Z článku 31 asociační dohody však podle Šípka vyplývá, že pokud je nějaký výrobek dovážen v množství a za podmínek, kdy výrazně ohrožuje domácí výrobce nebo odvětví hospodářství, může ČR nebo EU přijmout příslušná opatření.
"Proto se zavedení poplatků na dovoz ojetých automobilů v Polsku či Slovensku obešlo bez reakce ze strany EU, přestože tyto země mají stejnou dohodu o přidružení," uvedl ředitel sekretariátu Sdružení automobilových dopravců (SAP) Antonín Šípek.
Při dovozu osobních automobilů do ČR tvoří již osm let dovoz ojetých vozů 65 procent všech dovozů a téměř 50 procent trhu v této komoditě. Dalším problémem je podle Šípka stárnutí vozového parku, kdy současný průměrný věk osobního vozu je 14,29 roku a s tím spojená nutnost finančně náročné ekologické likvidace starších vozů. ČR od roku 1991 dovezla 875.000 ojetých osobních vozů.
- čtvrtek 20. května 1999