Bez započtení užitkových vozů, nákladních automobilů, autobusů a motocyklů se počet nových motorových vozidel dokonce snížil.
Celkem za první čtyři měsíce roku přibylo v Česku 81 357 osobních vozů, z toho ojetých bylo 40 845.
"To mimo jiné ukazuje na to, že prostředí v České republice je asi vůči dovozům ojetin značně liberální a umožňuje, vzhledem k poměru a počtům registrací nových vozů, zřejmě nijak nediskriminující přihlašování ojetých vozidel do provozu v České republice," uvedlo Sdružení automobilového průmyslu (SAP).
Evropská komise v polovině března vyčetla Česku, že české předpisy představují přílišnou překážku volnému pohybu ojetých aut na jednotném vnitřním trhu Unie. - více zde
V souvislosti se zveřejněnými výsledky se proto sdružení zamýšlí, zda byl dopis, který Brusel zaslal, předmětný. Je třeba položit si otázku, jestli jeho motivem byla skutečně jen stížnost českých dovozců ojetin nebo jestli se jedná o lobby některých zemí, uvádí sdružení ve zprávě.
Některé země by totiž mohly mít zájem zbavit se ojetin před tím, než začne v roce 2007 platit směrnice o povinném odběru starých vozů a jejich ekologické likvidaci, upozorňuje SAP.
Podle zdroje z komise je podstatou problému skutečnost, že se do Česka nesmějí dovážet ojeté nákladní vozy starší pěti let a ojeté osobní automobily starší osmi let.
Sdružení ve zprávě upozornilo, že zájmem České republiky za žádných okolností není snížení technických a ekologických požadavků na dovážené ojetiny.
"Pokud nastane opak, do Česka by bylo opět možno dovážet neomezeně staré vozy, tedy i trabanty a wartburgy," uvádí sdružení ve zprávě s tím, že import těchto vozů skončil v roce 1985.