Některé tratě se neopravily od roku 1959, řekl v Rozstřelu šéf Správy železnic

  • 50
Rekonstrukce tratí, plánované výluky i neočekávané situace způsobují při cestování vlakem během léta dlouhá zpoždění. Podle generálního ředitele Jiřího Svobody teď už ale bude jenom lépe. Česká železniční síť je totiž nyní ve finále náročné výlukové činnosti. Zároveň se však Svoboda v pořadu Rozstřel iDNES.cz za četná zpoždění také omluvil.

Letos v létě se na české železnici sešlo hned několik výluk a rekonstrukcí najednou. Vlaky nabírají dlouhá zpoždění. Pro cestující leckdy nastává opravdové peklo, pokud se navíc k plánovaným opravám přidá nějaká mimořádnost, jako je stržená trolej či srážka s autem, a to pro iDNES.cz přiznal i šéf SŽ Jiří Svoboda.

„Téma výluk během letošního roku ve společnosti velmi rezonuje. Šlo pro nás o obrovskou výzvu. Nechtěli jsme v dalších letech dopravce a cestující obtěžovat, a proto jsme to udělali najednou. Teď už ale bude z pohledu postupného zrychlování jenom lépe,“ slíbil představil Správy železnic v iDNES.cz.

Mezi nejproblematičtější trať patří úsek mezi Chocní a Českou Třebovou. Provoz se mezi těmito dvěma městy od začátku roku zastavil celkem třináctkrát na dobu delší než hodinu.

Svoboda ale v otázkách české železniční dopravy vidí v současnosti i několik pozitiv. Patří mezi ně i větší komfort.

„Česká železniční síť během léta v roce 2022 je ve finále náročné výlukové činnosti. Posouvá se z pohledu infrastruktury i z hlediska dopravců. Liberalizace totiž na některých trasách přináší ovoce a komfort cestování se posouvá. Za to jsem rád,“ řekl pro iDNES.cz Jiří Svoboda.

Češi budou na železnice nadávat pořád

„Zkrácení jízdní doby přijde v polovině prosince, a to s příchodem nového jízdního řádu. Příští léto už nebudou omezení během léta tak velká. Myslím si ale, že lidé nepřestanou na Správu Železnic nadávat nikdy,“ okomentoval situaci na české železnici s humorem Jiří Svoboda.

Potíže při výlukách musí skončit. Ministerstvo slibuje změny na Správě železnic

Šéf Správy železnic také uvedl, že do budoucna se bude muset zlepšit komunikace mezi dopravci, a to mezi těmi nákladními i osobními. Společnost je zároveň připravena alokovat ještě více peněz na rekonstrukce, a to i nádražních budov. Těch loni společnost opravila asi 70. V letošním roce bude tento počet asi na polovině toho loňského, neboť Správa železnic měla pro tuto oblast méně dostupných finančních prostředků.

Svoboda se vyjádřil i k eventuálním vysokorychlostním tratím v České republice. „Jde o časté téma. Vysokorychlostní tratě jsou nyní v Česku ve fázi příprav. Zpřesňuje se jejich rozsah i ceny. Tu hlavní zátěž ale budou mít i nadále konvenční tratě, na které se nyní zaměřujeme. Důležité budou tratě příměstské a nadále významné budou i pro nákladní dopravu,“ řekl.

Jednotný vizuál není reálný

Pro Správu železnic je nynějším tématem i jednotnost vizuálu. Ta ale podle Svobody všude aplikovat nejde. Některé budovy či stavby jsou totiž památkově chráněné. Plošné sjednocení vyjma zastávek si proto momentálně neumí příliš představit. Prioritou pro něj je hlavně plynulá a bezpečná doprava, a i proto v minulých měsících nabrali ve Správě železnic další nové zaměstnance.

„Správa Železnic má asi sedmnáct tisíc zaměstnanců. Během posledních měsíců se tento počet o dalších lidí 250 navýšil. Navyšujeme hlavně provozní zaměstnance, a to třeba v oblasti IT. V sektoru administrativy počet zaměstnanců postupně snižujeme,“ řekl.

Z hlediska investičních záměrů se SŽ chce i nadále zaměřovat také na železniční přejezdy. Na nich se totiž už dlouhodobě stane nejvíce tragických havárií.

„Naše společnost před třemi lety stanovila celkem 500 přejezdů, které chtěla v dohledné době více zabezpečit. Nyní se tento projekt chýlí ke konci a počet přejezdů nakonec zřejmě bude ještě o trochu větší,“ dodal pro iDNES.cz Svoboda.