Ejpovický tunel zkrátí cestu z Plzně do Prahy o 11 minut, řekl šéf SŽDC

  • 72
Nejdelší železniční tunel v Česku unese i vlaky jedoucí rychlostí 230 kilometrů za hodinu. Ejpovický tunel bude první vlaštovkou na železnici, kde se bude testovat "dvoustovka". Další vytipovanou vysokorychlostní tratí je Choceň-Uhersko, řekl v Rozstřelu šéf SŽDC Jiří Svoboda.

Dvoutubusový Ejpovický tunel mezi Plzní a Rokycany má zkrátit cestu z Prahy do Plzně o deset až jedenáct minut. první vlak v něm vyjede zítra. Ostrý provoz nejprve otestují nákladní vlaky v jižním tubusu, v prosinci by se měl otevřít i druhý tubus.

„Dva tubusy jsou bezpečnější. Pokud se v jednom něco stane, lze přejít osmi únikovými cestami do druhé části,“ uvedl v diskusním pořadu Rozstřel Jiří Svoboda.

Bezpečnost v tunelu dlouhém čtyři kilometry zajišťují kamerové systémy a na vstupech infrabrány, které varují před vstupem objektu do tunelu. Kromě únikových cest je v tubusech zázemí pro veřejnost, protipožární dveře i odsávání s přívodem čerstvého vzduchu.

V obou tubusech tunelu je položena pevná jízdní dráha. To znamená, že kolejiště není ve štěrku, ale je upevněné ve speciálních betonových panelech. V případě potřeby to umožní jízdu záchranářským vozidlům.

V severním tubusu jsou položené koleje v délce asi 2,5 kilometru. Zde by měl vlak projet nejpozději letos 9. prosince, kdy se v celé republice změní jízdní řády. Cena za tunel se zatím vyšplhala na 6,7 miliardy korun.

Ejpovický tunel je prvním místem, kde bude SŽDC testovat výhody a vlastnosti vysokorychlostní železnic. V hledáčku má úřad i další místa.

„Také úsek Choceň-Uhersko bychom chtěli stavebně připravit na rychlost 200 kilometrů v hodině,“ řekl Svoboda. Na řadě míst ale zatím plány komplikují úrovňové přejezdy, které podle norem u vysokorychlostní železnice nesmějí na trase být.

Celý záznam Rozstřelu s Jiřím Svobodou:

K tomu, aby vlaky jezdily rychleji, bude potřeba nejen vybudovat vysokorychlostní síť, ale také upravit legislativu a normy. Šéf železničářů věří, že zájem mezi dopravci o nové vlaky bude. Z těch stávajících by podle něj rychlosti, začínající dvojkou mohlo dosáhnout Pendolino a Regiojet.

Výstavba vysokorychlostních koridorů je však velmi nákladná záležitost. Svoboda v Rozstřelu řekl, že výstavba jednoho koridoru by mohla stát sto miliard korun.

Jeho odhady pro to, aby se v ČR jezdilo na úrovni a pohodlně (řada tratí má nedostatečné kapacity - například jihozápadní větev) jsou kolem 20 miliard korun ročně. „V řádu několika let se přiblížíme Evropě, nepůjde však o vysokorychlostní tratě,“ řekl.

Jiří Svoboda se stal generálním ředitelem SŽDC v březnu 2018, předtím působil jako náměstek pro provozuschopnost a vedoucí odboru nákupu a veřejných zakázek. Po uvedení do úřadu dostal za úkol zejména snížení počtu pracovníků. Jeho dalšími cíli byl rozvoj regionálních tratí, nádražních budov či revize informačních systémů státní společnosti.