Cena pohonných hmot roste více, než se čekalo. Může za to oslabení koruny i minimální kauce pro obchodování s pohonnými hmotami, kterou musí pumpy skládat. (ilustrační fotografie)

Cena pohonných hmot roste více, než se čekalo. Může za to oslabení koruny i minimální kauce pro obchodování s pohonnými hmotami, kterou musí pumpy skládat. (ilustrační fotografie) | foto: AP

Oslabená koruna výrazně zdražuje benzin i naftu u menších benzinek

  • 297
Benzin a nafta zdražily více, než se původně po prvním oslabení koruny očekávalo. Jako první to pocítili zákazníci, kteří jezdí tankovat k pumpám s nižší marží. Dvacetimilionová kauce, jejíž složení je nově podmínkou pro obchod s pohonnými hmotami, navíc výrazně snížila počet firem v byznysu s benzinem a naftou a tím i konkurenci.

Velká část čerpacích stanic zdražila, většinou v rozmezí dvacet haléřů až korunu za litr. A další se ke stejnému kroku chystají. Více podražuje benzin než nafta. A jako první to pociťují zákazníci, kteří jezdí tankovat k pumpám s nižší marží. Ty už takzvaně nemají kde brát.

Z více než 1 800 pump zvedlo do úterního večera ceny sice jen 230, ty ostatní však nebudou dlouho váhat.

Například síť čerpacích stanic Tank Ono zdražila benzin o korunu, naftu o šedesátník. "Čekal jsem, že nárůst bude menší, ale ceny od distributorů stouply výrazněji, než bylo naše očekávání," říká Jiří Ondra, majitel Tank Ono.

Podle Petra Loudy, spolumajitele čerpacích stanic Acter Tank, zdražili distributoři za poslední týden už dvakrát. "V daňovém základu stoupla cena nafty zhruba o osmdesát haléřů, benzin o korunu," řekl Louda. Na svých pumpách zdražil nakonec o dvacetník. "Jsme v konkurenčním prostředí, o více jsme zdražit nemohli," dodal.

Srovnávání průměrných cen za poslední týdny ukázalo, že zejména větší petrolejářské řetězce držely v minulosti větší marže. Před devalvací koruny zlevnila od září cena benzinu v přepočtu o 2,50 Kč, průměrné ceny v Česku však klesly jen o 1,50 Kč.

Zdražení dopadlo na malé pumpy, které neměly na kauci

Současné zdražení podstatně více padlo na menší pumpy, které nesehnaly potřebných dvacet milionů korun na kauci pro obchodování s pohonnými hmotami a musí nakupovat u jiných firem. "Legislativa prakticky zrušila i ty poctivé podnikatele, konkurence se výrazně omezila. Musíme za vše ručit, výrazně přibylo papírování. Musíme dokladovat pohyb každé koruny i každého litru. Při takových opatřeních pak nechápu, jak se může stát, že stát najednou odhalí třičtvrtěmiliardový únik," podotkl Louda.

Minimální kauce výrazně snížila počet firem, které s benzinem a naftou obchodují. Ještě před několika měsíci jich byly téměř dvě tisícovky, teď 148. A to je i důvod, proč cena roste více, než se čekalo. "Konkurence je menší, tudíž není takový tlak na cenu," připustil jeden z obchodníků.

Podle Ivana Indráčka, šéfa Sdružení čerpacích stanic, je však legislativní změna tak čerstvá, že je ještě brzy vyhodnotit, jak omezená konkurence zdražuje tankování. "Máme ale informace, že výrobci a Čepro s cenami přitlačili," dodal Indráček.

Za zdražením stojí i jiný důvod - benzinu a nafty se na trhu nedostává, protože rafinerie v Kralupech nad Vltavou měla plánovanou odstávku. "Na trhu je nedostatek zboží," potvrdil Pavel Veselý z firmy G7, jednoho z největších obchodníků s pohonnými hmotami v zemi.

Dražší tankování původně brzdily klesající ceny na burze v Rotterdamu, nyní se však trend obrátil. Průměrná cena na burze vzrostla u nafty o 1,17 procenta a u benzinu o 3,55 procenta. "Cena benzinu v Rotterdamu tak po delší době zase překonala cenu nafty a je možné, že se tento trend promítne i do cen u českých čerpacích stanic," odhaduje Vít Jedlička ze společnosti Colosseum.