Ministr průmyslu Martin Říman

Ministr průmyslu Martin Říman | foto: iDNES.cz

Říman: Doba podpory montoven skončila

  • 79
Martin Říman není ve vládě nováčkem. Už řídil resort dopravy. Nyní má na starosti ministerstvo průmyslu a obchodu, úřad o kterém sám tvrdí, že je "socialistický přežitek". Proč se tedy rozhodl takovému resortu šéfovat?

"No abych ho reformoval. Musí tady být někdo, kdo stanovuje pravidla hry na hřišti. Dneska jsem novinářům ukazoval půlmetrový sloupec zákonů, kterými toto ministerstvo reguluje podnikání. Takže, že by bylo k ničemu, to asi není pravda. Samozřejmě, že mým cílem je, aby ten sloupec byl nižší," odpověděl ministr na jednu z otázek čtenářů.

Komu jde jen o pobídky, ať nechodí
Jméno jeho předchůdce Milana Urbana se v médiích objevovalo zejména v souvislosti s novými investicemi v České republice. Během jeho úřadování přišla do Česka především jihokorejská automobilka Hyundai, která by měla do konce roku v Nošovicích začít stavět novou továrnu.

Ministr Říman ale hlasitě dává najevo, že "doba podpor montoven skončila". Právě na přilákání velkých investorů byla předchozí vláda tolik hrdá. Pobídky dostaly největší investice posledních let - TPCA v Kolíně nebo Hyundai v Nošovicích.

Sypat další peníze na investičních pobídkách, je ale podle ministra zbytečné. "Oni sem totiž nepřicházejí ani tak kvůli investičním pobídkám, ale kvůli geografické poloze, politické stabilitě, kvalifikované pracovní síle," říká. Systém hodlá reformovat, a jak řekl v on-line rozhovoru iDNES, už se kvůli tomu sešel i s šéfem CzechInvestu Tomášem Hrudou.

Jak nakonec bude podpora investic vypadat, záleží podle Římana do značné míry na daních.

"Pokud by se podařilo reformovat daňový systém ve smyslu rovné daně, pak je to ta nejlepší investiční pobídka pro všechny a bylo by možné dnešní systém zrušit. Pokud ne, pak bude zachován redukovaný systém pobídek směrem k high-tech výrobám a službám," uvedl ministr a dodal, že upraví limity investic tak, aby byl dostupný i pro české subjekty.

Firmy, které do Česka chodí jen kvůli pobídkám, Říman přesvědčovat nehodlá. "Upřímně řečeno, takový investor, ať k nám raději nechodí. Protože pak to znamená, že chce pouze inkasovat tyto výhody a poté se přesunout o dům dál," řekl.

Nový ministr ale kritikou nešetří ani v dalších oblastech, které zbyly po minulém kabinetu. Dal například jasně najevo, že se mu nelíbí průběh privatizace Aera Vodochody a naznačil, že by se nebránil ani jejímu úplnému zrušení. - více zde

Příští týden vládě navrhne i možnost, aby se Aero privatizovalo odděleně, zvlášť letiště, zvlášť strojní výroba. "Prodej komplikované strojírenské části společně s letištěm je tak trochu jako prodej bůčku s krkovičkou," uvedl v on-line rozhovoru.

Kdo je Martin Říman
Vystudoval elektrotechnickou fakultu Vysokého učení technického v Brně, bakalářské vzdělání má i v právu. Od roku 1986 pracoval čtyři roky jako programátor, vyzkoušel si i soukromé podnikání. S politikou začínal jako zastupitel Frýdku-Místku, postupně se vypracoval až na ministra, když v letech 1996 a 1997 šéfoval resortu dopravy. Od roku 2002 je poslancem, o rok později se stal stínovým ministrem průmyslu a obchodu.

ON-LINE ROZHOVORY S EKONOMICKÝMI MINISTRY
11.9., 14:00 - Milena Vicenová, min. zemědělství
14.9., 13:00 - Petr Nečas, min. práce
Vlastimil Tlustý, min. financí (datum upřesní)
21.9., 10:00 - Petr Gandalovič, min. pro místní rozvoj
21.9., 14:00 - Martin Říman, min. průmyslu
Aleš Řebíček - min. dopravy (datum bude upřesněno)