Rezervace ubytovacích zařízení přes různé platformy stále vzrůstá. Z dat HotelTime Solutions, která provozuje cloudové systémy nejen v oboru hotelnictví vyplynulo, že zatímco v roce 2019 tvořily rezervace přes Booking.com v České republice 35 procent z celkového počtu rezervací, za letošní rok to bylo už čtyřicet procent.
Airbnb či Booking budou v ČR pod dohledem, plánuje rezort. Kvůli šedé ekonomice |
Řada turistů je při cestování automaticky preferuje před možností vybírat si ubytování přímo. „Zprostředkovatelské portály mají mnohdy větší záběr na trhu a umějí oslovit více klientů s různými preferencemi. Mají vybudované jméno mezi hosty a ti mnohdy portál využívají při svých cestách pravidelně bez ohledu na to, kam cestují a kde budou bydlet,“ říká prezident Asociace hotelů a restaurací Václav Stárek.
Něco navíc jako odměna
Ačkoli hoteliéři tyto platformy hojně využívají, znamená to pro ně náklady navíc. „Hotely platí rezervačním portálům provizi ve výši od patnácti procent. Pak ještě další slevy pro hosty,“ říká David Folprecht, majitel Boutique Hotel SwissHouse. „Platíme Bookingu desítky milionů korun ročně, a kdybychom dokázali hosty oslovit napřímo, tento ,poplatek‘ není,“ doplňuje Jaroslav Svoboda, zakladatel a majitel hotelové sítě Czech Inn Hotels.
Hoteliéři by tak byli často radši, kdyby host oslovil ubytovací zařízení přímo a bez prostředníka. „Přímé rezervace samozřejmě hoteliéři preferují, protože jsou zde nižší distribuční nálady, zjednodušeně, cena pokoje nemusí zahrnovat provize pro zprostředkovatele,“ dodává Václav Stárek.
Zatímco dříve tak často platilo, že přes různé platformy mohli turisté sehnat ubytování levněji, dnes se naopak mohou setkat s tím, že hotel finančně zvýhodňuje nabídku těm turistům, kteří podobné aplikace nevyužijí a osloví jej přímo. „Hotely, které alespoň trochu smysluplně pracují, vždycky nabídnou při jednání s přímým zákazníkem nižší cenu než Booking. Ze zkušenosti bych proto všem doporučil, aby se nebáli oslovit hotely přímo,“ radí Jaroslav Svoboda.
Ubytovatelé čekají na peníze i měsíc. Booking řeší technické problémy |
Zvýhodnění může mít různou podobu. Za rezervaci přímo a bez prostředníka mohou hotely nabídnout nižší cenu, lepší pokoj, ale i třeba zvýhodnění přístup k dalším službám, případně různé dárky na pokoj. „Host by při přímé rezervaci měl vždy dostat něco navíc, jako odměnu,“ myslí si Václav Stárek.
Body vedou k výhodám
Tímto způsobem funguje například hotel Holidayy Inn Prague. Ten je součástí hotelové sítě IHG Hotels & Resorts, který má vlastní věrnostní program. Hosté v něm mohou sbírat body a čerpat různé výhody. „Sbíráním bodů hosté postupně přecházejí na vyšší úrovně členství s většími výhodami, jako jsou snídaně zdarma, pozdější check out, upgrade do vyšší kategorie pokojů a podobně,“ říká ředitelka Holiday Inn Prague Ildikó Boldišová. Při přímé rezervaci také hotel nabízí nižší cenu, než při využití prostředníka.
Ačkoli ale Holiday Inn Prague eviduje nárůst rezervací primárně přes své webové stránky, je pro něj výhodné zároveň využívat i platformu Booking.com, kde se podíl rezervací stabilně pohybuje kolem deseti procent. „Pro nás je Booking.com férový partner a viditelnost hotelu na jejich platformě nám pomáhá,“ vysvětluje Boldišová.
Ačkoli totiž hoteliéři odvádí těmto platformám poplatky, má pro ně spolupráce i výhody, jako je třeba viditelnost, která může do hotelu přivést nové hosty. Někteří ubytovatelé dokonce podobné platformy naopak upřednostňují. „Jsou hotely, které tuto variantu preferují. A to proto, že nemusí dělat svůj vlastní marketing, nemusí mít svůj vlastní reputační recenzní systém a v tom je obrovsky silný právě Booking,“ vysvětluje David Folprecht.
Podle Václava Stárka je pak pro hoteliéry ideální variantou mix přímých rezervací a rezervací přes zprostředkovatelské portály.