ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Michal Šula, MAFRA

Léto dopadlo pro restaurace příznivě, mimo Prahu se tržby meziročně zvýšily

  • 7
Pandemie nemoci covid-19, která v jarních měsících ochromila ekonomiku, se podle průzkumu společnosti Storyous na letních tržbách restauračních zařízení nepodepsala.

Tuzemská gastronomie i díky vnitřnímu turismu zaznamenala čtyřprocentní meziroční nárůst tržeb. A to i přesto, že v Praze byl kvůli chybějícím zahraničním turistům a rozšíření práce z domova propad až 20 procent.

Jarní měsíce, které pro restaurace znamenaly výpadek příjmů ve výši až 90 procent, se však nahradit nepodařilo. Vyplývá to z průzkumu společnosti Storyous, která pro restaurační podniky vyvíjí pokladní systémy.

Společně s Asociací malých a středních podniků provedla společnost Storyous průzkum, ze kterého vyplývá, že až 81 procent vlastníků restauračních zařízení má vážné obavy o své podnikání. Třetina z nich dokonce zvažuje svou činnost ukončit.

Obavy mají z druhé vlny pandemie nemoci covid-19 a s toho, jaká opatření na ochranu zdraví ještě přinese. Už ve čtvrtek se omezí otevírací doba podniků, zavírat budou muset už ve 22 hodin.

„Majitelům gastronomických zařízení vadí nezájem státu. Sektor pohostinství zaměstnává kolem 190 tisíc lidí, mnozí z nich jsou nekvalifikovaní. Obavy jsou na místě,“ říká Igor Třeslín, ředitel společnosti Storyous.

„Největším problémem by bylo, kdyby se restaurace znovu uzavřely. Provozní restaurací každý den riskují karanténu, kdyby se u někoho z personálu nebo z hostů prokázala nákaza. Měli by proto jít příkladem a upozorňovat na dezinfekce, odstupy, nošení roušek i bezkontaktní placení,“ říká šéf společnosti Storyous. 

Po vzoru Španělska, Německa a Itálie se někteří čeští restauratéři také začali více orientovat na digitální technologie na objednávání a placení jídla. „Podle odhadů našich španělských partnerů má až 95 procent restaurací ve městech digitální menu. Hosté si pouze naskenují QR kód do mobilu. Vyhýbají se tak riziku množení virů na papírovém menu, nebo na platebním terminálu,” vysvětluje Igor Třeslín. V Česku takových podniků jen Storyous eviduje zatím jen kolem dvou set.