PŘEHLEDNĚ: Barvy, lepidla, fólie. Co komplikuje recyklaci plastových lahví

  • 38
V českých spalovnách a na skládkách končí více tříděných plastových lahví, než jen ty s takzvanými rukávky. Je tomu tak hlavně proto, že se do nich výrobci přidávají látky, kvůli kterým jsou obtížněji recyklovatelné. Redakce MF DNES připravila seznam plastových lahví, které recyklace nečeká.

Lahve s rukávkem

Komplikace č. 1 Lahve s rukávkem

Rukávky – neboli fólie pevně obepínající zpravidla celou lahev nejrůznějších tvarů – zdobí hlavně dětská pitíčka. Vejde se na ně totiž více motivů, které přitahují dětské oči, než na „obyčejnou“ etiketu. Pokud je rukávek barevný, chrání také nápoj před světlem.

Problémem rukávků je, že jsou zpravidla vyrobeny z PVC či polystyrenu, které se během procesu praní na většině třídicích linek neoddělí od samotného PET. Jeho kvalitu snižují, respektive znehodnocují natolik, že jsou tyto lahvičky vyhazovány na skládku. Chlor z PVC totiž nesmí ani do spalovny.

Výrobci, kteří jsou dnes pod větším tlakem debaty o plastech, už vymýšlejí, čím je nahradit. Ne všechny zvažované alternativy jsou však lepší. Ještě horší je podle zpracovatelů PET-G, který systémy na třídicí lince neumějí odhalit a výslednou kvalitu materiálu rovněž kazí. „Nejde o to, že by neexistovala žádná třídicí linka, která to umí. Ale o to, že je hodně drahé linku pořídit. A takovou investici si dovolí jen málokterá společnost,“ říká jeden z manažerů.

Ani rukávek z PET není výhra. Má trochu jiné vlastnosti, a navíc kazí barvu výsledného regranulátu. Bezbarvá směs má největší využití. Nejlepší pro recyklaci je dle zpracovatelů etiketa z papíru či polyetylenu.

23. března 2019

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv
Petky na džusy

Komplikace č. 2 Petky na džusy

Jsou bezbarvé, průhledné, nehýří barvami duhy jako mnohé minerální vody velkých výrobců, a přesto je s nimi při zpracování a dalším využití problém. Důvod je ten, že džus je velmi citlivý nápoj a uchovávání pouze v průhledné lahvi by dlouho nepřežil. Proto se přímo do PET v lahvičce přidávají takzvané chemické blokátory, které negativním vlivům zabrání v tom, aby působily na nápoj a významně tak prodlužují jeho trvanlivost. Vedlejším výsledkem je, že se při zpracování z bezbarvého „pet plastu“ stává po nutném zahřátí žlutá hmota, která materiál znehodnocuje.

Někteří výrobci se k problematickým obalům hlásí. „Džusy Granini jsou baleny v třívrstvé PET lahvi s bariérou, a to vzhledem k citlivosti výrobku,“ potvrzuje Andrea Brožová za Karlovarské minerální vody, jejíž je značka Granini součástí. Zdůrazňuje však, že jde jen o promile celkových prodejů. Většinou se prý firma naopak snaží recyklaci usnadnit. Například tím, že ustoupí od barevných odstínů lahví, které před lety zavedla.

Coca-Cola, která se svými Cappy džusy patří k největším na trhu, podle Kateřiny Kozlové dosud nevěděla, že takový problém existuje. Džusy se podle ní nevyrábějí v Česku a odpověď ze zahraničí do redakční uzávěrky nezískala.

Hnědé pivní lahve

Komplikace č. 3 Hnědé pivní lahve

Zvláštní zacházení si žádají i velké plastové lahve na pivo, zpravidla hnědé barvy. Minimálně někteří výrobci do nich přidávají polyamidovou vrstvu, která se dává mezi vnitřní a vnější stěnu PET. „To dělá určité problémy při výrobě, ale jak my, tak zpracovatelé jsme schopni se s tímto problémem vypořádat, i když ne zcela ze sta procent,“ uvádí Josef Hejl z firmy Petka.

Z těchto důvodů pivní lahve někteří zpracovatelé PET nechtějí přijímat ve formě vloček, které si objednávají. „Máme dohodu s dodavateli, že surovina, kterou od nich kupujeme, nesmí tyto vícevrstvé lahve obsahovat,“ uvádí Tomáš Reichelt, ředitel divize ve Svitap, výrobci textilií využívající recyklát.

„Používáme materiál vhodný pro pivo, který má speciální bariéru proti prostupu plynů. Pomáhá tak udržovat pivo delší dobu čerstvé,“ uvádí marketingový ředitel Plzeňského Prazdroje Roman Trzaskalik s tím, že bariéry brání úniku oxidu uhličitého, který je důležitý pro říz piva, a vstupu kyslíku, který urychluje stárnutí piva. Podle něj lze i tyto lahve recyklovat, ale je třeba je oddělit od petek z nealko nápojů.

Barevné lahve s minerálkami od žluté přes růžovou po zelenou či tmavě modrou nejsou pro snadnou recyklaci petek ideální. Ale stále jsou mnohem lepší než takzvané „opakové“ barvy. Jde o lahve nabarvené tak moc, že přes obal není vidět. Jsou neprůhledné. Paleta odstínů je nepřeberná, od mléčně bílé po stříbrnou, zlatou či černou.

Etiketa přes celou plochu

Komplikace č. 4 Etiketa přes celou plochu

Ideální lahev, ať už nápojová, či z drogerie, je podle zpracovatelů PET průhledná a bezbarvá, a pokud má etiketu, měla by být vyrobena z papíru či polyetylenu. Označení však nesmí být moc velké a přilepené k lahvi po celé ploše. Důvod je ten, že se během pracího procesu, kterým petky před zpracováním procházejí, těžko daří odstranit velké množství lepidla, které ulpívá na lahvi.

„Dalším problémem je, když má lahev etiketu fixovanou na velkou plochu. To dostanete do pracího systému, ale většinou tam něco zůstane,“ uvádí Josef Hejl za společnost Petka Brno. PET je tak kontaminován lepidlem se zbytky etikety.

Příklady lahví s obřími etiketami lze nalézt například v drogerii u nejrůznějších ústních vod, aviváží, pracích prostředků. Komplikuje se tak třeba recyklace lahve po ústní vodě Listerine. „Jinak dobrá lahev, ale příliš velká přilepená etiketa,“ uvádí manažer jedné linky.

Někteří výrobci nicméně už tento problém řeší tím, že velkou etiketu nelepí po celé ploše, ale jen na jednom místě. „To je trend, kterým by to mělo jít,“ míní Josef Hejl z Petky.

Neprůhledné lahve

Komplikace č. 5 Neprůhledné lahve

„Opakové barvy jsou neprůhledné. To znamená, že se do nich kromě pigmentu jako do barevných lahví od minerálek přidávají další složky, které následně fungují jako nežádoucí kontaminant,“ vysvětluje za zpracovatele petek, společnost Silon, Jana Kadlecová. „Opakové lahve nechceme,“ dodává.

Nalézt je lze u speciálních limonád či energetických nápojů, ale také u mlék či jogurtových nápojů. Typickým příkladem je značka Fakeer využívající syté a neprůhledné barvy. Velké značky je občas použijí pro speciální edice, na recyklačních linkách si pamatují třeba stříbrnou a zlatou lahev Pepsi Coly.

Samostatnou kapitolou v tomto směru jsou zlaté, stříbrné, červené a další neprůhledné lahve v drogerii, kde však nemusí jít vždy o PET.