„Podařilo se nám získat pro stát dostatečné záruky, že systém bude od 1. ledna v plném provozu nebo že ztracené příjmy z nefunkčního systému budou státu nahrazeny,“ uvedl ministr Řebíček.
Podle sjednaného dodatku Kapsch zaplatí až 14 milionů korun za každý den, kdy by systém elektronického mýtného nefungoval. Částka je součtem nové šestimilionové smluvní sankce a náhrady škod za ušlé mýtné ve výši osmi milionů.
Výši sankcí naznačil už ve čtvrtek člen představenstva Kapsch TrafficCom Erwin Toplak. Podle něj firma přistoupila na sankce ve výši až dvojnásobku škody, která by státu mohla vzniknout nevýběrem mýtného. Generální ředitel české pobočky Kapsche Karel Feix odhadl denní výnos systému na šest až sedm milionů korun.
Kapsch na sankce poskytl státu bankovní záruku ve výši 660 milionů korun. Pokud ministerstvo dopravy záruku vyčerpá, vypoví Kapschi smlouvu.
Kapsch zatím stále nedodal ministerstvu dopravy všechny potřebné dokumenty k systému. Jde například o certifikáty k použitým materiálům nebo testovací protokoly. Kapsch proto předá ministerstvu právně závazné prohlášení, kde bude garantovat, že systém má všechny náležitosti vyplývající ze smlouvy.
Součástí prohlášení bude i seznam vad a nedodělků, které systém zatím vykazuje, ale které nebrání v provozu. Za neodstraněné nedodělky hrozí Kapschi další sankce. Pokud do roka firma neodstraní 90 procent vad, zaplatí za každou z nich 20 tisíc korun denně. Pokud Kapsch vady neodstraní do roka a půl, hrozí mu sankce tři miliony korun za každý den a každé náhradní řešení.
Mýtné budou od 1. ledna platit an českých dálnicích a rychlostních komunikacích platit vozidla o hmotnosti vyšší než 12 tun, tedy kamiony a autobusy. Ministerstvo dopravy i Kapsch vyzývají dopravce, aby se včas zaregistrovali a pořídili si palubní jednotky.