Na úsporách jsme pracovali rok, říká šéf Ředitelství silnic a dálnic Alfred Brunclík.

Na úsporách jsme pracovali rok, říká šéf Ředitelství silnic a dálnic Alfred Brunclík. | foto: Martin Adamec, MAFRA

Propustíme pětinu lidí, látání děr ale neomezíme, plánuje šéf silničářů

  • 48
Na úsporách jsme pracovali rok a půl, říká šéf Ředitelství silnic a dálnic Alfred Brunclík. Muž, který tvrdí, že levněji stavět nelze. Po novém roce chce firma kvůli nedostatku peněz propustit pětinu lidí. Na opravy silnic tak peníze chybět nebudou.

Některé firmy, zvláště menší, vydělávají na vašich zakázkách přes dvacet procent. Co na to říkáte?
Má to svoji logiku stejně jako to, že velké mají marže nižší. Mají složitý, až šestistupňový systém řízení. Jsou to velké molochy. Dají si do svého plánu třeba pět procent zisku, ale pak mají ještě velké režie.

Proto mají ty menší vyšší marže?
Využívají situace, jaká je na trhu. Silnice Morava nebo Silnice Group dělají už i velké zakázky ve sdružení s velkými firmami, část R7 vyhráli s velmi nízkými cenami.

Většina zakázek jsou však soutěže do dvaceti milionů korun v takzvaném podlimitním řízení. Proč děláte s takovou oblibou právě tyto zakázky?
Ta směrnice je podle zákona. Zakázky do 20 milionů jsou hlavně opravy, které chceme udělat co nejrychleji. Užší podlimitní řízení nám zákon umožňuje. Ten systém se osvědčil. Soutěže vyvěšujeme, do této chvíle byly na vývěsce v přízemí.

Pro mimopražské firmy to asi není moc lákavé, jezdit denně do Prahy sledovat úřední desku...
Taková byla praxe, myslím, že na to byli všichni zvyklí. A v poslední době se hlásilo i do těchto soutěží třeba čtrnáct firem. Nechtěl bych od užších řízení ustupovat kvůli rychlosti. Ale dáme je na internet a bude si je moci přečíst, kdo chce. Chtěli jsme to udělat dávno, ale byly tu zmatky s různými vládami, mám čtvrtého ministra.

O velkých firmách mluvíte, že jsou už příliš velké. Nezmění se tím i systém výběru firem na další zakázky?
Systém soutěží založených na generálním dodavateli se překonal kvůli chování velkých firem. Mají příliš mnoho subdodavatelů a ztrácí se tak příliš mnoho peněz. Staly se z nich velké inženýrské společnosti. Místo toho musíme přejít na systém projektového managementu a dodávat stavby přes malé inženýrské organizace, které s nízkou marží budou zajišťovat kompletaci stavby. Tohle může ušetřit tak deset procent, možná i více.

Proč to nešlo dříve? Před rokem a půl jste říkal, že nemůžete riskovat záruky a kouskovat silnice na malé úseky.
To je bohužel pravda, záruky jsou slabinou. Strategie je věcí ministerstva. Teď mám konečně ministra, který s touhle myšlenkou přišel.

Po článku o vysokých maržích některých firem se nám ozvaly jiné, které pod zárukou anonymity popisují, jak často vítězící firmy nutí své konkurenty dávat nabídku záměrně dráž, aby nevyhrály, a pak jim práci zadají levněji. O tom jste nikdy neslyšel?
Nikdo s tímto za mnou nepřišel. Já do soutěží nezasahuji, jen kontroluji, zda průběh odpovídá zákonu. Slyšel jsem leccos, ale žádná z firem za mnou nikdy nebyla a neřekla, že se děje něco nekalého. Kdyby za mnou přišli, tak bych to tak nenechal. Někdy je to i otázka konkurenčního boje.

Rychle jste našel velké úspory v provozu, nešlo šetřit už dříve a musel jste čekat až na nového ministra?
Tady mám podklady z 30. června 2010, kdy jsme už měli připravený materiál na úsporu v projektech v hodnotě čtyř miliard. Nečekali jsme na pana ministra, rok a půl jsme na tom dělali. Stejně tak jsme věděli, že nám příští rok ubudou peníze, a tak jsem už připravoval škrty v režii.

Poznají řidiči kromě zastavení staveb ještě nějak jinak, že se na ŘSD šetří?
Peníze na opravy zůstanou stejné, takže děr by více nemělo být. Některé stavby se zpomalí.

Na čem nejvíce budete v provozu šetřit?
Dvacet procent lidí budeme muset k 1. lednu propustit, pak pochopitelně i poradenské služby.

Proč platíte tolik například za právní služby?
My potřebujeme kvalitní právní služby, proti nám stojí nejlepší právní kanceláře. Berte celkové výdaje na právníky k celkovému rozpočtu, hospodaříme s 60 miliardami.

Co bude dál s panem Michalem Halou, bývalým výkonným ředitelem, který na oslavu svých třicátin uspořádal akci za tři čtvrtě milionu korun a čelil podezření ze spojení s velkými stavebními firmami? Zatím působí jako váš poradce...
Musíme dořešit otázku truckcenter, na které se podílí. V nejbližším možném termínu s ním spolupráci chci ukončit.

Nevadí vám, že má od ŘSD vyšší příjem, než je váš plat?
On nedostává plat, ale příjem podle mandátní smlouvy, takže si u nás už neúčtuje další náklady, které mu s jeho funkcí vznikají.