Prodej aut roste jen zdánlivě, zkreslují ho papírově "ojeté" vozy

  2:01aktualizováno  2:01
Za posledních pět let export "ojetých" aut do zahraničí vzrostl téměř na pětinásobek. Zdánlivě příznivý trend, který by mohl signalizovat omlazování tuzemského vozového parku, ale ve skutečnosti jen deformuje statistiky o tom, jak se u nás prodávají nová auta. Za hranicemi totiž nekončí jen skutečné ojetiny, ale i nové vozy.
Prodej ojetin stoupá jen papírově (ilustrační foto)

Prodej ojetin stoupá jen papírově (ilustrační foto) | foto: Lukáš Procházka, MF DNES

Zdánlivě starší auta jsou totiž "ojetá" jen papírově: v Česku si je zaregistruje tuzemský importér či prodejce a obratem je vyveze za hranice, nejčastěji do Německa. Motivací je nejčastěji nižší cena stanovená pro český trh.

I když takový vůz v Česku prakticky nikdy nejezdí, počítá se do statistik prodaných aut a může některým automobilkám pomáhat vylepšovat statistiky o prodejích.

Zatím si na deformované statistiky stěžoval jen Hyundai, který kvůli nim i vystoupil ze Svazu dovozců automobilů (SDA). "Statistiky o prodejích jsou naprosto nepoužitelné. Kvůli reexportům nic nevypovídají o skutečném stavu trhu. Špatně se pak plánuje například to, jaké typy aut zákazníci chtějí," vysvětluje šéf Hyundai Vladimír Vošický.

Chceme změnu tvoření statistik, volají malé automobilky

Jen za prvních deset měsíců letošního roku se z Česka vyvezlo přes šestnáct tisíc osobních aut. Před pěti lety to bylo tři a půl tisíce. Vošický odhaduje počet "spekulativních registrací" (nejen reexportů, pozn. red.) až na 25 tisíc, především v kategorii malých a středních aut. "Jsou v tom i různé účelové registrace na spřízněné firmy, které ve skutečnosti ale neznamenají prodej konečnému zákazníkovi," tvrdí Vošický.

Jeho odhad by odpovídal až 15 procentům všech vozů, které se v Česku za rok prodají. Takové množství by už výrazně zkreslovalo celková čísla o tom, zda trh roste, nebo klesá. Letošní oficiální růst činí pouze dvě procenta.

"Uvítali bychom, aby vozy, které jsou registrovány a opět deregistrovány během 30 dní, nebyly do statistik započítávány," navrhuje vylepšení statistik mluvčí BMW Veronika Jakubcová. To by se líbilo také Toyotě nebo Hondě. Dovozcům, jejichž auta nemizí znovu za hranicemi, vadí statistiky i z jiných důvodů: v žebříčku prodejů jsou pak kvůli zkresleným číslům příliš nízko.

Hyundai proto zkouší oslovit další nespokojené importéry a snaží se jednat o změně. Oslovit chce i ministerstvo dopravy, které centrální registr vozidel provozuje. Úřad prý na nové databázi pracuje a uvažuje i o rozšíření poskytovaných statistických výstupů.

Větší dovozci se změně brání

Proti změnám jsou však někteří velcí dovozci. "Nevidíme k nim důvod," uvedl mluvčí Import Volkswagen Group Jan Klíma. Právě Volkswagen, Audi nebo Ford jsou ve statistice exportovaných "ojetin" nejsilněji zastoupení.

Zjistit přesná čísla o reexportech není pro lidi mimo automobilky možné. Veřejně přístupná jsou totiž jen čísla o celkovém počtu odhlášených aut. Sami dovozci však interně dostávají i informace o autech odhlášených do třiceti dnů po registraci.

"Postupujeme podle stejných pravidel, jako v celé Evropě. První registrace je jen jedna," říká tajemník SDA Pavel Tunkl. Podle něj statistiky ovlivňuje i import nových aut, která jsou ale nejdříve registrována v zahraničí.

Není to poprvé, co čísla o prodejích aut nejsou přesná. V minulosti doplácely statistiky na fenomén aut s mřížkou kvůli odpočtu DPH. Tyto vozy byly oficiálně zařazeny mezi nákladní, nikoliv osobní auta.

Autor:

Nejčtenější

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Církev děsí zdanění restitucí. Práci kvůli němu může ztratit každý pátý

Neratovský kostel s prosklenou střechou má nové báně.

Výpočty jsou jednoduché, matematika neúprosná. Když projde zdanění církevních restitucí tak, jak ho navrhuje vládní...

Další z rubriky

Internet zaplavují falešné e-shopy. Zboží nepošlou a z karty strhnou víc

Ilustrační snímek

Po předváděcích akcích a energetických aukcích upozorňuje Česká obchodní inspekce (ČOI) na další bobtnající problém -...

Ujíždí nám vlak. Konkurenceschopnost Česka podle analýzy MPO neroste

Ekonomické fórum v Davosu.

Česko v posledních letech ustrnulo ve zvyšování konkurenceschopnosti. Ačkoli patří mezi nejkonkurenceschopnější...

Ceny bydlení v Česku dál rostou, čtvrtým nejrychlejším tempem v EU

Bydlení (ilustrační foto)

Meziroční růst cen domů a bytů v Česku ve třetím čtvrtletí loňského roku vzrostl z 8,1 procenta na konci června na 8,7...

Najdete na iDNES.cz