Rostislav Žďárský tvrdí, že nyní sází hlavně na kvalitní vína.

Rostislav Žďárský tvrdí, že nyní sází hlavně na kvalitní vína. | foto: Radek Miča, MF DNES

Prodal prosperující vinařství, aby mohl založit další

Když Rostislav Žďárský loni prodal většinu své firmy, neodjel si užívat sluníčka v jižních krajích, ale prokopává kopec. Žďárský zůstal ve firmě pětinovým vlastníkem a peníze z prodeje zbytku společnosti Vinařství Zaječí dává zpátky do podnikání. Buduje další malé vinařství.

V rodném Zaječí staví sklepy, které tvoří komplex chodeb provrtávajících nedaleký kopec. Proč prodal podíl ve svém pět let budovaném vinařství? "Potřeboval jsem peníze na další rozvoj, nechtěl jsem firmu ořezat," říká Žďárský.

Vinařství vyrostlo na prodeji vína v plastových lahvích. "Jako první jsem začal vyrábět víno do plastu, měl jsem vlastní formy a s potěšením nebo spíš úsměvem teď sleduju, jak ostatní kopírují moje vymyšlené tvary, když já od vína v plastu odcházím a chci se věnovat vínům kvalitním," říká vinař.

Spolumajitelem zůstal nadále proto, že ho víno baví. Pro nového akcionáře - jabloneckou firmu Soare - má značka Víno Zaječí kouzlo kvůli zaměření na vína pro restaurace, kde doplňují jeho kolekci Víno Valtice a lahve s motivy od Alfonse Muchy.

Do Vinařství Zaječí, v jehož logu zajíce nahradí lvi (Žďárský je narozen ve znamení Lva), vstoupilo Soare po roce vyjednávání. "Seznámili jsme se v lednu 2004, když jsme byli chutnat ročník 2003. Při degustaci přišlo slovo na to, že bych přivítal nějakého silného partnera, abych zajistil chod firmy před vstupem do Unie," vzpomíná Žďárský.

Budování vinařství s dnešní odhadovanou hodnotou okolo 100 milionů korun začal se třemi zaměstnanci v roce 1998. Tehdy prodal kvůli neustálým problémům s personálem své tři restaurace a diskotéky a v rodné vesnici se začal věnovat vínu jako ostatní. Za vlastní peníze si postavil dům a sklep, kde začal s výrobou vína.

"Zpočátku se místní podivovali, co tu zkouším, ale do roka nechápali, co se tady děje, že jim za zády začala vyrůstat velká vinařská firma," říká Žďárský.

Nejprve zpracoval asi deset vagonů vína. Postupem se vypracoval až na desetinásobek a sedm milionů litrů prodaného vína ročně. Pomohl mu k tomu i průnik do obchodních řetězců s vínem v plastových lahvích okolo roku 2000.

Letos už polovinu produkce zpracovává jako vína přívlastková a konzumní vína chce přenechat jiným. "Ořežeme laciná vína, už to není ani tak rentabilní. Po vstupu do Unie se dá těžko konkurovat Španělům nebo Italům," říká. "Asi by to šlo i teď, ale už nechci. Firma na tom sice vyrostla, ale dnes vidím budoucnost v kvalitních vínech," dodává.

Jeho přívlastková vína získávají medaile, které pomáhají prodejům, a Žďárský sám se snaží vybudovat novou značku Vinařství U kapličky. To bude součástí celé skupiny, ale mělo by být doplněno o turistickou stezku, vinařské akce a třeba i rybolov. Ten je jedním ze Žďárského koníčků.

,