Internetové obchody špatně vyřizují reklamace a neinformují zákazníky o jejich právech.

Internetové obchody špatně vyřizují reklamace a neinformují zákazníky o jejich právech. | foto: Profimedia.cz

Při kontrolách ČOI propadlo 80 procent e-shopů. Problém jsou reklamace

  • 101
Přes osmdesát procent internetových obchodů, které kontrolovala Česká obchodní inspekce, klame zákazníky. Nejčastější prohřešky jsou zpravidla spojeny s reklamacemi. Celá třetina obchodů špatně informuje zákazníky o způsobu reklamace a o právu na vrácení peněz.

"Ve většině případů se jednalo o neposkytnutí zákonem stanovených informací, případně o poskytnutí neúplných či jinak zavádějících údajů," uvedla mluvčí ČOI Miloslava Fléglová ve zprávě z kontrol.

Obchody nedodržují své zákonné povinnosti při vyřizování reklamací a nerespektují ani příslušné lhůty. Celkem bylo zkontrolováno 567 e-shopů, z nichž u 460 se objevil problém. U plné třetiny z nich právě s reklamací.

Sama inspekce však upozornila, že rozhodně neplatí, že by přes 80 procent všech českých internetových obchodů podvádělo. "Kontroly jsou prováděny cíleně v rizikových obchodech, u kterých lze předpokládat, že při své činnosti nedodržují obecně závazné právní předpisy," uvádí ČOI.

Dalším vysvětlením špatného výsledku kontrol také může být fakt, že inspekce se zaměřuje na obchody, na které si u ní zákazníci stěžují.

Popularita internetových obchodů v Česku stále rychle roste. Útraty Čechů v internetových obchodech (bez započítání služeb) loni podle odhadu Asociace pro elektronickou komerci vzrostly na rekordních 37 miliard korun, což je o čtyři miliardy více než v roce 2010. Hlavním důvodem využití internetových obchodů je nejen obvykle nižší cena zboží, ale také pohodlí a úspora času.

"Jedná se o způsob obchodování s velkým potenciálem rozvoje a tím i významu, ale současně také o oblast, kde chybí některým provozovatelům jakékoliv právní povědomí o jejich povinnostech a jejich zákazníci jsou velmi často poškozováni a kráceni na svých právech," upozornila Fléglová.