ilustrační snímek | foto: Petr Topič, MAFRA

Češi vytvořili rekord v placení kartou. Po přetížení terminálů potíží ubylo

  • 184
Lidé v sobotu platili v obchodech kartou oproti pátku méně, používali spíše hotovost. Ubyly také problémy při placení kartou, v pátek byly platby často zamítány. Vyplývá to z odpovědí zástupců bank, zpracovatelů transakcí a obchodních řetězců. Proti běžnému období lidé utratili více než dvojnásobek.

Například u zpracovatele karetních transakcí Global Payments sice klesl počet transakcí, ale průměrná platba vzrostla proti pátku o 14 procent na 805 korun za nákup. 

„V pátek padl rekord v počtu nákupů zaplacených kartou. Zpracovali jsme 6,7 milionu transakcí v objemu 2,7 miliardy korun, průměrná částka transakce byla 707 korun. V dosavadní historii Češi ještě nikdy nezaplatili elektronicky tolik peněz během jednoho dne,“ sdělil ČTK Ondřej Holoubek, mluvčí společnosti Global Payments, která obsluhuje zhruba polovinu trhu s platebními kartami. Zpracovává transakce pro většinu bank působících v Česku.

Nákupy dárků přetížily terminály, do obchodů je lepší vyrazit s hotovostí

„Terminály Global Payments fungovaly naprosto bez problémů, průměrná doba transakce činila 0,49 sekundy. Už během léta jsme posílili naše systémy, abychom byli připraveni na předvánoční nákupní horečku. Zdvojnásobili jsme kapacitu serverů, v tuto chvíli zpracováváme 294 plateb kartou za sekundu. Stále jsme přitom jenom na polovině našich možností, kapacitu máme otestovanou na 600 plateb za sekundu,“ doplnil Holoubek.

Problémy s platbami kartou měli hlavně klienti ČSOB

Podle informací některých médií se páteční problémy týkaly plateb, které provozovala ČSOB. To potvrdil i mluvčí řetězce Albert Jiří Mareček. 

„Zdá se, že nyní se situace s platbami debetními a kreditními kartami stabilizovala. Děkujeme zákazníkům za trpělivost a velmi se jim omlouváme. Je třeba zdůraznit, že chyba nebyla na naší straně, odpovědnost za funkčnost terminálů nese jejich provozovatel, společnost ČSOB. Doufáme, že technické problémy se již nebudou opakovat,“ uvedl Mareček. 

Zaznamenali jste v posledních dnech potíže při použití platebního terminálu?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 sobota 28. prosince 2019. Anketa je uzavřena.

Ano
Ano 3893
Ne
Ne 1852

Zvýšený počet transakcí platebními kartami v předvánočním období se podle něj pravidelně opakuje a je možné jej předvídat. 

„Nepřipravenost dodavatele nás proto mrzí. Po skončení vánoční sezony budeme škody bilancovat a zvážíme další postup vůči dodavateli,“ doplnil Mareček.

Mluvčí ČSOB Michaela Průchová sdělila, že v průběhu celé soboty mohli zákazníci platit kartou ve standardním režimu. Předvánoční nákupní horečka podle ní nicméně stále pokračuje a platební terminály musejí zvládat rekordní počty transakcí. 

Na Alze nebo v Tescu kartou bez problémů

„Naši technici i další kolegové proto platební síť nadále monitorují a dělají všechno proto, aby naše platební terminály fungovaly. Pokud by přesto nastala situace, že při bezkontaktním placení kartou nebo mobilem některé platební terminály zareagují pomaleji, nebo se transakci nepodaří uskutečnit, doporučujeme zákazníkům po krátké chvíli platbu opakovat. Včerejší komplikace způsobené nakupujícím i obchodníkům nás velmi mrzí,“ uvedla dále Průchová.

Žádné problémy s placením kartami v sobotu podle svých mluvčích neměly společnosti Tesco a Alza. 

„Problém s platebními terminály na straně poskytovatele komunikačního rozhraní jsme zaznamenali, nicméně už je vyřešen,“ dodala mluvčí Alzy Patricie Šedivá.

21. prosince 2019

,