"Nezastírám, že jedním z cílů je ochrana domácích výrobců. Ale to není jediný důvod, jde také o to, aby se do země nedovážely staré a ekologicky nevyhovující šunky, i o zlepšení bezpečnosti na silnicích," říká Kalousek, pod jehož návrh se podepsali i straničtí kolegové Libor Ambrozek a Milena Šojdrová. Kalousek tvrdí, že podporu přislíbili i poslanci z jiných stran a že zákon, který je již sepsán v paragrafech, má šanci na úspěch.
O návrhu se bude jednat zřejmě v červnu, a pokud projde, za každé ojeté osobní auto se bude na hranicích platit od dvou do padesáti tisíc korun podle stáří vozu. Poplatky se vztahují i na ojeté motorky, autobusy a nákladní auta.
Škoda své zájmy nijak nezastírá. "Chceme rovné podmínky, protože se sem vozí ojetiny, které nesplňují základní normy. Stáváme se šrotištěm Evropy," říká mluvčí automobilky Milan Smutný.
Zastánci poplatků argumentují tím, že po jejich zavedení odpadnou starosti s dohledem nad dodržováním technických a ekologických norem a zabrání se daňovým a celním únikům. Dovozci ojetin totiž na hranicích nahlašují v průměru cenu jen kolem dvaceti tisíc korun za kus, což je suma, ze které se vypočítává clo i daň z přidané hodnoty.
Dovozcům se logicky opatření nelíbí. "Pokud něco takového bude hrozit, zablokujeme Prahu jako před třemi lety," říká předseda sdružení drobných dovozců a opravářů Jan Slawish. Argumenty poslanců a Škody odmítá. "Žádný šrot se do země nevozí, už dnes musí mít auto katalyzátor a splňovat další přísné normy, jinak vám ho nikdo do provozu nepřihlásí. Doplatí na to normální lidé, kteří na jiná auta nemají. Ať si každý vozí, co chce," říká Slawish.
Návrh poplatků za dovoz ojetých osobních vozů (návrh poslanců KDU-ČSL)
Stáří auta Sazba (Kč)
do 2 let 2 000
2 - 3 roky 20 000
3 - 4 roky 30 000
4 - 5 let 40 000
5 a více let 50 000