Policie zkoumá tunel v podniku Čepro

  • 1
Státní podnik Čepro čelí podezření, že zneužil svou ojedinělou síť zásobníků pohonných hmot k nekalým obchodům. Bývalý manažer Čepra Pavel Zídek si od podniku koupil pro svou nově založenou firmu miliony litrů paliva a většinu pak prodal zpátky za vyšší cenu.

Případ vyšetřuje policie, a kdyby se prokázala vina manažerů Čepra, hrozí jim obvinění za špatnou správu cizího majetku, který je navíc státní.

Šéfem Čepra je Tomáš Kadlec, který dříve řídil Národní bezpečnostní úřad instituci, která vydává potvrzení o bezúhonnosti zaměstnanců státu. Zvláštnost obchodu je v tom, že se odehrál na přelomu roku, kdy se zvyšovala spotřební daň o 1,20 koruny u benzinu a o 1,80 haléřů u nafty.

Daň byla řádně zaplacena, ale když Čepro benzin v prosinci prodávalo, jeho hodnota na trhu byla kvůli dani nižší než při zpětném odkupu v únoru. Přeprodané palivo českým řidičům stačilo na tři dny. U takového množství činil rozdíl ceny 60 milionů korun.

Navíc světové ceny pohonných látek se v době trvání kontraktu zvýšily zhruba o čtvrtinu, což mohlo přinést soukromé firmě do kasy další miliony. Šéf soukromé společnosti Czech Energospace a někdejší vysoce postavený manažer Čepra z druhé poloviny devadesátých let Pavel Zídek přiznal, že na daňovém rozdílu jeho firma při obchodu skutečně vydělala.

"Většinu nakoupeného benzinu a nafty jsme opravdu prodali zpět Čepru. Bylo to asi sedmdesát procent původního množství. Ale nenaúčtovali jsme si celý rozdíl daně," řekl Zídek. Kolik jeho firma konkrétně vydělala, odmítl sdělit.

Čepro toho říká ještě méně. "Obchodní transakce byla naprosto v souladu se všemi zákonnými předpisy. Jde o standardní obchodní případ, na kterém Čepro netratilo žádné finanční prostředky. Pokud na uvedené operaci vydělala společnost Czech Energospace, pak z důvodu tvorby zisku jako základního principu každého podnikání," uvedla mluvčí firmy Alena Čechová.

Šéf firmy Kadlec se odmítl k případu osobně vyjádřit. Tvrzení Čepra je však jen polovinou pravdy. Čepro skutečně nemuselo vykázat z obchodu ztrátu, pokud pohonné látky od Czech Energopace prodalo v únoru obchodníkům nebo ve svých čerpacích stanicích.

Jenže společnost dopředu darovala zisk soukromé firmě, který si mohla sama připsat. Pro firmu Czech Energospace to byl navíc podle Zídka první obchod s pohonnými látkami v její historii.

Firma založená loni v únoru totiž získala povolení k obchodování s benzinem a naftou teprve koncem loňského listopadu - tedy několik dní před svou "zlatou ránou". Policisté podle dvou zdrojů nyní zjišťují, zda se celá transakce neodehrála pouze na papíře a zda pohonné látky vůbec opustily sklady Čepra. Pokud ne, pak by podle nich mohlo jít o záměrné poškození státní firmy.

Kdo to zavinil?
Na otázku, kdo v Čepru transakci připravil a schvaloval, mluvčí firmy neodpověděla. Vládou delegovaný člen představenstva Aleš Cincibus říká, že na poradách se obchod neprobíral.

"Nic mi to neříká a byl jsem na všech představenstvech," uvedl Cincibus. Zdroj z vedení státního Fondu národního majetku uvedl, že pověří své zástupce v představenstvu a dozorčí radě, aby věc prověřili.

Nad obchodem kroutí hlavou zástupci velkých společností zabývajících se obchodem s pohonnými látkami. Tvrdí, že by s neznámou společností, která nikdy s benzinem a naftou neobchodovala, odmítli uzavřít tak obrovský kontrakt, natož aby prodané pohonné látky nakupovali zpět.

"Zásadně nakupujeme pohonné látky pouze od tuzemských a středoevropských rafinerií nebo velkých firem s dlouhou tradicí na trhu," sdělil místopředseda představenstva Benziny Tomáš Zikmund.

"My kupujeme pouze od českých, německých a rakouských rafinerií," řekl zástupce další velké společnosti. Proč Čepro nakupovalo benzin a naftu zpět, to firma odmítla sdělit: "Není v kompetenci naší společnosti uvádět podrobnosti obchodu uzavřeného s jiným subjektem."

Pavel Zídek za druhou stranu k tomu říká: "Měli jsme dohodnutý jeden kontrakt na benzin nakoupený od Čepra. Jenže obchod nevyšel. Čepro potom od nás pohonné látky nakoupilo zpět proto, že bychom se jinak mohli cenově podbídnout, snížit ceny na trhu a to by pro ně bylo horší, protože by i vlastní benzin prodávali levněji," sdělil Zídek.