Zatím nejrychlejší spojení na českých kolejích. Rychlovlak Pendolino. Ilustrační foto

Zatím nejrychlejší spojení na českých kolejích. Rychlovlak Pendolino. Ilustrační foto | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Pojedou české vlaky 200 km/h? Snad v roce 2010

  • 111
Vlaky, které si to na českých kolejích ženou rychlostí 200 kilometrů za hodinu? Podle Správy železniční dopravní cesty to není žádná fantazie, ale otázka čtyř let. Společnost o takové možnosti uvažuje ve svých plánech na modernizaci třetího železničního koridoru.

MAPA:
Železniční koridory v ČR

Dosud zmodernizované koridory jsou určeny maximálně pro rychlost 160 kilometrů v hodině, řekla mluvčí SŽDC Anna Kodysová.

Rychleji by se mohlo jezdit v úseku z Prahy do Berouna, pokud se podaří prosadit variantu vedení tratě devatenáctikilometrovým tunelem, a v úseku z Ejpovic do Plzně, který povede v nové trase se dvěma tunely. Z tratí pro dvousetkilometrovou rychlost samozřejmě zmizí úrovňová křížení se silnicemi.

Stavba třetího koridoru začala pracemi na spojovací větvi mezi 1. a 2. koridorem z České Třebové do Přerova v roce 2004. Celý třetí koridor, jehož hlavní část vede z Prahy přes Plzeň na Norimberk, má být dokončen do roku 2016.

Na 4. koridoru, který se teprve začal stavět, se o rychlosti nad 160 km/h neuvažuje. Koridor spojí Prahu s Lincem, hotov má být v roce 2016.

Dvousetkilometrovou rychlostí je technicky možné jezdit i na některých současných úsecích. Prokázaly to zkoušky souprav pendolino mezi stanicemi Vranovice a Břeclav. Loni tam vytvořily nový český rychlostní rekord 237 kilometrů za hodinu.

Podle Anny Kodysové ze SŽDC by tedy mělo být možné upravit na vyšší rychlosti některé rovné úseky již zrekonstruovaných koridorů. Na prvním koridoru se to týká celého úseku Brno-Břeclav, kde by se muselo přizpůsobit zabezpečovací zařízení a zrušit jeden úrovňový přejezd.

Vyžádalo by si ale značné prostředky a nejprve by bylo nutné změnit legislativu, která povoluje maximální rychlost 160 km za hodinu.

Dva české železniční koridory jsou už z větší části dokončené, i když stále zbývá rekonstruovat velké železniční uzly včetně Prahy a Brna. Modernizace obou koridorů od roku 1993 spolykala přes 65 miliard korun.

Na prvním koridoru, který vede od německých hranic přes Děčín, Prahu, Českou Třebovou a Brno do Břeclavi, zbývá dokončit úsek Praha-Úvaly. Druhý koridor z Břeclavi na Bohumín a dál k polské hranici byl dokončen loni v červnu.

V Česku se uvažuje také o stavbě zcela nových vysokorychlostních tratích pro rychlosti kolem 300 km/h, po jakých jezdí například vlaky ICE v Německu, TGV ve Francii nebo Talgo ve Španělsku. Stavět se začnou nejdříve ve 20. letech.