Řetězce zveřejnily, kolik platí pokladním, a stejně o ně mají nouzi

  1:00aktualizováno  1:00
Výše průměrné mzdy, kterou platí řetězce prodavačům a pokladním, byla donedávna tabu. Předloni ji začal zveřejňovat Lidl, poté se přidaly Kaufland a Penny. Sdílnější je i Makro. Řetězec Ahold (obchody Albert) a Tesco mzdu uvádějí aspoň na plakátech u svých prodejen. Pracovníků je však stále málo.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Zatímco počátkem letošního roku se tak k údaji o mzdě dostal až zájemce o práci, dnes potenciální uchazeči vědí, že Kaufland platí od června prodavačům minimálně 24 tisíc korun. V Penny dostane pokladní od srpna přinejmenším 20 tisíc oproti nynějším 18 tisícům a na minimálně 20 tisíc si přijde v Praze i pokladní v Makru.

Sami obchodníci to sice nepřiznají, ale pravděpodobným důvodem pro odtajnění dlouho skrývaných údajů může být nynější tristní situace na trhu práce. Nejvíce se totiž s nedostatkem zaměstnanců potýkají právě obchody.

Práce v prodejně je těžká a donedávna nepatřila k příliš dobře ohodnoceným. U pokladny k tomu přibývá hmotná zodpovědnost. Navíc obchodu konkurují v posledních letech hojně otevíraná nejrůznější distribuční a logistická centra.

Kolik řetězce platí pokladním (v Kč)

Pozn.: Jde o nově oznámené mzdy, v některých případech platné od června (Kaufland), v jiných od srpna (Penny). U Makra jde o údaj za Prahu, v případě Albertu o konkrétní prodejnu v centru Prahy.

Zdroj: řetězce

„Chceme být transparentní. V minulosti se objevovaly nepřesné údaje na trhu, což jsme chtěli změnit,“ říká o novém přístupu ke zveřejňování dat jednatel Penny Marketu Martin Peffek.

Oficiálně zatím stále mzdy nesděluje Tesco, Ahold, Globus či Billa. „Doposud byla strategie firmy mzdy neuvádět,“ odpověděl mluvčí Teska Václav Koukolíček na dotaz, zda by pro jeho firmu nebylo lepší z hlediska přilákání více zájemců o práci a větší transparentnosti tento údaj zveřejňovat.

Tesco ještě před dvěma lety uvádělo údaje na jednotlivé pozice na svém webu, pak je však stáhlo. Nyní jsou k vidění alespoň v prodejnách. Například na práci do hypermarketu v Praze na Smíchově řetězec láká pekaře na téměř 19 tisíc korun nástupní mzdy. O kus dále v Albertu hledají prodavačky za 21 700 korun.

O půl miliardy ročně víc

Odbory sice obchodní řetězce po každém oznámení o navýšení mzdy chválí, ale úplně spokojeny zatím nejsou. „Domníváme se, že ještě nenastal čas ukončit kampaň Konec levné práce. Pro letošní rok je naším cílem průměrný nárůst mezd o dvacet procent, stejně jako tomu bylo v loňském roce,“ říká šéfka Odborového svazu pracovníků obchodu Renata Burianová.

Pro obchodníky jde na mzdách o nemalé náklady. Šéf Aholdu, který letos od ledna zvýšil mzdy pro provozní zaměstnance v průměru o téměř 20 procent, nedávno uvedl, že tento rok to firmu vyjde celkem na půl miliardy korun navíc. I ostatní řetězce vynakládají při zvyšování platů stovky milionů korun ročně.

Obchodní řetězce zachraňují brigádníci, za pokladnu se jim ale nechce

„Oproti předcházejícím rokům bude letošní investovaný objem prostředků do mezd zaměstnanců našich obchodů dosud nejvyšší,“ říká Václav Koukolíček za Tesco, které od července zvyšuje základní tarifní mzdu o 17 procent.

Samy řetězce potvrzují, že nové pracovníky usilovně hledají, fungování prodejen ale údajně ohroženo není. Mnohem hůře jsou na tom družstevní obchody. Aktuálně jim podle šéfa marketingu skupiny Coop Lukáše Němčíka chybí deset až dvacet procent zaměstnanců.

„Špatná je situace na venkově, kde je řada menších prodejen s malým počtem zaměstnanců. Tam dochází i k uzavírání prodejen vzhledem k nedostatku zaměstnanců. Když ve velkém supermarketu pracuje sto lidí a dvacet jich není, tak je to pro všechny náročné, ale prodejna může v nouzi fungovat. Ale když ze čtyř zaměstnanců vypadnou tři, tak to již nelze,“ popisuje Němčík.

Podle informací MF DNES není situace růžová ani u velkých hráčů. Zřejmě nejvíce se pak nedostatek pracovníků projevuje při otevírání nových prodejen.

„Když jsme otevírali prodejnu za Prahou a dělali nábor, nepřišel vůbec nikdo,“ říká manažer jednoho velkého řetězce. Taková situace se řeší tím, že do doby, než se někdo najde, se na novou prodejnu přesouvají zaměstnanci odjinud. A tam potom chybějí.

Tytéž problémy jako obchodníci řeší i dodavatelé a výrobci. „Když už nám dodavatel dodá zrovna obaly a my máme štěstí, že máme lidi na výrobu, tak nemáme řidiče, kteří by to odvezli,“ popsal na nedávné konferenci Retail in Detail jeden z výrobců. A dodal, že tím vzniká obrovský tlak na ceny zboží.

Ty tlačí vzhůru obě strany, jak dodavatelé, tak obchodníci. To se projevilo už na loňských číslech. Podle údajů společnosti Nielsen, která se zaměřuje na průzkum trhu, loni obchody utržily o 4,7 procenta více. O 80 procent z tohoto nárůstu se ale postaraly zvyšující se ceny.

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Desítky lidí se otrávily ve špičkové španělské restauraci. Žena zemřela

Ilustrační snímek

V restauraci RiFF ve španělské Valencii, zmíněné v prestižním michelinském průvodci nejlepších podniků, kde se můžete...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Zásilkovna vytáhne do boje s Českou poštou, začne doručovat balíky

Ilustrační snímek

Česká přepravní společnost Zásilkovna, která se zabývá výdejem zboží z e-shopů, začne na jaře doručovat také balíky....

Soumrak hotovosti. V Česku je Apple Pay a stát rozdá platební terminály

V Česku už funguje Apple Pay. Jak ho aktivujete?

Vstup platební služby Apple Pay může Česko přiblížit ekonomice bez hotovosti. Službu, která umožňuje propojení platební...

Dopis pošta doručí jen jednou týdně. Vybranou zásilku až za tři dny

Ilustrační snímek

Česká pošta šetří, nestíhá tak doručovat včas, a proto plánuje, že některé druhy zásilek bude roznášet méně často než...

Další z rubriky

Z náklaďáku do traktoru. Chybějící řidiče v zemědělství mají vykrýt špeditéři

Na statku v Oticích se v pátek utkali nejlepší mladí traktoristé.

Čeští zemědělci si dlouhodobě stěžují na nedostatek kvalifikovaných pracovníků. Problém s lidmi schopnými řídit...

Zásilkovna vytáhne do boje s Českou poštou, začne doručovat balíky

Ilustrační snímek

Česká přepravní společnost Zásilkovna, která se zabývá výdejem zboží z e-shopů, začne na jaře doručovat také balíky....

Popelnice ke každému domu. Eko-kom má vlastní recept, jak zvýšit recyklaci

Toto jsou nové podzemní kontejnery za skoro milion korun. Někteří jihlavští...

Barevné popelnice k rodinným domům a větší dotřiďování směsného odpadu jsou hlavními návrhy Eko-komu, společnosti...

Najdete na iDNES.cz