"Za tuto cenu ho nelze vyrábět nebo prodávat bez ztrát, i když se pivo vyrobí z nejhorších surovin," řekl předseda Českého svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý.
Podle něj jen daně (spotřební a DPH) reprezentují u půllitru desetistupňového piva 1,45 koruny.
"Dalších dvacet haléřů stojí korunka (uzávěr), stejně etikety a na deset až 15 haléřů přijde vymytí jedné lahve," dodal prezident Svazu malých nezávislých pivovarů Jiří Fusek, podle něhož takováto piva rozbíjejí trh a zneuctívají kvalitní české značky.
"Je to nejlevnější pivo na trhu, zájem je obrovský," uvedl zástupce vedoucího Kauflandu v Plzni. Podle něj to není poprvé, co řetězec nabízí pivo za korunu devadesát. Odmítl ale říci, zda na ceně tratí Kaufland nebo pivovar, který produkt stáčí.
Podle Fuska jde o nekalou soutěž a malé pivovary po jednání předsednictva zřejmě podají podnět k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.
"Sankce by měla být vysoká a měla by se pohybovat v milionech korun," dodal Fusek.
Veselý to chápe jako důsledek boje řetězců, jejichž trh se nyní v ČR konsoliduje. Problémem ale je, že je pivo anonymní a může se průběžně měnit jeho výrobce.
"Proti těmto private labels (vlastním značkám), jejichž podíl už v Británii činí 40 procent, se nedá nic dělat," uvedl Veselý. Některé řetězce už nabízejí "své" levné značky v lepší a horší verzi, například prací prášky.
Šéfové svazů zatím neví, které pivovary nápoj pro Kaufland stáčejí. Na etiketě je pouze uvedeno logo řetězce. Výrobci se podle Veselého snaží tímto krokem udržet výrobu, ale nikdy si tak nevydělají na obnovu technologie - jen stáčecí linky stojí 20 milionů korun. "Vydělat si jen na mzdy je velmi krátkozraké.
Na výrobu nejlevnějších piv pro řetězce doplatil například pivovar Svitavy. Už není a místo něj stojí Ahold," dodal Fusek.