(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Tomáš Krist, MAFRA

Na točené zašlo méně lidí než loni. Pivo má zachránit svatý Václav

  • 125
Obliba baleného piva nadále stoupá, točené si naopak dopřeje stále méně lidí. Do hospod má zákazníky přilákat již šestý ročník akce s názvem Dny českého piva, kdy mohou ochutnat Svatováclavské speciály, které nejsou během roku k dostání.

Ačkoli mnoho Čechů považuje pivo za kulturní dědictví, poptávka po čepovaném zlatavém nápoji klesá. Čemu se naopak daří čím dál víc, jsou piva v plechovce. Takto balené pivo si koupilo o devět procent více zákazníků než loni a zájem o lahve stoupl o dvě procenta. 

Na čepované pivo oproti tomu zašlo o čtyři procenta méně zákazníků než v loňském roce. Za jejich klesající počet mohou podle ředitelky Českého svazu pivovarů a sladoven Martiny Ferencové i uplynulá vedra.

KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

„Dost často jsme slýchávali, že v tak krásném počasí musela v hospodách sedět spousta lidí, ale pětatřicet stupňů je moc i na milovníky českého piva,“ uvedla ředitelka v úterý na tiskové konferenci k šestému ročníku akce Dny českého piva.

Pivaři proto do hospod docházeli až ve večerních hodinách, kdy vedro nebylo tak velké. „A vzhledem k tomu, že se většina zahrádek zavírá v 10 hodin, tak na místě moc dlouho neposeděli,“ dodala Ferencová.

Pivo patří společně s křišťálem, bižuterií a porcelánem k tradičním českým exportním výrobkům. A vývozu se podle červencových dat Českého svazu pivovarů a sladoven dařilo i letos. Zájem o český zlatý mok byl v zahraničí o 28,5 procenta více než loni, tuzemský trh však zaznamenal půlprocentní ztrátu. 

Více ležáků i speciálů

Z celkového počtu 20,3 milionu vyrobených hektolitrů piva putovalo na export necelých šest.

I přes klesající zájem o čepované pivo jeho celková produkce stoupala. Celkový výstav byl o šest procent větší než loni. „Vyrobilo se o pět procent více ležáků a více než 20 procent speciálního piva. Významným trendem jsou letos polotmavá a tmavá piva, jejichž prodej vzrostl o 21 %,“ upřesnila ředitelka svazu.

Příběh Svatováclavského speciálu

Tradice Dnů českého piva byla založena v roce 2013 na počest svatého Václava, jenž je coby český kníže a světec považován za patrona české země. A protože je zároveň patronem sládků, a pivovarníků, tak i oslava zlatého moku připadá na konec září, kdy svůj svátek slaví právě Václavové.

Historie vaření tohoto moku má v českých zemích tisíciletou tradici. Nejstarší pivovar byl na našem území založen v Břevnovském klášteře už za vlády knížete Boleslava II. na konci 10. století. 

Nárůst produkce speciálů přikládá Ferencová především šestému ročníku akce Dny českého piva, do kterého se letos zapojily desítky pivovarů a tisíce hospod. Ty budou koncem září zákazníkům kromě běžných ležáků nabízet také Svatováclavské speciály. Takové, které během roku nejsou běžně k dostání.

„Říkali jsme si, že je škoda, že Češi jako tradiční pivní národ neslaví jeho  svátek, takže tento projekt určitě považujeme za dlouhodobý,“ vysvětluje Ferencová.

„Dny českého piva se osvědčily jako dobrý způsob, jak lidi nalákat do hospody na čepované pivo. Opakujeme akci proto každý rok, letos pro úspěch dokonce po dobu celého září,“ uvedla mluvčí Staropramenu. Kromě podpory českého piva a snahy o přilákání zákazníků je cílem akce také zvyšovat povědomí o svatém Václavovi jakožto patronovi českého zlatavého moku.

Oslavy budou oficiálně zahájeny 26. září přípitkem na Svatováclavské slavnosti a symbolickým naražením sudu vítězného ležáku degustační soutěže České pivo 2018.

Spotřeba piva v České republice