Dráhy výpravčím doporučují, aby vlak nezastavovali, i když čidlo hlásí problém

Dráhy výpravčím doporučují, aby vlak nezastavovali, i když čidlo hlásí problém | foto: České dráhy

Pendolina mají opět trable, provoz prošetřují žalobci

  • 68
Státní zastupitelství prověřuje provoz vlaků Pendolino pro podezření ze spáchání trestného činu obecného ohrožení. Rychlovlak má na některých místech železnice problémy se zabezpečovacím zařízením, informovala televize Nova. České dráhy reportáž považují za lživou a chtějí se bránit u soudu.

Podle interního dokumentu Českých drah například špatně pracují kolejová čidla signalizující přehřátí a nebezpečí požáru.

"Může dojít k tomu, že to čidlo nepracuje tak, jak má. To znamená, že ono může vyhodnotit, že něco není v pořádku, i když to v pořádku je," řekl Nově mluvčí drah Ondřej Kubala.

Dráhy proto podle televize strojvedoucím doporučují, aby vlak nezastavovali, i když čidlo hlásí problém. Špatně fungují i čidla na jedné z náhradních tratí pro pendolina. Strojvůdci tak mají nařízeno v takovém místě vypnout motor a jet dál setrvačností.

Podobná doporučení by mohla být podle expertů problematická. "Určitě se tím snižuje bezpečnostní standard," uvedl například bývalý generální inspektor Zdeněk Žák.

ČD: Reportáž je lživá a zmanipulovaná
Mluvčí Českých drah se pozdě večer proti reportáži ohradil. "Informace, že si vlaky na řadě míst nerozumí se zabezpečovacím zařízením, je zcela nepravdivá. Problematiku indikátorů horkoběžnosti redaktor Jiří Hynek zkreslil," reagoval v tiskovém prohlášení.

Stanice podle něj vytrhla citace z kontextu a zamlčela důležitá fakta. Reportáž společnost označila za záměrně zmanipulovanou s úmyslem poškodit dobré jméno společnosti. "České dráhy se v tomto případě budou bránit vůči TV Nova právní cestou."

Kubala přišel i s vysvětlením potíží: "Čidlo horkoběžnosti typu SERVO bylo na běžných trasách vlaků SC Pendolino instalováno v Praze-Běchovicích, v Úvalech a v Července. Jeho úkolem je rozpoznat u projíždějícího vlaku zvýšení teploty a případné zadření ložiska kola. Jde o sledování vlaků, především nákladních," vysvětlil Kubala.

"Soupravy Pendolino mají uspořádaný systém chlazení tak, že vypouští horký vzduch v ose čidla, čidlo tedy může při průjezdu jednotky nesprávně reagovat, a proto se k jeho signalizaci při průjezdu těchto vlaků nepřihlíží," pokračoval.

"Vlaky mají vlastní diagnostiku, která by strojvůdce upozornila na případný problém dřív, než k čidlu dojel. Pendolino proto čidla vůbec nepotřebuje," řekl iDNES.cz mluvčí.

Pendolina se s potížemi potýkají od samého začátku. Několikrát se řešily peripetie se špatně fungujícím programovým vybavením, jindy například nefungovalo topení a elektřina.

,