Jan Vetyška byl hostem on-line rozhovoru se čtenáři iDNES.cz. Ty zajímalo například to, kdy si objednat zboží bez rizika, že nedojde včas. Problémy teoreticky hrozí více než v minulých letech, všeobecně je totiž obtížné sehnat pracovníky do provozu. Třeba řidiče nebo skladníky.
„Rizika zde jsou. Ale na druhou stranu to k předvánočnímu období patří a e-shopy i dopravci se na toto období intenzivně připravují. Je možné, že se v některých chvílích doma doručení zboží protáhne z jednoho dne třeba na tři. Proto bych doporučoval nenechávat nákupy na poslední chvíli a pak se vše obejde bez problémů,“ věří Vetyška.
Přidal pak své osobní doporučení, že zhruba týden před Štědrým dnem už by raději z e-shopu neobjednával. Platí to, pokud chce mít dotyčný stoprocentní jistotu, že se zboží objeví pod stromečkem.
„Osobně bych doporučoval jako nejzazší termín pro objednání zboží domů pondělí 18. prosince,“ uvedl. Ještě více pospíšit by si zákazníci měli, pokud objednávají zboží ze zahraničí. Univerzální rada neexistuje, na zboží z Číny však můžete čekat několik týdnů.
A jak poznat seriózní e-shop a nenaletět podvodníkům? Vetyška radí, aby si zákazníci obchod prověřili, a to třeba i podle recenzí. A pokud jej ještě neznají, raději by poprvé neměli neplatit předem, ale na dobírku. Znakem neseriózního e-shopu pak může být to, že se vymlouvá a tvrdí, že dobírka není možná.
„U neznámého a neověřeného e-shopu bych preferoval dobírku. Dochází-li k platbě kartou, tak rozhodně využití některé z klasických platebních bran,“ říká šéf asociace.
ON-LINE ROZHOVORPřečtěte si odpovědi Jana Vetyšky. |
Internetové nákupy silně rostou, meziročně o 15 procent. To je o něco mírnější tempo než v minulých letech. Na druhou stranu prodeje rostou z vyšší základny. A už teď je možné říct, že dosáhnou dalších rekordů. Tržby za zboží pořízené on-line přeskočí 100 miliard korun a nákup zboží na internetu vůbec poprvé přesáhne podíl deseti procent na celém maloobchodu, uvádí Asociace pro elektronickou komerci.
Podle Vetyšky v řádově o procent přibývá také starších lidí nad 55 let, kteří se s nákupním košíkem vydávají do světa jedniček a nul. „Také vstup klasických kamenných obchodníků na internet pomáhá ke zvyšování zájmu o e-shopy u starší generace. Taktéž si například důchodci - často za pomoci své rodiny - začínají zvykat na možnost nákupů zboží denní potřeby nebo třeba léků,“ řekl Vetyška. Starší lidi může přitahovat například lepší nabídka a rozvoz potravin.
Na druhou stranu obezřetnost je stále na místě, a to nejen u starších lidí. Právě sílící obliba online nakupování v kombinaci s vánočním shonem může přilákat podvodníky. „Podvodných e-shopů může být víc, protože více lidí nakupuje. Česká republika má ale poměrně dobré mechanismy a do pár dní podvodné firmy odstraňuje,“ míní Vetyška.
Znaků, podle kterých rozeznat neseriózní internetový obchod, je celá řada. Patří mezi ně nedostatečná identifikace e-shopu, chybějící informace o tom, kde zboží reklamovat, chybějící kontaktní údaje - často jsou na stránkách e-shopu zákazníkům k dispozici jen interaktivní kontaktní formuláře, příliš velké slevy, případně nemožnost dobírky.
„S e-shopy, které na webových stránkách neuvádějí informace o provozovateli, máme velmi špatné zkušenosti. Většinou neumožňují platit dobírkou, což rovněž nevěstí nic dobrého. Zákazník, který pošle platbu předem na účet, se mnohdy slibovaného výrobku vůbec nedočká a internetová stránka za nějaký čas zmizí z povrchu zemského,“ uvedl Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.