Obchody se znovu plní, přišly slevy i reklamace

  • 12
Vánoční svátky sotva skončily a v obchodech se už opět tísní lidé. Rušno je především v prodejnách zahalených do červenobílých poutáků na slevy. A pak u okének s nápisem reklamace. Prodejci se zbavují starého zboží, zákazníci nevhodných dárků.

"Reklamace jsou tamta fronta," posílá paní z informací v hypermarketu Carrefour v Praze-Smíchově zákazníky s krabicemi vadných robotů, toustovačů, kávovarů, autíček či panenek ChouChou.

"Koupil jsem tady rodičům kuchyňského robota, a když ho pod stromečkem rozbalili, zjistili, že chybí ta nejdůležitější část, motor," popisuje třicetiletý muž čekající v pondělí v Carrefouru u osudného okénka.  Nápravy se dočká po hodině čekání.

S podobným problémem totiž není sám, protože prázdné krabice se od plných v regálech liší jen váhou. "To se tady běžně stává. I krabice od vystaveného zboží, kde je jen příslušenství, musíme přelepovat. Co není přikované, to lidi ukradnou," popisují prodavači v oddělení elektro.

Kolik špatných výrobků lidé vracejí, většina obchodníků nechce říkat. "U oděvů je to méně než půl procenta, u bot asi 1,5 procenta," přibližuje jako jeden z mála šéf sítě obchodů s oděvy Le Halle David Pažitka. Větší nápor zažívají právě v zimě u dražších bot, kde už lidé nad závadou jen tak rukou nemávnou.

V těchto dnech však přichází spousta lidí s tím, že chce dárek vyměnit za menší, větší nebo jiný, protože ho má víckrát. Jestli uspěje, záleží jen na prodejci, nárok na vrácení zboží bez vad není. Většina se snaží udržet zákazníka a vyjít mu vstříc.

"Nejvíce se teď vyměňují elektro a hračky," říká mluvčí obchodů Hypernova Kateřina Černá. Zákazníkům vyhoví, když dorazí do čtrnácti dnů od zakoupení zboží. Podobné lhůty v rozmezí od týdne do měsíce nabízejí i další prodejci.

Co vrátit a vyměnit nejde, jsou kvůli snadnému kopírování cédéčka a dévédéčka. A komplikovanější je to i u elektroniky, když už je vyndaná z obalu. Tu pak většina obchodů zpět nepřijme. Na dobré zakázky se v prvním lednovém týdnu chystají i opravny mobilů.

"Mezi Štědrým dnem a Silvestrem moc lidí nepřijde, neboť se zákazníci teprve učí s novým přístrojem zacházet. Ale první větší nápor reklamací přijde v lednu," říká Tomáš Melich, šéf firmy Cell Net poskytující servis mobilů Nokia či Sony Ericsson. Běžně za měsíc opraví 2,5 tisíce mobilů v záruce a další zhruba tisícovku po záruce.

Ne všichni prodejci jsou vstřícní a zaměstnanci Sdružení na obranu spotřebitele jsou zahlceni dotazy, co dělat. "Období Vánoc a povánočních slev pravidelně zvyšuje riziko, že se v regálech obchodů objeví i zboží staré, nekompletní nebo s vadou," varuje před ukvapenými nákupy šéf Sdružení na obranu spotřebitele František Lobovský.

Doporučuje proto nepodlehnout hned první nabídce slev, obejít si více prodejen a na letácích si všímat i malého textu, nejen velkých číslic. "Těmi malými písmeny bude napsané to nejdůležitější," říká.