ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Zdeněk Němec, MAFRA

Do Česka přišlo nejvíc maloobchodních firem za tři roky. Kraluje levná móda

  • 6
Na český trh vstoupil v letošním roce největší počet nových značek za poslední tři roky. Mnohé z těchto společností pocházejí z módního odvětví, zejména pak převažuje segment levnějšího zboží. V roce 2021 se českém trhu zároveň otevřelo i několik nových retailových parků.

I přes panující pandemii nemoci covid-19 vstoupil na český trh rekordní počet nových prodejců. V pražském obchodním centru Westfield Chodov otevřela svou provozovnu třeba módní značka Anson’s. Svou prodejnu má v pražské Pařížské ulici už i společnost Versace. V segmentu levnější módy své brány na Václavské náměstí v Praze otevřel řetězec Primark a po republice značně expandují také společnosti Action nebo Tedi.

Venkovské prodejny chytají druhý dech. Často jsou jediným sociálním centrem

Podle analýzy realitně-poradenské společnosti Cushman & Wakefield se v posledních měsících potvrzuje rostoucí trend rozmělnit funkce obchodních center. Lidé do nich nechodí už jen na nákupy, ale častěji je vyhledávají i kvůli zábavě nebo volnočasovým aktivitám. Na český trh proto v letošním roce vstoupilo třeba původně slovenské multikino Cinemax, německý fitness řetězec Clever Fit nebo plánovaný největší krytý zábavní park Majaland belgické společnosti Plopsa. Ten je v pražském POP Airport.

Největších obratů dosáhli v českých obchodních centrech prodejci elektroniky. Dobře si vedly i hypermarkety nebo obchody se zbožím pro zdraví a krásu. Proti tomu však zaostávaly tržby z prodeje oblečení. Nižší výdělky trápily v obchodních centrech i restaurace a kavárny, kde se značně projevila omezení vstupu pro neočkované osoby. Finančně se dařilo hlavně obchodním centrům v regionech.

„Nejlépe se daří nákupním centrům na okrajích regionálních měst. Nižších hodnot pak dosahují ta v pražském centru. Více závisí na návštěvnosti ze strany stále chybějících zahraničních turistů, a v administrativních centrech, do nichž se ještě naplno nevrátili zaměstnanci,“ uvedl Jan Kotrbáček z Cushman & Wakefield.

Maloobchodní tržby rostly napříč odvětvími o 7,2 procent. Auta stále v propadu

Na obchodní centra se letos zaměřily také e-shopy. „Kombinace kamenných prodejen a elektronického nakupování se ukazuje jako dobrá a nutná retailová strategie. Lidé do obchodních center chodit nepřestali, když to jde, k fyzickým nákupům se vždy znovu vracejí. E-shopy pro kamenné obchody nepředstavují hrozbu, ale naopak příležitost dále podpořit prodeje značky – tyto dvě formy se navzájem doplňují,“ řekl Jan Kotrbáček.

V letošním roce se podařilo otevřít i několik nových či kompletně zrekonstruovaných maloobchodních projektů, jako je v Praze nové Centrum Bořislavka. Změn doznalo ale třeba i Spektrum Průhonice nebo OC Řepy. Nově se staví nebo rozšiřuje také zhruba desítka retail parků. Celkově je nyní ve výstavbě zhruba 40 800 metrů čtverečních nové obchodní plochy.

„Předpokládám, že v příštím roce bude trend zájmu o obchodní prostory přetrvávat i nadále. Postupně bude docházet také k obnově fungování služeb, a především k opětovnému nastartování gastronomického byznysu, který kvůli koronavirové krizi a různým omezení zažívá opravdu náročné měsíce a roky,“ dodal za společnost Cushman & Wakefield Jan Kotrbáček.