Koupíme 150 autobusů, zisk z reklamy se zvýší, slibuje šéf pražské dopravy

  21:17aktualizováno  21:17
Šéf pražského Dopravního podniku Martin Gillar chce do konce června vypsat výběrové řízení na dodávku 150 nových autobusů. Hromadné propouštění nechystá. Gillar také iDNES.cz řekl, že hodlá pro městský podnik získat větší výnosy z reklamy.

Dopravní podnik má nového šéfa, je jím Martin Gillar, bývalý ředitel divize rozvoje a strategie České pošty (10.6.2016) | foto: DPP hl. m. Prahy

V pátek jmenovaný šéf pražského Dopravního podniku (DPP) Gillar se s fungováním městské společnosti seznamuje třetí týden. Plošné propouštění v podniku s více než deseti tisíci zaměstnanci, kteří mají na období let 2016 a 2017 uzavřenou kolektivní smlouvu na 34 tisíc korun měsíčně, neplánuje.

„Nicméně budu chtít, aby výše zaměstnanosti odpovídala rozsahu a kvalitě poskytovaných služeb, tedy dopravních výkonů,“ uvedl pro server iDNES.cz. Rezervy lze podle něho hledat především v administrativě.

V nejbližších dnech se hodlá zaměřit na výběr ředitele ekonomického úseku DPP. Podle vlastních slov má již několik tipů, se jmény chce ale nejdříve seznámit dozorčí radu podniku. Naopak do konce června chce připravit zadání nového výběrového řízení na 150 autobusů. Předchozí tendr byl zrušen, protože dva ze tří uchazečů nesplnili podmínky zadání, a v soutěži tak zbyl jen jediný zájemce (více čtěte zde).

Hlavním cílem bude vyřešení situace okolo výstavby trasy metra D. Gillar nechce dělit Dopravní podnik na části a zároveň ani neuvažuje o privatizaci autobusové části firmy, o které se v minulosti spekulovalo.

Letité problémy s pronájmem reklamních prostor

Gillar po svém předchůdci Jaroslavu Ďurišovi zdědil i případ letité smlouvy se společností Rencar na pronájem reklamních prostor v MHD. Praha má ve firmě podíl 28 procent, ale dlouhodobě tvrdí, že nájemné i zisk z reklamních ploch jí klesá. Zisk DPP v roce 2008 činil 87 milionů korun, o rok později to již bylo 47 milionů. V roce 2013 to bylo necelých 41 milionů, loni už jen 50 milionů.

„Co se týče reklamy, respektive efektivního využívání majetku DPP k reklamě, jsem toho názoru, že prostor pro zvýšení tržeb z tohoto segmentu tu je,“ uvedl Gillar.

V minulosti se objevily právní názory, že stávající smlouva s firmou, ve které je většinovým vlastníkem francouzská reklamní společnost JCDecaux, není platná, nebo podléhá koncesi (více jsme psali zde). Dopravní podnik proto dlouhodobě kritizovanou smlouvu vypověděl, s čímž Rencar nesouhlasí. Město se proto rozhodlo o přezkoumání platnosti smlouvy požádat Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který již zahájil řízení (více zde).

Návrh na narovnání stávající smlouvy

Společnost Rencar ještě před podáním podnětu k ÚOHS poslala představenstvu a dozorčí radě podniku nový návrh na narovnání stávající smlouvy podepsané do roku 2031. Na platnosti stávajícího dokumentu trvá, podle bodového návrhu z letošního května chce ale vyjít vstříc požadavkům DPP.

Rencar a DPP

  • Za běžnou reklamu v pražské MHD platí Rencar několika způsoby. Fixní platba za pronájem činí 30 milionů plus 27 milionů za údržbu reklam nebo čištění skel autobusů. Další peníze dostává DPP v procentech – pokud Rencar utrží přes 90 milionů, platí 50 procent z tržeb nad tuto částku.
  • Rencar spadá ze 72 % do rodiny JCDecaux, 28 % patří DPP. Loni společnost pracovala s obratem 215 milionů korun, zisk vypočítala zhruba na 15 milionů.

Návrh, který má redakce iDNES.cz k dispozici, mimo jiné počítá s novou smlouvou, která by neměla podléhat koncesi. Rencar v něm zároveň navrhuje přenechání majetku DPP do jejího užívání a nabízí, že základní nájemné by nově činilo 50 milionů korun ročně (nyní je to 30 milionů) a dodatečné nájemné určené podle výše tržeb společnosti. Opravy, údržbu a čištění ploch pro reklamu by ale Dopravní podnik zařizoval sám.

Šéf DPP Gillar uvedl, že dané návrhy bude řešit s obchodním protějškem. Současný kontrakt podle něj není flexibilní vůči trhu. „Když dnes pracujeme na sérii smluv a dodatků, jde to velmi těžko. Nedokážeme operativně reagovat třeba na vývoj trhu,“ uvedl Gillar v pondělí pro deník MF DNES.

Zároveň dodal, že nepředpokládá, že by si reklamu zařizoval sám Dopravní podnik, o čemž se hovořilo v minulosti. „K zajištění prodeje reklamy na našem majetku vlastními silami jsem spíše skeptický. Jsme největší dopravní podnik v zemi, ne reklamní agentura. Nicméně bychom měli efektivně řídit a dohlížet na prodej,“ uvedl Gillar.

Podle pražské primátorky Adriany Krnáčové by Dopravní podnik neměl s Rencar uzavírat novou smlouvu. „Osobně považuji za nejlepší řešení sporu mezi DPP a Rencar veřejnou soutěž, jejíž jediným kritérium bude cena, tedy výše výnos pro DPP. Nedokážu si představit prodlužování vypovězených smluv nebo svěřování městskému majetku subjektu, který nemá s DPP pravděpodobně platnou smlouvu,“ uvedla Krnáčová.

Dopravní podnik má s pronájmem reklamy problém v jiném případě. V minulosti vypověděl smlouvu společnosti euroAWK. Ta ale výpověď neakceptovala, podnik na ni podal žalobu. Věcí se nyní zabývá soud. Společnost euroAWK má přitom reklamy v metru nadále - až do rozhodnutí soudu je nechce odstranit.

Pražský Dopravní podnik loni vydělal 1,255 miliardy korun. Společnost je největším zaměstnavatelem Praze. Jediným akcionářem je hlavní město.

  • Nejčtenější

Multimilionářem přes noc. Šťastlivec vyhrál ve sportce čtvrt miliardy korun

Ve Sportce ve středečním losování padla druhá nejvyšší výhra v historii této hry. Sázející ze Středočeského kraje...

Granko slaví 40 let. Jak dnes vypadá holčička z obalu?

Před čtyřiceti lety přivedla maminka Veroniku Fojtů do ateliéru, kde vznikla fotka na obal krabice kakaa. Tehdy...

Premium

Hra o 80 tisíc: kolik peněz navíc mohou rodiče získat a jak to udělat

Rodičovský příspěvek se od ledna zvýší ze současných 220 tisíc korun až na celkových 300 tisíc. MF DNES přináší návod –...

Příští recese zasáhne Evropu tvrději než finanční krize, varují analytici

Ekonomický pokles vyvolá v Evropě vlnu neschopnosti splácet dluhy, varuje ratingová agentura Moody’s. Situace bude...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

  • Další z rubriky

ČNB chystá 36 emisí pamětních mincí a bankovek, vůbec poprvé vydá dukáty

Česká národní banka (ČNB) plánuje v letech 2021 až 2025 vydat 36 emisí pamětních mincí a bankovek, poprvé v historii...

Firmy si za levnou sílu připlatí, zvýšení minimální mzdy prospěje státní kase

Ať vzroste pro příští rok minimální mzda o sedm stovek, nebo o šestnáct, hlavním vítězem bude na první pohled stát....

Tratit za pracovní úraz a nemoc z povolání budeme méně. Náhrady se zvýší

Náhrada za ztrátu výdělku po pracovním úrazu či po nemoci z povolání se od ledna zvýší. Zvedne se totiž průměrný...

Pošta válčí s vysokými ztrátami. O hrozbách však věděla už před 12 lety

Česká pošta chystá restrukturalizaci za ­7,5 miliardy korun, hodlá propouštět i modernizovat. Důvodem je dostat státní...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz