Nokia je podle průzkumu vídeňského institutu nejhodnotnější evropskou značkou.

Nokia je podle průzkumu vídeňského institutu nejhodnotnější evropskou značkou.

Nokia je nejhodnotnější značkou Evropy

Finská společnost Nokia, která je největším výrobcem mobilních telefonů na světě, je nejhodnotnější evropskou značkou. Její hodnota činí 32,332 miliardy eur, tedy 888,8 miliardy korun. Vyplynulo to z výsledků studie, jejíž výsledky zveřejnil Institut pro evropské značky ve Vídni.

Druhé místo obsadil francouzský výrobce a prodejce luxusního zboží LVMH, třetí místo patří britsko-nizozemskému producentovi spotřebního zboží, společnosti Unilever.

Ze zemí střední a východní Evropy se žádná značka mezi padesát nejhodnotnějších nedostala.

TOP 10 válcují telekomunikace
Telekomunikacím patří i další přední místa v žebříčku. Na čtvrtém místě je Telefónica, na pátém Vodafone, na sedmém Deutsche Telekom a na devátém France Télécom. Šesté a osmé místo obsadily automobilky Mercedes-Benz a BMW a první desítku uzavírá belgický pivovar inBEV.

Nejhodnotnější značky jsou v odvětví finančních služeb, spotřebního zboží, telekomunikací a maloobchodu. Značky z těchto čtyř odvětví se na celkové hodnotě evropských značek podílejí 54 procenty.

Z jednotlivých zemí jsou nejlépe hodnocené značky z Británie a Německa. Hodnota deseti nejhodnotnějších značek v Británii činí 137 miliard eur, v Německu je jen o něco nižší.

"Značky vytvářejí bohatství - budoucnost Evropy závisí na silných značkách, které podporují růst, zaměstnanost a vytvářejí identitu národních ekonomik," komentoval výsledky studie vedoucí průzkumu a výkonný ředitel Institutu pro evropské značky ve Vídni Gerhard Hrebicek.

Největší poměr deseti předních značek k HDP podle něj vykazuje Finsko a Švýcarsko, na konci tabulky jsou Rumunsko, Bulharsko a Rusko.

Firmy z postkomunistických zemí až od 60. příčky
Ze zemí střední a východní Evropy se nejvýše, na 60. místě, ocitla ruská telekomunikační společnost Beeline. Polský Polkomtel obsadil 280. příčku, maďarská státní herní společnost Szerencsejatek skončila na 335. místě a slovinský výrobce domácích spotřebičů Gorenje na 379. pozici.

Ze slovenských společností skončil nejvýše Slovenský plynárenský priemysel (SPP), kterému patří 506. místo.

O hodnotě značek v České republice se zpráva vůbec nezmiňuje.

V rámci studie, kterou provedly firmy Novomatic a Raiffeisen, bylo zkoumáno přes 3000 značkových firem z 24 zemí a 16 průmyslových oborů.

,