Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Neziskovky investovaly do kampaní. Vyhrály jim nejúčinnější reklamy roku

  19:30
Reklamní kampaně se mohou vyplatit nejen komerčním firmám, ale i neziskovým organizacím. Ukázal to 15. ročník soutěže o nejefektivnější reklamu Effie. Ze 79 přihlášených kampaní za rok 2011 si prvenství odnesly dvě neziskovky. Zlatých medailí se přitom udělilo v sedmi kategoriích jen šest.

Člověk v tísni dokázal lidi oslovit k darování peněz tím, že jim názorně ukázal, na co přesně budou jejich peníze využity. Lidé se tak například dozvěděli, že pokud pošlou na konto společnosti 900 korun, půjde za tyto peníze pořídit koza, která pomůže přežít rodině žijící v rozvojovém světě. 

Reklama navíc darovanou částku srovnala s věcí, kterou jde za tuto sumu koupit v tuzemských obchodech. Koza přijde v rozvojovém světě na tolik, za kolik se v Evropě pořídí levnější kabelka.

Tento kontrast zabral. "Prodej dárkových voucherů se zvýšil o 67 procent a vybraných 8 888 000 korun je třináctinásobkem vložených nákladů. Vzrostla i známost organizace Člověk v tísni s pozitivním dopadem na ostatní projekty," řekl Jiří Janoušek, ředitel Asociace komunikačních agentur (AKA), která Effie pořádá.

6.Zlatá EFFIE - Kampaň: Pomáhat je v módě

Podobně dobře si v kategorii Sociální, ekologický a kulturní marketing vedlo i Forum dárců. Občanskému sdružení se podařilo lidi zaujmout tím, že od nich figuranti v terénu vybírali dvacet korun "na dobré účely" a jako protihodnotu jim dávali malý dárek. V krabičce pak byla stejná částka, tedy 20 Kč, spolu s vizitkou na portál, který shromažďuje informace o seriózních projektech.

Vtip zaujal. Do projektu Daruj správně se přihlásilo 185 organizací a na Facebooku vznikla komunita 27 tisíc příznivců sdružení. "Prostřednictvím portálu bylo shromážděno přes deset milionů korun, tedy padesátinásobek vložených nákladů," vysvětlila AKA důvody toho, proč kampaň získala ve svém oboru zlatou Effie.

Investice do reklamy se vyplatila také výrobci lihovin společnosti Stock Plzeň - Božkov, a to hned dvakrát. Nejprve v kategorii Potraviny a nápoje s vodkou Amundsen. Tato kampaň dokázala zvýšit zájem o výrobek tím, že propojila skandinávskou krajinu, známou svou čistotou, s textem v norštině o šestinásobné destilaci vodky.

"Byla to účinná strategie - tržní podíl inovované vodky se zvýšil meziročně o 43 procent, spontánní znalost značky vzrostla o 55 procent," uvádí Janoušek. Podle něj se také podařilo zvýšit vnímání výrobku jako značky mimořádné kvality, a to o více než 40 procent.

4. F - Malý rozpočet - Kampaň: Shořela továrna na Fernet Stock

Napodruhé se likérce podařilo zvítězit v kategorii Malý rozpočet, která je nově věnována kampaním s externím rozpočtem (produkce a média) do milionu korun.

V ní společnost získala zlatou Effie za kampaň Shořela továrna na Fernet Stock, která byla postavena na tom, že lidé sami mezi sebou šířili šokující zprávu o továrně a pak se zapojili do soutěže, kde si posílali virtuální panáky a vyhrávali za to lahve fernetu.

Spotřebitelé se bavili. Do hry se zapojilo 260 tisíc unikátních návštěvníků Facebooku, přes 13 tisíc lidí poskytlo svou e-mailovou adresu pro další oslovení a prodeje značky vzrostly během kampaně o třicet procent, uvedla AKA.

Prorazit mezi nejefektivnější reklamy se podařilo i pojišťovně Kooperativa. Stačila jí na to vysmátá opice, která ve spotu narazila do auta.

Pojišťovně se tím podařilo přesvědčit zákazníky o tom, že pokryje jimi nezaviněné škody, ať už je nabourá kdokoliv. "Před kampaní se uzavřelo týdně 179 smluv, po kampani to bylo až 5 339 smluv za jediný týden," popisuje raketový nárůst zájmu o pojištění AKA

Poslední zlatou medaili získala kampaň Chytrá síť vyrobená pro Telefóniku O2. Spot zaměřený na zdůraznění přenosové sítě pomohl firmě získat věrnější zákazníky a zvýšil tržby.

"Kampaň vedla k růstu deklarované věrnosti značce, zvýšila prodej mobilního internetu pro laptopy o 250 procent a přispěla k upevnění vedoucího postavení v poskytování mobilního internetu s 35procentním podílem na trhu," uvedl Janoušek.

Celkem se letos do soutěže přihlásilo 79 kampaní (loni 63) a rekordní počet 28 agentur. Patnáctičlenná porota nakonec udělila v sedmi kategoriích 15 cen. Některá místa tak zůstala bez ocenění.

Kdo získal ceny Effie 2011 (podle kategorií)
Potraviny a nápoje
1. Amundsen - Etter distellere!; Stock Plzeň – Božkov; Ogilvy&Mather
2. Poděbradka – Chorvat, jak se odvaha vyplácí; Poděbradka; McCann-Erickson Prague
2. Fernet Z; Stock Plzeň – Božkov; Ogilvy&Mather
3. Krušovické referendum; Heineken ČR; Republica
Ostatní rychloobrátkové zboží
1 až 3 Nebyla udělena
Finanční služby
1. NA100PRO; Kooperativa pojišťovna; Kaspen/Jung von Matt
2. Konto G2 – Jak oslovit maximum studentů pomocí sociálních sítí; Komerční banka; Euro RSCG Prague
3. Nebyla udělena
Ostatní služby
1. Chytrá síť; Telefónica O2; VCCP Prague
2. Lovecká sezona 2010; Seznam.cz; Mc Cann-Erickson Prague 
3. Přibalte si na víkend volání zdarma; Vodafone Czech Republic; Young&Rubicam Brands
Výrobky dlouhodobé spotřeby
1. Nebyla udělena
2. Jak prodávat prémiové automobily s co nejnižšími náklady; Mercedes-Benz ČR; Mark/BBDO
3. Opel 24 hodin a Lead Management Systém; Opel Southeast Europe LLC; McCann-Erickson Prague
Malý rozpočet
1. Shořela továrna na Fernet Stock; Stock Plzeň-Božkov; Ogilvy Interactive
2. a 3. Nebyla udělena
Sociální, ekologický, kulturní marketing
1. Skutečný dárek pomáhá; Člověk v tísni, obecně prospěšná společnost; Mark/BBDO
1. Pomáhat je v módě; Forum dárců, občanské  sdružení; Ogilvy Interactive 
2. Nebyla udělena
3. Jak dobře se počítala naše budoucnost při SLDB; ČSÚ; Momentum Praha a Mediacom
Zdroj: AKA, Na prvním místě je uveden název kampaně, pak zadavatele a nakonec agentury
  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Průmysl stagnuje, některých surovin bude nedostatek, varuje ruská organizace

28. dubna 2024  7:18

Průmyslová výroba a investice v Rusku stagnují, zhoršuje se vývoz zboží a ziskovost většiny...

Sonny Angel: Ďábelská moc andělské panenky, která plete hlavu generaci Z

28. dubna 2024

Premium Všichni uživatelé TikToku už pravděpodobně znají panenku Sonny Angel. Asi osm centimetrů vysoká...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Kapacita úložišť elektřiny se zvýšila, vznikají však pomalu, varuje agentura

27. dubna 2024

V loňském roce se celosvětově podařilo zdvojnásobit počet baterií sloužících k ukládání elektrické...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...