Auto, volant - ilustrační foto - Auto, volant | foto: Václav Pancer, MF DNES

Němci mají v rajonu čínskou škodnou

  • 19
Jerry Gao, evropský manažer čínské automobilky Geely, je zatím na starém kontinentu malý hráč. Jeho auta na evropské poměry příliš kouří a nemají dost dobrou pověst. Na největším světovém autosalonu, který v pondělí začal ve Frankfurtu, má ale stejně navrch.

Zatímco manažeři slavných německých značek musí doma vysvětlovat, jak překonají svou krizi, Číňané jsou symbolem rychlého růstu a velkých plánů.

Za poslední dva roky se Geely uchytilo ve 42 zemích světa, příští rok se chystá do Ruska a rok poté Evropské unie. Až vyladí motory podle evropských emisních norem, slibuje Gao auto velikosti Škody Octavia za 300 tisíc korun.

"Každý rok jsme schopni uvést na trh dva nové modely," říká Gao, opřený o červený sporťák jménem Čínský drak.

Nástup Číňanů je ve Frankfurtu jednou z hlavních událostí, vedle drahého benzinu a debat o tom, co nového lít do nádrží. Kromě aut Geely je k vidění čínský terénní vůz Landwind, který se vozí už i do Česka za 600 tisíc korun.

VW: V USA jsme v krizi
Zatím však Evropané neberou čínská auta vážně. Ale jejich premiéra uprostřed největší evropské automobilové velmoci přichází v době, kdy se to domácím nejméně hodí.

Za Mercedes a Volkswagen se ve Frankfurtu včera předvedli dva noví manažeři, kteří mají zadání vyvést obě automobilky z problémů. Nový šéf značky VW Wolfgang Bernhard okouzlil v novém kabrioletu, ale musel přiznat, že ve Spojených státech je jeho společnost "v krizi".

V USA, největším automobilovém trhu na světě, VW prodělal miliardu dolarů. Nejvyšší šéf koncernu VW Bernd Pischetsrieder odhadl, že letos včetně dceřiných značek Audi, Škoda a Seat prodá přes pět milionů aut.

Podotkl však, že není "žádný důvod k euforii" kvůli klesajícím ziskům, což souvisí s vysokými náklady na výrobu aut v západní Evropě a se vzrůstající konkurencí levnějších asijských značek.

S úkolem zlomit tento trend se ve Frankfurtu ukázal také nový šéf koncernu Daimler Chrysler Dieter Zetsche. I ten přichází poté, co jeho předchůdce padl kvůli zhoršujícím se výsledkům. O comeback se ve Frankfurtu pokouší také Fiat.

Jak upozornil minulý týden časopis Economist, vyrábět auta je dnes čím dál méně výdělečný podnik a většina tradičních západních značek se s tím nedokáže vyrovnat.
Volkswagen, Ford i General Motors mají na svých tržbách marži menší než dvě procenta. V jiných oborech lze točit peníze daleko lépe.

S těmito výsledky je podle Economistu otázkou, jak dnešní zavedené značky dokážou využít budoucích příležitostí v rozvojovém světě. Tam bude potřeba postavit až 180 nových továren, jimž budou ty dnešní v EU či v USA sotva konkurenceschopné.