Lidé kvůli recesi nakupovali levnější jídlo, oblečení, méně cestovali, ale na svou zábavu si sáhnout většinou nenechali. To se projevilo především v tom, že kabelové, satelitní televize nebo kina si mnou ruce, byl to pro ně dobrý rok.
České jedničce UPC sice v loňském roce klesl počet klientů využívajících alespoň jednu jejich službu bezmála o 11 tisíc, přesto počet jejích klientů převýšil úroveň roku 2007. Navíc pokles je podle odborníků spíše důkazem větší konkurence než celkové změny chování lidí.
Televize od Telefóniky je o pětinu větší
O 20 procent zvýšila počet klientů digitální televize společnost Telefónica O2 se svou službou O2 TV. Ke konci roku měla 138 tisíc lidí. "Naši zákazníci v loňském roce hojně využívali především slevových kampaní a zvýhodněných akcí," říká Martin Žabka, mluvčí Telefóniky O2.
Roste i tržní podíl rumunského poskytovatele satelitní televize Digi TV, nyní má v tuzemsku odhadem přes 120 tisíc klientů. Přesná čísla se nepodařilo získat, protože společnost v Česku prakticky nekomunikuje. Podobně lépe na tom jsou i kabelové a satelitní televize ve světě.
Například Marek Bazík z Prahy o práci sice nepřišel, ale kvůli několika špatným půjčkám a narození druhého dítěte na sebe musel vloni vyhlásit osobní bankrot. Bazík, řidič tramvaje, říká, že musí šetřit na všem. Ale na svou kabelovou televizi od O2 nedá dopustit. "Ty čtyři stovky, co měsíčně platím, by mi stejně moc nepomohly. Navíc je to kvůli dětem a pohádkám, sám také miluji sportovní přenosy a brouzdání na síti," říká třiatřicetiletý Bazík.
Kabelovka je standard
Podle odborníků z poraden a sociálních pracovníků takhle uvažuje většina lidí ve finanční tísni. Finance ušetří raději někde jinde, televize je pro ně nedotknutelná. "Myslím, že dnes už ani pro lidi s nižšími příjmy kabelovka či satelit není nadstandard. Neberou to tak, že to jejich rodinný rozpočet výrazně zatěžuje," říká David Šmejkal, ředitel Poradny při finanční tísni. Podle něj většinou o práci přijde jen jeden člen rodiny, ostatní mohou stále přinášet peníze, které na zaplacení televize stačí.
"Propuštěný má více času, chodí na úřady práce, popřípadě rekvalifikace, ale doma je hodně času, který si potřebuje nějak vyplnit," myslí si Šmejkal. Navíc je to podle něj hlavní prostředek, jak být ve spojení s vnějším světem. Šmejkal se domnívá, že to nezaměstnaným může i pomoci. "Třeba najít vodítka, jak opět najít práci. Zároveň je to forma zábavy a relaxace," dodává Šmejkal.
V takovém chování vidí smysl i psychologové. Podle nich je běžné, že v době životních problémů lidé více hledají jiné formy odpočinku a úniku od reality. "Známe tři základní druhy lidské činnosti – práci, hru a učení. Hra jsou také aktivity, které slouží k uvolnění a odbourání stresu, jenž se projevuje v daleko větší intenzitě, pokud o práci přijdeme," říká říká psycholog Miroslav Tomeček.
Tomeček své závěry opírá o vlastní zkušenosti z psychologické diagnostiky, kdy zpovídal několik set nezaměstnaných pro účely studia psychologie práce.
"V obdobích nevyhnutelného omezení spotřeby jsou tak mnozí lidé nuceni volit pro ně dostupné formy naplnění těchto potřeb – a mezi ně patří zejména sledování televize a cenově přijatelných filmů či počítačových her," dodává psycholog Tomeček.
Také kina, která sice v loňském roce podražila, zažila velice úspěšný rok. K rekordním tržbám sice pomohly právě vyšší ceny, avšak i počet diváků byl na úrovni roku 2007. Lidi lákal především nový 3D svět, který jim dopřála nová digitální filmová technologie, ale také komedie a filmy pro celou rodinu. V Česku kralovala komedie Líbáš jako Bůh a akční podívaná Avatar.
Lidé chtějí únik od reality
"Za války taky byly v kurzu odpočinkové komedie. Podobně neklesá prodej cigaret ani alkoholu, lidé také více utrácejí za hazardní sázky. Všechno toto chování představuje únik do snového světa," říká další psycholog, Jeroným Klimeš.
Právě takové chování nahrává firmám v zábavním průmyslu. I přes všeobecný ekonomický útlum se poskytovatelům kabelových a satelitních televizí dařilo.
Také americké mediální skupiny táhly především filmové a kabelové divize. Do kinosálů zamířilo loni o pět procent Američanů více než o rok dříve. Lepší čísla nezajistil jen nejvýdělečnější film historie Avatar, který měl premiéru až v polovině prosince – lidé chodili více celý rok. V pokladnách českých kin diváci loni utratili 1,25 miliardy korun, což je nejvíce v historii.
Také prodejci počítačových her popisují, že lidé i v krizi stále chtějí hrát. Hry jsou však poměrně drahé, a tudíž hodně lidí sahalo po levnějších a starších titulech. "Obrat nám klesl při srovnatelném počtu prodejen asi o osm procent, ale počet prodaných disků se zvýšil přibližně o 20 procent," říká ředitel největšího prodejce videoher JRC Slavomír Pavlíček.