Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nejúčinnější reklamy roku: prádlo na ulicích i věrnostní karta na památky

  20:00
Finanční krize letos tvrdě dopadla na reklamní trh. Agentury zaznamenaly více než desetiprocentní propad svých příjmů. Tento fakt ovlivnil i letošní soutěž o nejefektivnější reklamu Effie 2010. Vyhrály kampaně, jež stály málo a přinesly velký užitek. Zabralo tak například prádlo rozvěšené podél ulic či věrnostní program na památky.

Kampaň zdůrazňující velkou kapacitu a úspornost pračky Directiv Drive dostala tuto pračku do čela segmentu praček s předním plněním. - Kampaň s názvem Perte, co se do ní vejde vyhrála zlatou cenu Effie 2010 v kategorii Výrobky dlouhodobé spotřeby. | foto: Young &; Rubicam

Že se letošní udílení cen neslo ve znamení úspor podtrhuje i samotný titul letošní soutěže Effie 2010: Co nás nezabije, to nás posílí.

Reklamní agentury tímto sloganem říkají, že ačkoliv pracovaly na kampaních, za které dostávaly mnohem méně peněz než v minulosti, dokázaly je přesto vymyslet tak, že přinesly zadávajícím firmám velký užitek.

Effie 2010: porotci ještě více hleděli na efektivitu kampaně

"Letošní ročník je památečný. Soutěžily v něm kampaně, které vznikly od loňského ledna do letošního června, tedy v období, kdy se výrazně krátily marketingové rozpočty a česká reklama po dvaceti letech nepřetržitého růstu zažila poprvé krizi. Potvrdilo se, že nouze dokáže mobilizovat síly a podněcovat nápady," shrnul letošní čtrnáctý ročník soutěže Jiří Janoušek, výkonný ředitel Asociace komunikačních agentur (AKA), která Effie pořádá.

Podle odhadu asociace se výdaje na mediální kampaně v roce 2009 meziročně snížily o více než 13 procent a v letošním prvním pololetí ještě klesly.

V této situaci bylo podle Janouška cítit, že porotci věnovali velkou přízeň kampaním, které s relativně málo penězi dokázaly svým zadavatelům výrazně vylepšit prodej jejich výrobků či služeb.

Kampaň lákající na opakovanou návštěvu památek zvýšila návštěvnost o pětinu.

Jedním příkladem je kampaň, která měla vzbudit u lidí zájem o opakovanou návštěvu hradů a zámků. Povedla se. Zatímco před spuštěním kampaně se Národní památkový úřad potýkal s velkým propadem příjmů ze vstupného a hrozilo mu, že nebude mít dostatek peněz na správu památek, po kampani mu tržby vzrostly meziročně téměř o 22 milionů korun.

Každá koruna investovaná do kampaně za necelých 150 tisíc korun se tak vrátila 166krát a návštěvnost se zvýšila více než o pětinu.

Agentura Mark BBDO, která za kampaň získala zlaté ocenění, připravila spolu s kastelány na každý měsíc nový program a věrnostní kartu, jež lákala lidi vždy na nový zážitek spojený s opakovanou návštěvou hradu. Kdo se do akce zapojil, mohl na konci vyhrát noc na Karlštějně pro celou rodinu.

"Návštěvníci mohli prožít vždy něco nového. Vedle běžných prohlídek mohli absolvovat netradiční okruhy, například návštěvu zapovězených třináctých komnat, večerní prohlídku hradu či koncert v dobových kostýmech. Lidé tak měli důvod se na místo vracet," vysvětluje Jiří Janoušek.

Kampaň zdůrazňující výhody pití nealkoholickéjo piva zvedla prodeje piva Birell o 17 procent.Kampaň zdůrazňující výhody pití nealkoholickéjo piva zvedla prodeje piva Birell o 17 procent.

Mark BBDO získala letos ještě jednu zlatou cenu, a to za propagaci nealkoholického piva Birell, ve kterém se zaměřila na propojení aktivního života s pitím piva. Ačkoliv značka Plzeňského prazdroje byla už loni lídrem segmentu nealkoholických piv, meziročně se její prodeje zvedly ještě o 17 procent.

"Kampaň probíhala na internetu, v outdooru a gastro zařízeních a navzdory omezeným nákladům (vyhnula se tak nejdražším televizním spotům, pozn. red.) se stala tahounem růstu celého segmentu nealkoholických piv," vysvětluje volbu porotců AKA.

V kategorii finančních služeb si zlatou medaili odnesly agentury McCann Erickson a Rust za spot, který dokázal v lidech vzbudit pocit, že Poštovní spořitelna, kterou vnímali jako těžkopádnou a zastaralou banku, dokáže lidem pomocí nové značka ERA nabídnout praktické a výhodné služby.

"Apel na volbu banky podle zdravého rozumu nejen zastavil odliv stávajících zákazníků, ale oslovil i nové zájemce. Počet nově založených osobních účtů překročil plán banky o 46 procent," zdůvodňuje zlatou cenu AKA.

Kampaň zdůrazňující velkou kapacitu a úspornost pračky Directiv Drive dostala tuto pračku do čela segmentu praček s předním plněním.

Poslední zlatou Effie za nejefektivnější reklamu si v kategorii výrobků dlouhodobé spotřeby odnesla agentura Young & Rubicam za propagaci LG pračky Directiv Drive.

Prádlo rozvěšené na obřích kvádrech či vyvěšené na šňůrách nad ulicemi ve spojení s obrázkem účinné a úsporné pračky či propagace cílené na návštěvnice kadeřnických salonů a gynekologických ordinací zvýšily podíl výrobku v segmentu praček s předním plněním o 60 procent a značka se tak stala jeho lídrem, zdůvodňuje asociace svou volbu.

Celkem se letos do soutěže přihlásilo 63 kampaní (loni 70). Patnáctičlenná porota nakonec udělila v šesti kategoriích 16 cen. Některá místa tak zůstala bez ocenění.

Kdo získal ceny Effie 2010 (podle kategorií)
Potraviny a nápoje
1. Mark BBDO - Plzeňský Prazdroj - Jak naučit lidi pít nealko pivo
2. Young & Rubicam - Danone - Activia Můj plán
3. McCann Erickson - Nestlé Česko - Nescafe Gold Aroma
Ostatní rychloobrátkové zboží
1. - 2. Nebyla udělena
3. Euro RSCG - Reckitt Benckiser - Jak zářivě bílý duch Lanzy vystrašil ostatní gely
3. Ogilvy Action - Coty Czech Republic - Staň se playboyem léta
Finanční služby
1. McCann Erickson + Rust - ČSOB (Poštovní spořitelna) - Z 0 na 80 za 100 dní
2. McCann Erickson - Master Card Europe, branch office Czech Republic - Jsme tu, když nás potřebujete
3. Euro RSCG - Komerční banka - Hypotéka bez obav
3. Young & Rubicam - Česká spořitelna - Šikovné spoření České spořitelny
Ostatní služby
1. Nebyla udělena
2. Underline - International Education Society - Měl jsem se líp učit
3. Nebyla udělena
Výrobky dlouhodobé spotřeby
1. Young & Rubicam - LG Eletronics CZ - Perte, co se do ní vejde
2. Momentum - Bosch Termotechnika - Iron Annie ke každému kotli Junkers
3. Wunderman - Microsoft - Microsoft Exchange
Sociální, ekologický a kulturní marketing
1. Mark BBDO - Národní památkový ústav - Jak pro Čechy znovu zatraktivnit památky
2. Mark BBDO - Premiér Sport CZ - Pomáháme plnit životní sny
3. Ogilvy Intearctive + Ogilvy One - Forum dárců (Asociace nadací a nadačních fondů) - Daruj správně
Zdroj: AKA, Na prvním místě je uveden název agentury, pak zadavatele a nakonec název kampaně

  • Nejčtenější

Mallorkou se promenoval turista jen v plavkách, místní už toho mají dost

14. května 2024  14:48

Po měsících protestů na Baleárských ostrovech, včetně hladovek před hotely nebo vlny graffiti,...

Belgie jako druhé Řecko. Zadlužení země rychle roste, řešení v nedohlednu

13. května 2024

Belgie se už dlouhé roky řadí mezi nejvíce zadlužené ekonomiky Evropské unie. Svůj dluh tato...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Do britských hospod dorazil americký zvyk, spropitné. Pivaři jsou zmatení

11. května 2024

Pro návštěvníky britských hospod bylo donedávna největší dilema zda si dají whisky, nebo pivo. A...

Muž využil mezery v systému aerolinek. Získal zdarma 58 letenek

15. května 2024

Právník Tyrone Barugh poukázal na mezeru v akční nabídce australské letecké společnosti Jetstar....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tušení smrti žene ruské miliardáře do vlasti. Řeší dědictví, bojí se znárodnění

10. května 2024

Premium Stárnoucí ruští miliardáři řeší zásadní problém: jak převést obří majetek na své dědice....

Ikonické casino Mirage a jeho sopka končí, bude z něj hotel ve tvaru kytary

16. května 2024

Legendární hotel Mirage v Las Vegas se snad ještě legendárnější sopkou hlásí po 34 letech konec....

Benátky nejsou jediné. Turistické poplatky si účtují desítky dalších měst

16. května 2024

Italské Benátky před pár týdny přišly s poměrně neobvyklým experimentem, který se týká vybírání...

Zbrojovka Colt CZ dokončila akvizici českého výrobce munice Sellier & Bellot

16. května 2024  19:30

Skupina Colt CZ Group SE (Colt CZ) dokončila akvizici českého výrobce munice Sellier & Bellot....

Banky i přes sliby zůstávají v Rusku. Zisky mají vyšší než před válkou

16. května 2024

Dva roky po startu ruské invaze na Ukrajinu některé evropské bankovní domy stále zůstávají na...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...