"V poslední době se množila přání, především od žen, zda by nemohly koupit jízdu pendolinem svým mužům jako originální vánoční dárek. Třeba i na zkušebním okruhu," říká mluvčí drah Petr Šťáhlavský. "Tak teď už mají možnost," dodává.
První pendolino s lidmi odjede pravděpodobně ve čtvrtek z pražského Masarykova nádraží v 10:26 hodin. Zpátky z Děčína by se měla souprava vydat ve 13:57 hodin.
Pendolino může vozit cestující v rámci takzvaného zkušebního provozu.
Dráhy rychlovlak začnou nasazovat na některé rychlíkové spoje na trati Praha-Děčín každý den. "Vynechat ale mohou z důvodů zkoušek nebo třeba případných oprav," vysvětluje Šťáhlavský.
"Vlak je nadále v testovacím provozu a nemusí být na uvedených spojích nasazen vždy. V některých termínech se tak cestující setkají s klasickou soupravou," upozorňuje Šťáhlavský.
Zájemci o svezení podle železničářů nemusí spěchat, protože zkušební provoz s cestujícími bude trvat několik měsíců. Vlak totiž musí s cestujícími najezdit padesát tisíc kilometrů.
Pendolino na dokončeném koridoru z Prahy do Děčína bude moci jezdit maximální rychlostí 160 kilometrů za hodinu, v některých místech o dvacet kilometrů za hodinu méně kvůli omezením na trati. Pendolino tak nevyužije ani zdaleka svou maximální rychlost 230 km za hodinu. Z takové rychlosti rychlovlaku trvá zastavení 1800 metrů.
Pendolino minulý měsíc vytvořilo nový tuzemský rychlostní rekord, když uhánělo rychlostí 237 km za hodinu. Za to, že o sedm kilometrů překročilo rychlost udávanou výrobcem a povolenou Drážním úřadem, dostaly dráhy symbolickou pokutu.
Vlak Pendolino tvoří dva vozy první třídy, jídelní vůz s bistrem a čtyři vozy druhé třídy. Nabízí 331 míst k sezení, dvě místa pro vozíčkáře.
České dráhy očekávají, že po vyřešení některých problémů při provozu bude vlak na podzim příštího roku schválen do provozu a od prosince začne jezdit i po mezinárodních tratích. V Česku jsou zatím tři soupravy ze sedmi, které dráhy za 4,35 miliardy korun od italského výrobce Alstom Ferroviaria objednaly.
Rychlovlak Pendolino během zkušebních jízd na nádraží v Letovicích. (18. října 2004) |