Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nádraží potřebují opravit, cizince často zaskočí

  1:00
Do Prahy proudí tisíce a tisíce turistů. Někteří přiletí letadlem, jiní ale přijedou vlakem nebo z české metropole po železnici vyrazí do dalších měst Česka či Evropy. Pohled na česká nádraží je může po vystoupení z luxusního pendolina nebo vlaků EC či IC pořádně šokovat.

Hlavní nádraží rekonstrukci potřebuje. Začít se má na podzim. Ilustrační foto | foto: Technet

GRAFIKA:
Projekt Živá nádraží

Česká nádraží: chybí tu jen slepí muzikanti
Ve dvou klíčových pražských nádražích - v Holešovicích a v centrální stanici - vzrostly Českým drahám za první letošní půlrok tržby z osobní přepravy o pětinu na celkových 371,2 milionu korun.

V samotných Holešovicích byl růst mnohem vyšší. Zatímco loni Holešovice utržily 29,8 milionu korun, letos to bylo 66,5 milionu. Až sto tisíc lidí, kteří denně projdou hlavním nádražím, vygenerovalo za první pololetí tržby přes 304 milionů korun. Růst často ovlivňují právě zahraniční turisté, kterých do Česka jezdí čím dál více. - více zde

Do Evropy přiletí letadlem, pak už se ale pohybují po zemi a často zvolí právě železnici. "Hodně využívané jsou zejména spoje kategorie EuroCity spojující Berlín, Prahu, Vídeň a Budapešť, kterými v rámci tzv. trojúhelníkových poznávacích pobytů cestuje řada turistů z USA nebo Japonska," říká mluvčí Českých drah Aleš Ondrůj.

Přitom samotné cestování se pomalu vylepšuje - alespoň v lepších kategoriích vlaků, které zpravidla dálkové spoje zajišťují. Třídy EuroCity ani InterCity ostudou nejsou, klimatizovaný rychlovlak Pendolino samy dráhy označují za svou vlajkovou loď. Výstup z lodi je ale pro většinu cizinců velké rozčarování.

Špína, zápach, lavičky okupované bezdomovci. "Je to něco jako podzemka v New Yorku, jen tu chybějí slepí muzikanti," tvrdil Richard Silkiss z amerického státu Oregon, který Prahu navštívil v červenci.

Trochu lépe jsou na tom cestující první třídy, pro které jsou na pěti nádražích v Česku připraveny speciální salonky, které nesou označení ČD Lounge. Cestující druhé třídy ale do nich přístup nemají a podle mluvčího Českých drah Aleše Ondrůje to ani zatím není třeba.

"Můžeme se bavit o tom, že i cestujícím druhé třídy ten přístup umožníme, taková úvaha by tam být mohla. Tito lidé to ale nepoptávají, protože většinou jdou přímo do vlaku, ne do čekárny. V saloncích sedí většinou japonští turisté, byznysmeni, kteří jedou pendolinem do Ostravy a právě přiletěli letadlem, cestující, kteří transferují. To se zákazníků druhé třídy většinou netýká," tvrdí Ondrůj.

Na rekonstrukci se pracuje
Holešovice a Hlavní nádraží jsou pro dráhy v Praze klíčovými místy. Podle Ondrůje přinášejí 80 procent tržeb v metropoli. Právě Holešovice jsou konečnou pro pendolino, současně odtud vyjíždějí vlaky EuroCity do Dánska, Německa, Rakouska, Slovenska a Maďarska.

Pravdou je, že dráhy se o obnovu nádraží snaží. Ať už se jedná o projekt živých nádraží (více zde), kde s revitalizací pomáhá soukromý investor, nebo financují opravy samy. Do projektu živých nádraží dráhy vybraly na šest desítek stanic v celé České republice, a to hlavně podle toho, jak jsou využívány cestujícími.

Opravy skončily například v Táboře (více zde), v realizaci jsou Plzeň, Ústí nad Labem, Teplice a především už zmiňovaný přístav pendolina - nádraží v Holešovicích. Tam si dráhy už vybraly partnera, společnost Navatyp, která má s obnovou pomoci.

Za vůbec nejdůležitější ale dráhy považují obnovu hlavní přestupní stanice v Praze. Společnost Grandi Stazioni má s její rekonstrukcí začít v říjnu. "Už po dvou letech by ale mělo Hlavní nádraží fungovat tak, že cestující zaznamenají výrazné zvýšení komfortu," řekl Ondrůj. Po dokončení projektu za čtyři roky má nádraží vypadat jako letiště a být plné obchodů a kaváren.

Rekonstrukce se má dočkat i další pražské nádraží na Smíchově. I tady už dráhy vybraly partnera, kterým je Sekyra Group. O tom, kdy by se mělo nádraží změnit, ale zatím jasno není. Firma uvádí, že se jedná o "střednědobý horizont".

České dráhy provozují zhruba 700 stanic a nádraží. Průměrné stáří objektů se pohybuje kolem 115 let a mnohé jsou ve velmi špatném technickém stavu.

Z vlastních zdrojů dráhy financovaly modernizaci několika desítek z nich, zejména těch, u kterých bylo problematické najít komerčního partnera. Jednalo se například o Český Těšín, Znojmo, Hradec Králové nebo Děčín. Rekonstrukce za půl miliardy korun se letos dočkalo i nádraží Ostrava Svinov. - více zde

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Turecko utnulo obchod s Izraelem, pro něj to je diktátorské porušení dohod

2. května 2024  19:29

Dva nejmenovaní turečtí představitelé agentuře Bloomberg sdělili, že jejich země zcela zastavila...

Gazprom je po propadu exportu poprvé za více než 20 let v hluboké ztrátě

2. května 2024  18:36

Čisté ztráty 629 miliard rublů (161 miliard Kč) zaznamenal v loňském roce ruský plynárenský gigant...

Vinaři kvůli mrazům vyjednali úlevy v ekologii. V dani na tiché víno posun nenastal

2. května 2024

Zástupci vinařů se na dnešním jednání s ministrem zemědělství Markem Výborným (KDU-ČSL) domluvili...

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...