Na většině evropských letišť zaplatí cestující za občerstvení méně než na pražské Ruzyni. Ilustrační foto.

Na většině evropských letišť zaplatí cestující za občerstvení méně než na pražské Ruzyni. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Na pražském letišti je dráž než ve Frankfurtu

  • 256
Pokud máte před letem z Prahy hlad či žízeň, s velkou pravděpodobností tu za občerstvení zaplatíte více než na jiných evropských letištích. Průzkum MF DNES na několika evropských letištích během léta ukázal, že ruzyňské letiště patří cenami za jídlo a pití k nejdražším.

Reportéři zkoumali ceny na osmi velkých letištích po celé Evropě. Srovnávali vždy ceny nápojů v poslední restauraci před nástupem do letadla. Výsledek? Až na pivo v Rize bylo pražské letiště vždy dražší.

Čím dražší restaurace, tím většinou prázdnější
Ceny kávy či vody předstihly i letiště ve Frankfurtu, které patří mezi největší v Evropě. V Praze v minulosti většinu nájemních ploch obsadila interním výběrovým řízením jediná firma Fast Food Service a na cenách je to vidět.

"Není povinnost veřejné soutěže dělat," vysvětluje bývalý ředitel letiště Martin Kačur. Proč má podle něj takový podíl na obchodních plochách jedna firma? "Nabídli nejlepší podmínky," zdůvodňuje Kačur. Představitelé firmy Fast Food Servis nejprve na téma podnikání na letišti slibovali rozhovor, nakonec ho ale odmítli.

"Na letišti v Praze se chovejte jako při běžných nákupech," radí těm, kterým se vysoké ceny nelíbí, výkonný ředitel pro letecký obchod a provoz Letiště Praha Jiří Pos. Jinými slovy: nevyplatí se při cestě za občerstvením vtrhnout do prvního obchodu. Při troše hledání můžete místo kávy za stokorunu sehnat za necelou třetinu stejný nápoj i s croissantem.

Soutěže mají přinést více konkurence i lepší ceny
Veřejné obchodní soutěže začaly být na prodejny vypisovány teprve před rokem. "Chceme, aby tu každý cestující měl možnost občerstvení podle svého rozpočtu," říká Marta Guthová, která má na Letišti Praha na starosti pronájmy obchodních prostor.

Podle Guthové platí noví nájemci, kteří na letiště přišli s nižšími cenami, například McDonald’s, za nájem vyšší částky než firmy, které podepsaly dlouhodobé smlouvy.

"Rozdíl je i čtyři sta procent. Je to díky tomu, že jsme dělali veřejnou soutěž," tvrdí Guthová. Pronájem obchodních prostor na letišti představuje pro dosud státní podnik významný zdroj příjmů. Jen loni zisky z pronájmů stouply o více než polovinu, z obratového nájemného o čtvrtinu.

Přesná čísla letiště tají, na obratu se ale komerční aktivity, do kterých kromě pronájmů patří také parkoviště nebo reklamy, podílejí už 36 % z více než pětimiliardových tržeb. Výši nájmů vedení letiště také tají – kvůli obchodnímu tajemství.

Podle Guthové činí v průměru kolem 1500 korun za metr a měsíc ve veřejné části, zhruba o 300 korun více v tranzitním prostoru. Kromě toho musí nájemci platit ještě obratové nájemné ve výši nejméně sedmi procent z tržeb. "Je to běžná součást smluv i v nákupních centrech," podotkla Guthová.

"Výdělky v některých částech letiště mohou být srovnatelné s hlavními nákupními třídami v centru Prahy," podotkl Martin Žížala ze společnosti Cushman & Wakefield, která bude letišti radit, jak nejlépe zaplnit nájemci spojovací pasáž mezi terminály. Na letišti ale už mnoho volných  prostor nezbývá. "Jsme prakticky plní, musíme zájemce odmítat," dodala
Guthová.