Mýto jednou budou platit i osobní auta. Dálniční známky ale zatím nezmizí.

Mýto jednou budou platit i osobní auta. Dálniční známky ale zatím nezmizí. | foto: Ladislav Němec, MF DNES

Mýto pro osobní auta bude řešit až příští vláda

  • 201
Řidiči osobních aut se zatím nemusejí obávat. Zavedení mýta pro tuto kategorii se jim sice zřejmě nevyhne, zatím se ale jedná o hudbu budoucnosti a současná vláda s ní nepočítá. V budoucnu ho ale generální ředitel společnosti Kapsch Karel Feix nevyloučil.

popisek On-line rozhovor s Karlem Feixem
 Odpovědi čtěte ZDE

"Co se týče rozšíření mýta na 3,5 tuny, to je zcela jasné a legitimní, na tom se pracuje," řekl iDNES.cz náměstek ministra dopravy Jiří Hodač. Otázku zpoplatnění osobních automobilů ale tato vláda řešit nebude, dodal.

Možnost zavedení plateb mýta osobních automobilů zmínil v on-line rozhovoru iDNES.cz šéf společnost Kapsch Karel Feix. Právě Kapsch je dodavatelem současného systému, který zajišťuje vybírání mýta od kamionů.

"Zpoplatnění osobních aut už je realitou v mnoha evropských zemích a nevyhneme se mu po roce 2012 ani my v České republice. Výše mýta pro osobní vozy je otázkou pro politickou reprezentaci," uvedl Feix v on-line rozhovoru. - více zde

Technicky prý žádný problém
I když celá věc je zatím ve fázi diskuze, technicky by neměl být problém mýto pro osobní auta zavést. "Systém je na rozšiřování připraven," říká mediální zástupce společnosti Kapsch David Šimoník. Podle něj by současný systém mohl po nezbytných úpravách zvládnout třeba i 10 milionů transakcí denně.

Technicky by pak celá věc vypadala tak, že řidič by si na čerpací stanici nebo třeba na poště pronajal palubní jednotku, kterou by při výjezdu zase odevzdal. Jednotka by byla podobná, jako je tomu u kamionů, ale zřejmě menší. Platit by bylo možné buďto předem, kdy by si řidič zakoupil určitý kredit, nebo při jejím odevzdání podle ujetých kilometrů. 

Evropa zatím hledá
Přesto, že mýtem u osobních aut se s největší pravděpodobností současná vláda zabývat nebude, ani Hodač nevyloučil, že by se jednou podobný systém zrealizovat mohl.

Sama Unie ale zatím podle něj zatím hledá, jakým způsobem s touto otázkou naložit. Právě Česká republika by přitom mohla konečnou podobu evropského mýta ovlivnit.

Mají osobní auta platit na dálnici podle ujetých kilometrů?

celkem hlasů: 6160

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 středa 13. února 2008. Anketa je uzavřena.

Ne, stačí dálniční známky
Ne, stačí dálniční známky 3256
Ano, je to spravedlivější
Ano, je to spravedlivější 1978
Nemají platit vůbec
Nemají platit vůbec 926

"Česko se snaží se předvést určitý standard a jsme přesvědčeni o tom, že ho postupně převezmou další země. Tím dojde k naplnění toho, že si vezmete jednu palubní jednotku a projedete celou Evropu a nemusíte si někde brát další jinou. K tomu to směřuje," řekl iDNES.cz.

V naprosté většině zemí se zatím dálnice zpoplatňují systémem dálničních známek. Daň podle počtu najetých kilometrů mají od roku 2011 začít platit Nizozemci. - více zde

Podle počtu kilometrů zatím platí například Italové, Španělé či Francouzi. Tam ale existuje systém bran, u kterých je třeba zastavit a před vjezdem na dálnici zaplatit.

"Auta musejí u brány zastavit, to zpomaluje dopravu a způsobuje zácpy. Je to náročné i personálně, protože někdo v té budce musí sedět," uvedl Šimoník s tím, že Francie z tohoto důvodu od systému opouští a hledá jiné způsoby, jak s mýtem pro osobní vozy naložit. Ve hře je podle něj právě mikrovlnný systém.

Pravděpodobnější než spuštění klasického mýtného je zavedení elektronické dálniční známky. I ta by mohla vypadat jako palubní jednotka, kterou by si řidič nabíjel. Auta by ale dál platila podle času, zlepšila by se však kontrola. Vjezd na dálnici bez známky by totiž nebyl možný a vyloučeno by bylo také její padělání.