Ministerstvo dopravy vypíše soutěž na mýto, vyjde na 27 miliard korun

  0:58aktualizováno  0:58
Ministerstvo dopravy dokončuje vypisování soutěže na mýto. Bude se jednat o největší veřejnou soutěž, kterou současná vláda vypsala. Zakázku ministerstvo připravovalo v utajení, vypustit by ji mělo během několika týdnů.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  František Vlček, MAFRA

Existenci téměř dokončené zadávací dokumentace potvrdilo MF DNES několik zdrojů z ministerstva dopravy. „Plníme usnesení vlády, tendr bude vypsán v červnu. Dokončujeme zadávací dokumentaci, všechny parametry soutěže sdělíme veřejně před jejím vypsáním,“ řekl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Zatímco dosud mýto nabíralo zpoždění, kvůli kterému se musela bez soutěže prodloužit smlouva s Kapschem, teď je vše jinak. Od výběru projektového manažera, společnosti Deloitte, se jede podle harmonogramu. Ten počítá se soutěží do poloviny roku, což vzhledem ke zkušenostem s různými prodlevami brali všichni zainteresovaní jako hodně orientační termín. Teď tedy ministerstvo zřejmě překvapí. Podpis kontraktu s vítězem však bude na nové vládě.

Zrychlení má jeden zásadní důvod – do přípravy soutěže mluví podstatně méně lidí než v minulosti. Skončil řídicí výbor, z kterého pravidelně utíkaly informace mezi politické strany i různé lobbisty.

Ministerstvo nechce pustit zadávací dokumentaci ven, aby se neobjevily různé tlaky na změnu podmínek. Nahrává mu i nový zákon o veřejných zakázkách, který zrušil povinnost dávat vládě ke schválení zakázky nad 200 milionů. Ministerstvo pro místní rozvoj sice připravilo novou vyhlášku, která by tuto povinnost upravila, ale zatím není hotová.

Přípravu zakázky dostal na starost náměstek ministra dopravy Jakub Kopřiva, který nechtěl situaci komentovat. Vláda ministerstvu uložila, aby ke stávající síti připravila soutěž i na provoz na 900 kilometrech silnic I. třídy. Jde o úlitbu požadavkům na „technologickou neutralitu“ – tedy aby nebyl zvýhodněn mikrovlnný systém výběru, který dnes provozuje Kapsch, ani satelitní, který tlačí hlavně firma SkyToll.

Stát sám proti sobě

Ondřej Zaoral z poradenské společnosti Inoxive to považuje za ekonomicky neefektivní. „Analýzy společnosti Deloitte objednané ministerstvem dopravy ukázaly vhodnost rozšíření maximálně o necelých 500 kilometrů. Snaha o technologicky neutrální soutěž tak aktuálně vede ke zvýhodnění satelitní technologie, volbě hospodářsky špatného řešení a nejspíše i znehodnocení dosavadních investic státu do mýtného systému,“ řekl Zaoral před časem v rozhovoru pro MF DNES. Podnikatelé pak mluví o zdražení nákladů, zejména pro menší podnikatele.

I proto je odhadovaná cena mýta výrazně vyšší, než kolik by byly odhadované náklady podle stávajících cen. Ministerstvo počítá až s 27 miliardami za 10 let, přitom po prodloužení smlouvy s Kapschem činí cena 1,5 miliardy korun za rok – což je jedna z nejnižších hodnot v Evropě. Navýšení platby jde na vrub právě rozšíření na silnice I. třídy, které ale nepřinese tolik peněz jako provoz na dálnicích.

Ministerstvo chce použít pro zakázku jednací řízení s uveřejněním. Firmy se budou nejprve kvalifikovat, pak s nimi bude ministerstvo jednat o možném modelu mýtného systému. Teprve poté přijme nabídky, rozhodovat bude pouze cena.

Materiál ministerstva, který má redakce k dispozici, připouští, že mírnou výhodu má právě Kapsch, který stávající systém zná.

Samotný Kapsch není ze soutěže v připravované podobě nadšený. Obchodní ředitel Karel Černý upozorňuje, že stávající systém mýtných bran tím stát prakticky znehodnotí. „Jsme svědky absurdní situace, kdy sám stát ze hry vylučuje vlastní systém,“ řekl Černý.

Kapsch je podle něj připraven dodat i satelitní systém výběru mýta. Účetní hodnota mýtných bran a palubních jednotek činí zhruba šest miliard, stát je bude mít po konci smlouvy s Kapschem v bezvadném stavu.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Boeingy 737 MAX nesmějí v Evropě létat, rozhodla bezpečnostní agentura

U SmartWings je zavazadlo do 15 kilogramů zdarma, nadváha vyjde ale na třicet...

Evropská agentura pro bezpečnost letectví pozastavila provoz všech Boeingů 737 MAX v Evropě. Rozhodla tak kvůli havárii...

Odstavte všechna letadla 737 MAX po celém světě, doporučila firma Boeing

Boeing 737 MAX 8

Společnost Boeing doporučila celosvětově odstavit z provozu všechna letadla Boeing 737 MAX. Firma to uvedla v tiskovém...

Tvrdý zákaz. Dva české boeingy nesměly do Evropy, piloti otočili směr

Letadlo typu Boeing 737 společnosti Smartwings

Úřední zákaz letů do Evropy zastihl ve vzduchu na cestě do Prahy dva boeingy společnosti Smartwings se stovkami lidí na...

Z práce o půlhodiny dřív. Budeme pracovat méně, shodují se politici

Bankéři Goldman Sachs už kravatu do práce už striktně nosit nemusí.

Dobrá zpráva pro zaměstnance: politici ostatních velkých stran jsou ochotni bavit se o nápadu ČSSD zkrátit Čechům...

Pilot zříceného boeingu žádal o návrat na letiště již tři minuty po startu

Letoun etiopských aerolinií Boeing 737-800 stojí na mezinárodním letišti v...

Pilot letounu, který se v neděli zřítil krátce po startu z hlavního města Etiopie Addis Abeby, již tři minuty po startu...

Další z rubriky

Češi snědli 300 kg polského masa se salmonelou, prodalo jej pražské řeznictví

Kuřecí maso

Na českém trhu se vyskytla zásilka 300 kilogramů kuřecího masa z Polska, ve které vyšetření prokázalo bakterie...

NKÚ pokáralo ministerstvo financí za neexistující pohledávky v účetnictví

Budova ministerstva financí

Ministerstvo financí vykázalo v účetnictví za rok 2017 neexistující pohledávky spojené s evropskými penězi, vyplývá z...

Daňový formulář jde zjednodušit, ale je to na politicích, říká daňařka

Lucie Wadurová z Komory daňových poradců ČR v diskusním pořadu Rozstřel. (19....

Za dva týdny vyprší lhůta pro podání daňového přiznání za loňský rok. Na co při vyplňování formuláře nezapomenout...

Najdete na iDNES.cz