Škoda Plzeň.

Škoda Plzeň. | foto: Jiří Berger, MF DNES

Miliony za Škodu Plzeň šly tajemné firmě do Karibiku

  • 433
Tajemná firma Cokeville z Britských Panenských ostrovů neinkasovala provize jen ze zakázek kolem pražského Dopravního podniku. Před třemi lety dostala miliony korun i za rady při prodeji plzeňské Škody Power.

Dobrá rada nad zlato. Firma Cokeville Assets z Britských Panenských ostrovů v Karibiku to dobře ví. Nedávno se ukázalo, že inkasovala miliony korun za rady firmám, které získávaly zakázky od pražského Dopravního podniku. Angažovala se však i při prodeji Škody Power, nejcennější části plzeňského strojírenského gigantu Škoda.

Velké téma o Škodě PlzeňČtěte ve středu 1. února

MF DNES v počítači
MF DNES pro iPad a iPhone

Podle kontraktu uzavřeného v polovině roku 2009 měl Cokeville dostat provizi celkem 130 milionů korun z prodejní ceny Škodovky. MF DNES má dokument, kde karibská firma na základě tohoto "konzultačního a poradenského" kontraktu žádá splátku 15 milionů korun.

Existenci dohody potvrdila právní kancelář Šachta & Partners, která s Cokeville spolupracuje. "Nebudeme však komentovat transakce soukromých subjektů," řekl partner kanceláře David Michal.

Proč by měli majitelé Škody Power platit karibské firmě za rady při hledání kupce, je záhada. V té době už totiž běžela hlavní jednání s korejským Doosanem, který také za dva měsíce firmu za 11,5 miliardy korun koupil.

Škodu prodali za více než 11 miliard

Prodej Škody Power byl výborný obchod. Celou Škodu její majitelé od státu získali zhruba za 800 milionů korun. O pár let později jen její energetickou část, "nakrmenou" mimo jiné dobrými zakázkami od ČEZ, prodali za více než 11 miliard.

Ke komu tyto prostředky přišly? I v tom už je jasno. Většinovými vlastníky celé Škody byli manažeři z týmu, který kolem sebe soustředil původní ředitel firmy Martin Roman, pozdější šéf ČEZ.

MF DNES získala úřední dopis, který potvrzuje, že získání většinového podílu ve Škodě měli manažeři od začátku domluvené. Jeho autorem je švýcarský právník Daniel Bloch. Píše jménem českého kolegy Josefa Brože.

Snaží se švýcarskou prokuraturu přesvědčit, aby ve vyšetřovacích spisech utajili identitu Josefa Brože, manažerů Škodovky i Martina Romana. Prokurátoři totiž vyšetřovali okolnosti divoké privatizace Mostecké uhelné společnosti a jako vedlejší produkt shromáždili i řadu bankovních dokumentů o nákupu Škody. Tu oficiálně získala stejně jako Mosteckou firma Appian.

Kruh se uzavírá u Brože

V dopise jsou popsány mimo jiné i úmysly manažerů Škody. "Žadatel (Brož) dostal v roce 2002 pověření, aby vytvořil strukturu společností a trustů, s jejichž pomocí by mohli později klienti, které zastupoval, získat většinový podíl ve skupině Škoda." Podle dopisu získali manažeři 66 procent firmy, zbytek zůstal Appianu.

Klienty Josefa Brože byli právě manažeři Škody. Stát, který manažery v té době de facto zaměstnával, tak přinejmenším uvedli v omyl. O jejich angažmá totiž oficiální místa nic nevěděla.

Ne zcela jasná je role Martina Romana. Ten zopakoval, že nikdy přímo ani nepřímo Škodu nevlastnil. Podle dokumentu měl původně nárok na největší podíl. Jenže ten byl pak převeden na jeho právníka Josefa Brože. A zde se kruh uzavírá. Právě Brož je tím, kdo měl podle smlouvy zatím neznámé firmě Cokeville propojené s politickými obchody a lobbisty platit celkem 130 milionů korun za blíže nespecifikované rady.

,