„Až dosud jsme ve Skandinávii budovali výhradně podzemní stavby jako silniční a technologické tunely, případně přístupové a traťové tunely metra. Díky této zakázce, která zahrnovala náš první severský most, jsme získali významnou referenci, která by nám mohla pomoci v dalším dobývání prestižního skandinávského trhu,“ sdělil vedoucí projektu Robert Brož ze společnosti Metrostav.
Nejdelší na světě a hluboko pod povrchem. Laerdalský tunel slaví 20 let |
Most přes Åstfjord o délce 735 metrů kvůli proměnlivému podloží vyžadoval unikátní způsob založení. Největší výzvou byly železobetonové studně s váhou 2 200 tun a vnějším průměrem přes 18 metrů. Stavbaři Metrostavu je museli postavit na pontonu, zaplavit a potopit do hloubky cca 14 metrů. Stavební práce jim navíc komplikovaly drsné klimatické podmínky s rychlostí větru až 120 km/h.
Součástí zakázky byl i tunel Slørdal, který se díky své délce 2 650 m stal nejdelším českým silničním tunelem v Norsku. Stavbaři ze Skupiny Metrostav dosud vybudovali na Islandu, v Norsku, Švédsku a Finsku celkem 35 km tunelů. Tím nejdelším byl islandský Norðfjörður s délkou 8 km.
Ražbu tunelu Slørdal v Norsku komplikovalo podcházení dvou jezer v nadloží, kvůli němuž museli stavbaři v těchto úsecích provádět systematické průzkumné vrty. Riziko přítoků vody do tunelu se však nakonec naštěstí nepotvrdilo.
Kvůli prvnímu lockdownu musel navíc Metrostav nejprve stáhnout všechny své spolupracovníky z Norska domů, a když se situace začala uprostřed dubna uklidňovat, vyslal nazpátek soukromým letadlem zvláštní tým 20 stavbařů. Společně s nimi odletěl i český velvyslanec v Norsku Jaroslav Knot a čtyři repatriovaní norští studenti.
Norský národní drahokam
Kromě plánované práce čekalo v Norsku na stavaře i jedno překvapení. „Při ražbě menšího tunelu Mjønes jsme objevili nečekaný poklad, narazili jsme na vzácný růžový nerost thulit, který je běžnou součástí šperků. Investor následně uspořádal den otevřených dveří a na něm si zájemci mohli nasbírat a odvézt libovolné množství tohoto drahokamu. Věděli jsme, že je to v Norsku takřka národní kámen, ale že má takovou pověst, to jsme netušili“ říká Aleš Gothard, předseda představenstva společnosti Metrostav Norge AS.
Åstfjord v Norsku
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz