Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ministr Kupka: Ideologie nesmí vyhrát nad rozumem. Číně se díváme na záda

Vysíláme   19:00
Hostem pátečního Rozstřelu byl ministr dopravy Martin Kupka z ODS. V Rozhovoru hovořil o elektromobilitě, o svém úspěchu při vyjednávání o normě Euro 7 i o tom, že v Evropské unii nesmí vyhrát ideologie nad fyzikálními zákony a zdravým rozumem. Zároveň představil své plány v kompletní dostavbě české dálniční sítě a ve výstavbě vysokorychlostních tratí.

V úvodu hovořil o kvalitě českých silnic, a to v souvislosti s tím, že Praha tento týden hostí 27. Světový silniční kongres. „Když porovnáváme stav silnic v Praze s podobně velkými městy v zahraničí, tak samozřejmě máme co dohánět. Ale na druhou stranu: čekat od historické části Prahy, že bychom tam všude vyměnili kočičí hlavy, které k obrazu města patří, za dokonalý tichý asfalt, to by neprošlo přes památkáře.“

„A pak nám nezbývá opravdu nic jiného, než dobudovat Pražský okruh, vnější i ten vnitřní, který je v gesci hlavního města Prahy. A tím by negativní dopad na životy lidí v Praze byl menší. A také aby doprava v Praze byla významně průchodnější,“ říká ministr.

Martin Kupka pak popsal, jak si dostavbu vnějšího okruhu kolem hlavního města představuje. Jeho záměrem je to, aby se mohlo stavět v režimu PPP, kdy na výstavbě spolupracuje veřejný i soukromý sektor.

Chci dostavět dálniční síť

Řekl také, že by si výstavbu okruhu z Ruzyně přes Březiněves až po Satalice přál dokončit do sedmi let. „Kdybychom tohle dokázali zvládnout do roku 2030, byl bych za to moc rád. A právě proto jsme pro celou severní část začali chystat možnost vystavět ji v režimu PPP. Tím se rychle uzavře celá kapitola Pražského okruhu, a tím pádem se také uleví těm úsekům, které jsou teď přetížené.“

Klíčové je podle něj to, aby Česko co nejrychleji dostavělo kompletní dálniční infrastrukturu. V Rozstřelu ministr dopravy potvrdil, že v příštím roce bude zahájena stavba nových 80 kilometrů dálnic. „A zároveň bude dokončeno rekordních více než 100 kilometrů dálnic. To je nejvíce v novodobé české historii.“

„Až se dálnice dostaví, v tom okamžiku se opravdu jednotlivé kouty České republiky lépe propojí, a když je země lépe propojená, tak to samozřejmě znamená i její větší ekonomický výkon a lepší podmínky pro život lidí,“ konstatuje ministr.

Klíčovou prioritou je dálnice D35. „Pro ty, kteří to v těch číslech nečtou, tak je to vlastně paralelní dálniční tah mezi západem a východem země, tedy alternativa současné přetížené dálnice D1.“

Zároveň chce Martin Kupka dokončit napojení na dálniční sítě okolních států. Důležité je momentálně napojení na naše severní sousedy. „Ještě v letošním roce chceme začít stavět úsek D11 směrem do Polska. Tam jsou Poláci napřed. A pokud všechno půjde dobře, tak bychom byli hotovi s kompletní D11 na Polsko v roce 2027, ale ten příhraniční úsek by mohl být dokončen už v roce 2026.“

Evropa už nám dálnice nezaplatí

A ovlivní úspory v rámci konsolidačního balíčku ambiciózní plány na výstavbu dálniční sítě? „Nezbytné investice to neovlivní, to je nejdůležitější zpráva pro to, abychom udrželi investiční tempo a dokázali český infrastrukturní dluh splatit co nejdříve.“

„A je jasné, že musíme čerpat úvěrové peníze, nic jiného nám nezbývá,“ naráží ministr na to, že investice nejen do výstavby dálnic, ale i do stavby vysokorychlostní železnice nepůjdou pouze ze státního rozpočtu, ale z půjčky od Evropské investiční banky, což kritizoval v tomto týdnu v Rozstřelu stínový premiér Hnutí ANO Karel Havlíček.

Havlíček o balíčku: Megalež. Fiala plánuje let na Měsíc, a nemá ani rogalo

Kupka ale půjčku hájí. Podle něj bude pro Česko výhodná. „V tomto případě jde v podstatě jenom o jiné vyjádření dluhu. Pokud nedostavíme chybějící části dálniční sítě a nebudeme stavět vysokorychlostní tratě, tak nebudeme mít schopnost obstát v konkurenci okolních států.“

V tomto ohledu má před námi výrazný náskok Polsko, které podle Kupky dokázalo využít evropské peníze v souvislosti s pořádáním Mistrovství Evropy ve fotbalu. Dnes už podle něj EU na stavbu dálnic České republice peníze nedá.

„Fotbalový šampionát byl opravdu obrovským impulsem k urychlení polské výstavby. Na to navázaly i změny jejich legislativy. I my jsme v tom pokročili, teď chystáme do zákona urychlení liniových staveb a další důležité změny, které urychlí potřebné stavby,“ říká ministr.

Ale evropské peníze na stavbu dálnic už použít nelze. „V tomto směru už nám vlak ujel a už ho nedohoníme. Pro silniční stavby Evropa peníze nepošle. Ale bude je mít pro železnici, tam napínáme pozornost, abychom využili co nejvíce evropských financí. I to se Polákům podařilo. Dokázali získat peníze nad rámec běžných programů.“

„Proto jsme v letošním roce rozběhli mimořádná jednání s Evropskou komisí o tom, jaký další finanční podpůrný program by mohla mít vysokorychlostní trať, která propojí celý náš středoevropský region, protože v tomto směru jsme křižovatkou Evropy,“ komentuje jednání s EU Kupka.

Ten nedávno zaznamenal úspěch v Bruselu, když se mu společně s dalšími státy podařilo prosadit měkčí variantu normy Euro 7. Podle něj mimo jiné i díky tomu zatím nenastává soumrak malých levnějších aut.

„Pokud má evropský automobilový průmysl udržet tempo s Čínou, lépe řečeno, má Čínu dohnat, tak nemůže mít na cestě další překážky. A norma Euro 7 v původní, dneska už mrtvé podobě, by znamenala, že investiční prostředky, které automobilky potřebují na investice do moderních technologií, do inovací, by najednou směřovaly do technologie, které už odzvonilo,“ vysvětluje ministr.

Ideologie a zdravý rozum

A bude mít stejný osud balíček opatření Fit for 55, který v Evropské unii od roku 2035 zakáže výrobu aut se spalovacími motory? „Českému předsednictví se podařilo prosadit klauzuli, která říká, že v roce 2027 musí Evropská komise spolu s členskými státy vyhodnotit, zda je tento cíl dosažitelný, zda by, jako třeba v případě té nerealistické podoby původního Eura 7, neznamenal spíš oslabení evropské ekonomiky.“

Martin Kupka pak prohlásil, že udělá vše pro to, aby v rámci evropské diskuse nevyhrála ideologie nad zdravým rozumem. „Ideologie nakonec nad těmi fyzikálními zákony stejně nevyhraje, pořád je (zdravý rozum) o dost silnější, a to je dobře. Tak to zůstane, naštěstí.“

Martin Kupka se sám považuje za realistu a upozorňuje jak na výhody elektromobility, tak na to, že nelze evropským automobilkám snižovat možnosti světové konkurenceschopnosti. „Co se týče účinnosti spalovacích mobilů nebo elektromobilů, argumenty musí zaznívat na obě strany: jak na stranu těch příliš ambiciózních ideologů, tak na stranu těch, kteří tady najednou začali vytvářet z elektromobility strašáka.“

„Já tady, popravdě řečeno, vidím jedinou dobrou cestu: sázet na technologie, na inovace. V tom byla vždy Evropa úspěšná. I historicky byla díky tomu lídrem světové ekonomiky. Jakmile ztratila tento tah na branku, tak to znamenalo oslabení v mnoha směrech a teď se třeba díváme Číně trochu na záda, což mě zlobí. A chtěl bych, abychom dokázali s našimi technologiemi, s naší zručností, technickými znalostmi Čínu naopak dohánět,“ míní Kupka.

V závěru Rozstřelu pak ministr dopravy hovořil o tom, že s přechodem na elektromobilitu je třeba maximálním způsobem využít český potenciál, a to včetně budoucí strategické těžby lithia, které je důležité pro výrobu baterií.

Podle něj se teď intenzivně jedná s okolními obcemi, kde by se mělo lithium těžit. „Výhledový start těžby je rok 2026, ideálně třeba i 2025. Nicméně teď je důležité to, abychom dokázali najít i technické řešení. Přesně to se teď hledá a k tomu je potřeba dobrá dohoda i s obcemi a s krajem, protože ten je klíčovým partnerem.“

„A další strategický cíl je gigafactory. A to je klíč k tomu, abychom udrželi význam automobilového průmyslu v České republice,“ uzavírá Martin Kupka.

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Elektrifikace flotil zásilkových firem v USA vázne. Výrobci aut nemají baterie

28. dubna 2024

Zásilkové služby ve Spojených státech se obávají nedostatku elektroaut, které potřebují k nahrazení...

Vídeňští restauratéři se bouří proti rozvozu jídel, připadají si vykořisťovaní

28. dubna 2024

Na vídeňské gastroscéně to vře. Provozovatelé tradičních restaurací se bouří proti expanzi...

Luxusní šperk skoro zadarmo. Cartier omylem prodával náušnice se slevou 99 procent

28. dubna 2024  7:32

Šperky se slevou 99,9 procenta. Za tolik koupil mexický lékař náušnice v luxusním francouzském...

Průmysl stagnuje, některých surovin bude nedostatek, varuje ruská organizace

28. dubna 2024  7:18

Průmyslová výroba a investice v Rusku stagnují, zhoršuje se vývoz zboží a ziskovost většiny...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...