Podle údajů Českého statistického úřadu se meziročně tržby očištěné o kalendářní vlivy v dubnu zvýšily reálně o 7,4 procenta, bez očištění o 7,5 procenta. Tržby v maloobchodě po očištění o sezonní vlivy meziměsíčně vzrostly o 0,7 procenta.
„My jsme počítali s meziměsíčním růstem o více než 3 procenta. Jedná se o zklamání v rámci všech odhadů. Meziroční růst dosáhl sice díky nižší srovnávací základně na první pohled slušného růstu 7,5 procenta, ale i to bylo pod všemi odhady, které v průměru ukazovaly 10,5 procenta. Jedním dechem je ale třeba připomenout, že nejistota těchto údajů je stále velmi vysoká a není dobré dělat silné závěry,“ dodává Michal Brožka z Komerční banky.
V meziměsíčním srovnání v dubnu vzrostly maloobchodní tržby za nepotravinářské zboží a za pohonné hmoty, což lze dát do souvislosti s nárůstem mobility. Tržby za potraviny naopak poklesly, což je i efekt Velikonoc, které v tomto roce připadaly na samotný začátek dubna a realizace velikonočních nákupů tak již částečně probíhala v březnu.
„Dubnové maloobchodní tržby se v porovnání s loňským rokem zvýšily o více než 7 procent. Prodej nepotravinářského zboží vzrostl o 14 procent, prodej pohonných hmot o 13,1 procenta. Růst zaznamenaly všechny hlavní sortimenty nepotravinářského zboží. Nejvíce vzrostl prodej oděvů a obuvi, který loni v dubnu výrazně klesl. Také prodej motorových vozidel už druhý měsíc vykazuje vysoké meziroční růsty,“ říká Marie Boušková, ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ.
Obchody ukrojily e-shopům jen část tržeb. Online nákupy stále táhnou |
Podle analytiků nezklamaly v odhadech prodeje aut, které meziměsíčně povyrostly o 2 procenta. „Meziročně o spektakulárních 67,1 procenta, což dokonce přebilo náš odhad 63 procent. Zde samozřejmě silně působí efekt mizivých prodejů aut v loňském dubnu,“ dodává ekonom Komerční banky.
Podle analytika Miroslava Nováka ze společnosti Akcenta v meziročním srovnání výrazně vzrostly tržby za nepotravinářské zboží a za pohonné hmoty, což je již zmiňovaný efekt velmi nízké statistické základny z loňského dubna. Opticky velmi vysoké tržby si tak připsaly obchody s oděvy a obuví (80 procent), obchody s počítači (30,6 procenta) či obchody s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (20,7 procenta).
„V meziročním srovnání vyniká především kategorie HOREKA, u které jsme poslední měsíce byli zvyklí na propady mezi 60 až 80 procenty a pouze velmi pozvolné ukrajování ztrát. V dubnu již konečně došlo k výraznějšímu oživení tržeb, například ve stravování a pohostinství růst o 58 procent či v ubytování růst o 52,2 procenta. Na druhé straně pozorujeme nižší přírůstek prodejů přes internet a zásilkové služby o 14,2 procenta, předchozí měsíce kolem 43 procent,“ doplňuje analytik David Vagenknecht z Raiffeisen bank.