Analytici předpokládají, že v létě vstoupí kalifornská technologická firma Airbnb, jejíž hodnota se pohybuje kolem 30 miliard dolarů, na burzu. Z dat společnosti vyplývá, že v současnosti nabízí 4,5 milionu ubytovacích jednotek v 81 tisících světových měst. Do roku 2028 platforma chce, aby její služby využívala miliarda lidí ročně.
Popularita Airbnb stále roste, stejně jako počet stížností sousedů |
A kvůli tomu inovuje svou nabídku. Takzvané butikové hotely mohly získávat hosty přes Airbnb už od konce roku 2016. A tato malá ubytovací zařízení, nabízející unikátní cestovatelský zážitek, se nové možnosti rychle chopila. Po půl roce oznámil výkonný ředitel Airbnb Brian Chesky, že v USA už jich inzeruje přes Airbnb 15 tisíc.
Loni se proto webové stránky platformy rozšířily o další „hotelové“ kategorie. Na Airbnb se teď mohou hostitelské role ujmout i ubytovací zařízení se snídaní, hostely, prázdninové resorty či chaty.
„Hosté to chtějí. Naše stránky navštěvují stovky milionů lidí se širokým záběrem neustále se měnících požadavků. Chceme, aby si každý našel vhodný typ ubytování,“ tvrdí Bernard D’heygere, šéf komunikace Airbnb pro střední a východní Evropu.
Hotel musí být zážitek
Inzerci na platformě využívají také česká ubytovací zařízení. „Některé hotely už s nimi spolupracují,“ potvrzuje Václav Stárek, prezident Asociace hotelů a restaurací ČR.
Tato zařízení však mohou být součástí Airbnb pouze v případě, že splní specifické hostitelské standardy. Platforma totiž usiluje zejména o to, aby se jejím uživatelům dostávalo autentických cestovatelských zážitků. Airbnb proto od hotelů vyžaduje „pokoje se znatelným vlivem místní kultury“ nebo „místní mapy doplněné o osobní doporučení“ či klasické prohlídky.
Praze vadí sdílené bydlení, žádá proto změnu zákona |
„Naše cílová skupina jsou takzvaní baťůžkáři, tedy mladí lidé, kteří vyhledávají při cestování autentické zážitky,“ uvádí Kira Mironova, manažerka pražského butikového hotelu Royalcourt, který nabízí svých několik desítek pokojů na několika digitálních platformách včetně Airbnb. „Uživatelé Airbnb tvoří zhruba 15 až 20 procent našich hostů,“ dodává.
Podle představitelů Airbnb je spolupráce s hotely dalším krokem vývoje služby, která v posledních letech patří k výrazným fenoménům, jež ovlivnily cestování. „Platforma Airbnb se vždycky vyvíjela. To, co začalo jako způsob sdílení lůžek, se postupně vyvinulo ve sdílení pokojů a celých bytů. V posledních letech se k tomu přirozeným způsobem připojily prázdninové pronájmy, hotely typu Bed & Breakfast a butikové hotely,“ říká D’heygere.
Konkurence v patách
Důsledkem vývoje je i skutečnost, že se na trhu postupně stírají rozdíly mezi poskytovateli klasického a sdíleného ubytování. I tradiční hotely procházejí digitální transformací. Zavádějí služby, díky nimž lze vše důležité vyřešit na chytrém telefonu, od rezervace ubytování až po obsluhu na pokoji.
Konkurence pro Airbnb navíc sílí i v poskytování sdíleného ubytování. Ve velkém se do tohoto segmentu pustil například portál Booking.com, který zpočátku zprostředkovával zejména hotelové rezervace. Společnost nedávno oznámila, že má na své platformě už pět milionů nabídek sdíleného ubytování, tedy více než Airbnb.
„Dnes u nás Booking.com nabízí pomalu víc pokojů v soukromí než v hotelech. Je to pro Airbnb konkurenční distribuční kanál, protože rovněž zprostředkovává nabídky ubytování,“ říká Stárek. Připouští přitom, že digitální platformy mohou v budoucnu s klasickými hotely efektivně spolupracovat.
„Airbnb i Booking se postupně přizpůsobují trhu, takže tato spolupráce určitě možná je. Měly by však být zodpovědné za to, jakým způsobem se na nich podniká. Například tím, že zpřístupní některé informace kontrolním orgánům,“ upozorňuje. V současnosti totiž podle něj nemají stejné podmínky jako standardní poskytovatelé ubytování.
O pronájmech bytů přes AirBnB v Praze mluvil v Rozstřelu člen představenstva Hospodářské komory Filip Dvořák (5. 11. 2018):
7. ledna 2019 |