Pondělí 28. listopadu 2022, svátek má René
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 28. listopadu 2022 René

Žádostí o náhrady za zrušené lety letos výrazně přibylo. Aerolinky mají fígly

  9:00
Dovolenková sezona končí. Neobešla se bez zpožděných či zrušených letů a společně s nimi lidí žádajících kompenzace. Řada z nich se obrátila na společnosti, které pomáhají s vymáháním odškodného. Některým aerolinkám se totiž do jeho vyplácení vůbec nechce.

V roce 2022 přibylo zrušených letů. | foto: Profimedia.cz

„Během letní sezony požádalo o prověření okolností zpožděného nebo zrušeného letu zhruba 3500 zákazníků. To je přibližně stejně jako v předpandemickém roce 2019. Jde o neuvěřitelné číslo, oproti roku 2019 je ve vzduchu zhruba o třetinu méně letadel,“ říká František Herynk, ředitel společnosti Click2Claim.

S vymáháním kompenzací cestujícím pomáhá i společnost ClaimCloud. Její jednatel Petr Tomeček uvádí, že během letní sezony řešili tisíce případů.

„Letošní rok byl oproti těm předchozím odlišný, pořád zde figuroval následek pandemie. Některé letecké společnosti se na sezonu připravily a vše manažersky zvládly, což nás až překvapilo. Jiné však sezonu podcenily,“ říká Tomeček.

Nárůst zrušených letů

Oba představitelé společností se shodují, že v letošním roce jim přibyla agenda se zrušenými lety. Důvodem byl nejen nedostatek personálu, ale i stávky zaměstnanců některých aerolinek.

Aerolinky tlačí na nižší náhrady za rušené lety, léto je přišlo draho

„V minulých sezonách zpožděné lety dominovaly, vždy to bylo v poměru zhruba 60 ku 40, v letošním roce to bylo vyrovnané,“ komentuje Tomeček.

Podobně hovoří i František Herynk. „Byli jsme zvyklí, že problémy se zpožděnými lety výrazně převažovaly nad problémy se zrušenými lety. V letošním roce byl rozdíl mezi nimi menší,“ říká.

Aerolinky by se měly o zákazníka postarat

V případě zrušení či zpoždění letu by se aerolinie měly podle evropského nařízení o zákazníka postarat. Například v případě, pokud je let zrušen a další se uskuteční až následující den, by mu měly zajistit ubytování.

Pokud tak neučiní, zákazník si ho může zajistit sám, následně by ho měly aerolinky proplatit. „Letecký dopravce by měl v tomto případě proplatit i přepravu do hotelu a zpátky, jídlo a pití,“ vyjmenovává Herynk.

A pokud zákazník do destinace dorazí vinou dopravce například o den později, náleží mu finanční kompenzace. Nárok na ni vzniká cestujícím i v případě zpoždění letu.

Například pokud jde o let kratší než 1500 kilometrů a letadlo přistane s více než stoosmdesátiminutovým zpožděním, cestující má nárok na odškodnění ve výši 250 euro. V případě letu od 1500 do 3500 kilometrů pak na 400 euro.

Zdroj: Letuška.cz

Dopravci často nevyplácí kompenzace dobrovolně

Jakékoliv peníze cestující nedostane ihned, vyplacení kompenzace totiž nějakou dobu trvá. „Pokud jsou aerolinky na úrovni a skutečně chtějí pro zákazníky něco udělat, podle našeho názoru by měly odškodné vyplatit v období tří až šesti měsíců,“ říká Tomeček.

Jak dodává, tisíce jejich klientů, kteří měli v letošní sezoně problém, na vyplacení peněžní náhrady čekají. A některým dopravcům se vyplácet kompenzace ne vždy dobrovolně chce.

Některé aerolinky si podle Tomečka někdy dokonce vymýšlejí důvody, proč byl let zpožděn. „Jedna nízkonákladová společnost letos pravidelně psala cestujícím, že byly na trase mimořádné okolnosti, přitom to vůbec nebyla pravda,“ říká.

Kompenzace mají výjimky

Letecké společnosti nemusejí vyplácet finanční odškodnění v případě mimořádných okolností. Mezi ně spadá například špatné počasí, přírodní katastrofy či politické nepokoje v místech odletu a příletu.

Svých fíglů však mají aerolinky více. „Z letní sezony máme vymožených zhruba 25 procent kompenzací. Někteří dopravci přistupují k nekalým praktikám. Například si vymýšlejí, že nebudou jednat s nikým jiným než s cestujícím, a to i přesto, že nám cestující udělil plnou moc,“ říká Herynk.

Dopravci podle něj někdy také schválně obměňují pojmy, při počítání zpoždění namísto doby příletu použijí dobu dosedu letadla. „Ze zpoždění tři hodiny a dvě minuty se tak stane zpoždění dvě hodiny a padesát osm minut, a pak nárok na kompenzaci nevzniká,“ uvádí další z příkladů Herynk.

Případy se tak často dostávají až k soudu. „V případech, kdy se letecká společnost vyhýbá vyplácení kompenzace nebo nekomunikuje, je nutné případ řešit soudní cestou. Vše se pak může táhnout několik měsíců až let,“ uvádí Tomeček.

Někdy způsobují problémy zprostředkovatelé

Podle zástupců obou společností však samozřejmě existují i dopravci, kteří se k problémům staví čelem. „Většina pravidelných dopravců se chová slušně, zhruba dvacet procent je jich problémových,“ říká František Herynk. „V případě nízkonákladových společností je polovina slušných, to znamená, že alespoň nějakým způsobem jednají, druhá polovina je slušných už méně,“ doplňuje.

Zpožděný nebo zrušený let? Zjistěte, na co máte nárok a jak to řešit

Problémy také někdy způsobují zprostředkovatelé letenek. „Stává se, že letecká společnost zruší let čtrnáct dní dopředu, ale zprostředkovatel pošle zákazníkovi mail den před odletem. I v takovém případě však nese odpovědnost letecká společnost,“ zmiňuje Tomeček.

Cestující se také mohou obracet na Úřad pro civilní letectví. Ten pro klienta prověří, za jakých okolností ke zrušení či zpoždění letu došlo a zda je cestujícímu dána možnost plnění ze strany aerolinek.

„Od 1. 7. 2022 do 23. 9. 2022 obdržel Úřad pro civilní letectví 263 stížností. V období od 1. 7. 2021 do 23. 9. 2021 jsme obdrželi 74 stížností,“ porovnává Vítězslav Hezký, tiskový mluvčí úřadu.

„Většina stížností se týká zpoždění, přičemž dopravci jako jeho důvod nejčastěji uvádí omezení letového provozu a počasí,“ dodává Hezký.

Již dříve pro iDNES.cz upřesnil, že nejdříve by se měl cestující obrátit s problémem na leteckého dopravce. Až v případě, že mu neposkytne odpověď nebo je jeho odpověď neuspokojivá, by měl podat stížnost na Úřad pro civilní letectví.

ZANIKLÉ TRATĚ: Freiberská dráha vozila přes Moldavu uhlí do Saska

  • Nejčtenější

Česku, Maďarsku i Rumunsku hrozí měnová krize, varuje Nomura

České republice, Maďarsku a Rumunsku hrozí v příštím roce měnová krize, a to kvůli rostoucím rozpočtovým a vnějším...

Kontejnerová přeprava v krizi. Padá spotřebitelská poptávka a není co vozit

Globální kontejnerová doprava čelí po několikaměsíční pandemii nemoci covid-19 dalším problémům. Ty jsou ale zcela...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Krize bude delší než jednu sezonu. Může nastartovat změnu, říká sociolog Prokop

Premium Česko drtí inflace a stále víc Čechů se kvůli zdražování uskrovňuje. Sociolog Daniel Prokop v rozhovoru pro MF DNES...

Skleník musí být pro rostliny jako nebe, říká český rajčatový král

Ředitel projektu Naše rajče Lukáš Rázl se pyšní tím, že jako jediný v zemi bude přes zimu pěstovat rajčata ve stejném...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vězení jako nebe. Holmesovou čeká za miliardové podvody zajímavá věznice

Premium Na Elisabeth Holmesovou, kterou soud za podvody ve zdravotnickém startupu Theranos poslal na jedenáct let za mříže,...

Cítím hořkost. Bývalý šéf mordparty poprvé promluvil o svém odchodu

Premium Nejznámější český kriminalista Josef Mareš sloužil u policie téměř třicet let, stál za objasněním řady vražd a...

Jím jednou denně a často mi stačí spát jen čtyři hodiny, říká kardiolog Neužil

Premium Mluví rychle, a i když sedí, máte pocit, že je v neustálém pohybu. Jinak by nejspíš nemohl stihnout to, co dělá. Petr...

Poté, co se vyrojil Řezník, jsme v podstatě mainstream, říkají Morčata na útěku

Premium Místo ženy se v hitu od Mandrage hledá děda a ve známé písni Richarda Müllera o tom, že kvůli poruše výtahu musí jít...

Jsme na okraji války, ale zimní blackout Česku nehrozí, říká expert

Premium Česká republika je v energetické krizi, rozsáhlé výpadky elektřiny jí ale nehrozí více než kdy dříve. Jediným rizikem...

KVÍZ: Energetika je téma číslo jedna. Ověřte si, co o ní víte

Snad nikdy v minulosti neřešili Češi tolik megawatthodiny, plynovody, tankery či jaderné bloky. Dokud byly energie...

Najít kvalitní účetní je zázrak. Firmy spoléhají na reference, říká průzkum

Mít dobrou účetní je pro blaho firmy zásadní, její chyby však mohou snadno vyústit i v insolvenci. Manažeři si ale...

Šéfům firem na sběr odpadu policie obstavila majetek včetně rodinných domů

Policie obstavila majetek předsedovi představenstva kolektivních systému skupiny REMA Davidu Benešovi i jeho bratrovi...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Přemýšlím o sebevraždě, říká Obermaierová kvůli plynu a drahým energiím

Herečka Jaroslava Obermaierová (76) prozradila, že má strach z drahých energií a nedostatku plynu. Kvůli tomu dokonce...

Vsadil na neobvyklý nápad, už má 35 zaměstnanců a rostou i do světa

Lukáš Legát začal podnikat před devíti lety. Z původně garážové firmy je dnes společnost s pětatřiceti zaměstnanci,...

Raketa byla Ukrajince, nebo Rusa? rýmuje Nohavica na kanálu Bobošíkové

Problematiku rakety dopadlé na polské území zpracoval ve své nové písni Jaromír Nohavica. „Ta raketa byla Ukrajince,...

Metro v plamenech. Londýnská tragédie odhalila nový fyzikální jev

Metro patří k nejbezpečnějším dopravním prostředkům na světě. Přesto ani jemu se nevyhnou nehody s desítkami mrtvých....

Jím jednou denně a často mi stačí spát jen čtyři hodiny, říká kardiolog Neužil

Premium Mluví rychle, a i když sedí, máte pocit, že je v neustálém pohybu. Jinak by nejspíš nemohl stihnout to, co dělá. Petr...