Rozkládací pohovka je podle aktuálního letáku za necelých šest tisíc | foto: iDNES.cz

Leták lákal na nákup pohovky s 45% slevou. Byla ale jen čtvrtinová

  • 271
Nábytkářský řetězec Möbelix láká lidi na nákup pohovky s atraktivní slevou. Podle letáku je v prodeji až do neděle za cenu šest tisíc, tedy téměř o polovinu levněji než normálně. Na prodejně ale kupující zjistí, že sleva je jen čtvrtinová. Möbelix tak podle experta na spotřebitelské právo klame kupující.

Veliká sleva přilákala do obchodu paní, která o koupi pohovky uvažovala. "Když jsem si prohlížela leták, výše slevy mě zaujala, a proto jsem se do obchodu rozjela, abych si ji prohlédla. Až na místě jsem zjistila, že namísto pětitisícové slevy, o které informoval leták, je sleva necelé dva tisíce," uvedla čtenářka iDNES.cz.

"Konečná cena byla stejná, takže by mi to nemuselo vadit, ale je mi jasné, že nižší sleva by mě do obchodu nenalákala. Brala jsem to jako klasický obchodní trik, na který jsem se nechala nachytat," dodává s tím, že pohovku si nakonec nekoupila, protože se jí nelíbila.

Když se zeptala prodavačky, proč se ceny liší, odpověděla jí údajně, že vyšší cena je doporučena výrobcem a za nižší ji řetězec prodával sám. "Toto je samozřejmě nedopatření, i na prodejně měla být v v tomto případě uvedena původní doporučená cena dodavatelem," přiznává chybu Irena Hartová z marketingového oddělení Möbelixu, podle které je ale hlavní, že zákaznice na místě vysvětlení dostala.

Právníci hájící spotřebitele považují reklamu za klamavou

Podle právních expertů takovýto způsob reklamy v pořádku není. "Takto inzerovat rozhodně nelze a jde o klamání zákazníka. Nelze ani přistoupit na argument, že vyšší cena je doporučena výrobcem, to ostatně ani zákazníka zajímat nemusí," říká právní poradce z Občanského sdružení spotřebitelů TEST Jan Votočka. 

Pro zákazníka je podle něj podstatné, že zboží bylo k  dispozici za určitou cenu necelých osmi tisíc korun a nyní je zlevněno na šest tisíc, avšak nelze tvrdit, že sleva je počítána z jedenácti tisíc. "Reklamní letáky tak nejsou v pořádku, reklama v obchodě ano," vysvětluje Votočka.

Klamavé praktiky

Definuje je Zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele

 § 5 Klamavé obchodní praktiky
(1) Obchodní praktika je klamavá,
a) je-li při ní užit nepravdivý údaj,
b) je-li důležitý údaj sám o sobě pravdivý, ale může uvést spotřebitele v omyl vzhledem k okolnostem a souvislostem, za nichž byl užit,
c) opomene-li podnikatel uvést důležitý údaj, jenž s přihlédnutím ke všem okolnostem lze po podnikateli spravedlivě požadovat; za opomenutí se považuje též uvedení důležitého údaje nesrozumitelným nebo nejednoznačným způsobem, nebo
d) vede-li způsob prezentace výrobku či služby, včetně srovnávací reklamy, nebo jejich uvádění na trh k záměně s jinými výrobky či službami, nebo rozlišovacími znaky jiného podnikatele

K podobnému názoru se přiklání i právník sdružení Spotřebitel net Miroslav Huml. Podle něj se obchodníci už dopředu jistí proti případným sporům o klamání spotřebitele prohlášením, že za tiskové chyby v propagačních materiálech neručí. "Kdybych byl právníkem protistrany, tak bych celou věc posuzoval jako tiskovou chybu. Jenže z mé pozice v jednání řetězce vidím záměr, který je pravděpodobnější," uvedl Huml.

Při tiskové chybě totiž obvykle nesedí jedno z čísel, ale byla by velká náhoda, že by se v tiskárně objevily dvě chyby současně, a to jak chyba v ceně, tak chyba ve výši slevy. "Z tohoto důvodu bych se zamyslel nad možností, že se obchodník dopustil jednání, jež by se mělo kvalifikovat jakožto klamavá obchodní praktika," říká právník spotřebitelské organizace Spotřebitel net. 

Podle zákona o ochraně spotřebitele se za klamavou obchodní praktiku považuje taková, při níž není při prodeji zboží a služeb udáván pravdivý údaj. Hrozí za to až pětimilionová pokuta. "V tomto případě by přirozeně pokuta byla spíše při dolní hranici sazby, ale jsem přesvědčen, že by se odůvodnění pro její uložení našlo," dodává Huml.