Kraje chtějí zavést mýto i na silnice druhých a třetích tříd.

Kraje chtějí zavést mýto i na silnice druhých a třetích tříd. | foto: MF DNES

Kraje chtějí mýtné na všech silnicích

  • 71
Kamiony ven! To lze číst za požadavkem krajů sdružených v Asociaci krajů České republiky rozšířit mýtné na všechny silnice v Česku. Využívat přitom chtějí satelitní systém.

Kraje zásadně nesouhlasí s tím, aby se výběr mýtného v České republice rozšířil pouze na silnice první třídy. Považují za nezbytné, aby další etapa pokrývala celé území republiky.

"Jako optimální a dostatečně dynamický nám připadá satelitní systém," řekl předseda Rady Asociace krajů České republiky a hejtman Moravskoslezského kraje Evžen Tošenovský.

Satelit je podle krajských zástupců nejméně náročný na výstavbu a umožňuje flexibilně měnit zpoplatněnou trasu.

Kamiony by podle představ krajů mohly projet obcí po silnicích nižších tříd, ale zaplatit za to mnohonásobně více. "Systém by měl být motivační, aby kamiony vytlačil na kapacitní komunikace. Nejlevnější by měla být doprava na dálnicích, nejdražší na silnicích druhých a třetích tříd," dodal Tošenovský.

V Ústeckém kraji jezdí například podle hejtmana Jiřího Šulce často kamiony s chemikáliemi po okresních silnicích. "Nemají tam co dělat, ale nelze jim v tom zabránit. Jedině je možné sledovat celou silniční síť satelitem," řekl Šulc.

Na Vysočině je podle hejtmana Miloše Vystrčila typickým příkladem silnice kopírující dálnici D1 z Jihlavy přes Měřín do Brna. "Obce si stěžují na rostoucí počet projíždějících kamionů, my však nemáme statistická data," postěžoval si Vystrčil.

Mýtné se v ČR vybírá zatím na 1000 kilometrech dálnic a rychlostních silnic pomocí mikrovlnné technologie, která vyžaduje stavbu stovek ocelových bran.

Povinnosti platit podléhají vozy o hmotnosti 12 tun a více. V únoru se ministerstvo dopravy dohodlo s firmou Kapsch, která zakázku na mýtné vyhrála, že na silnicích první třídy bude využita převážně satelitní technologie. Změnu systému však musí ještě schválit antimonopolní úřad. více zde

Dopravci by na silnicích první třídy měli začít platit od 1. ledna 2008. Ministr dopravy Aleš Řebíček v rozhovoru pro Hospodářské naznačil, že by se mýtné do budoucna mohlo rozšířit i na silnice nižších tříd a vozy nad 3,5 tuny.

, ,