Kolínská auta čeká v Česku těžký boj

  • 32
Ať budou nová kolínská miniauta sebevíc "sexy", za cenu přes 200 tisíc zůstanou pro většinu českých zákazníků nedostupným luxusem. Od toho se odvíjejí i prodejní plány pro český trh, kde se má prodat jen zlomek z toho, co dělníci v Kolíně vyrobí.

"Bestseller to v naší zdejší nabídce nebude, tím zůstanou větší modely," říká šéf českého zastoupení Peugeotu Michel Schotman.

"Ale stosedmička by mohla tvořit patnáct až dvacet procent našeho prodeje, tedy až dva tisíce vozů, jakmile se výroba v roce 2006 rozběhne naplno," dodává.

Továrna ve středu poprvé ukázala fotografie nových peugeotů, citroënů a toyot - tří vozů, které jsou uvnitř stejné. V Kolíně se po Novém roce budou montovat na jedné lince, kterou si všechny tři značky postavily společně. Auta se liší jen designem a nepatrně i v rozměrech.

Za prodej si každá značka bude odpovídat sama. I kdyby Češi koupili dva tisíce aut od každé značky, továrně na to bude stačit týden v roce. Kapacita činí 300 tisíc aut za rok.

Go West
Pro žádnou ze tří značek proto nebude miniauto tím hlavním, na čem v Česku vydělává. Minivozítka mají v tuzemsku spíš plnit roli zajímavé novinky, kolem níž bude rozruch a která přitáhne zájem motoristů hrdých na pokrok domácího automobilového průmyslu.

V Kolíně a Boleslavi se má časem dohromady vyrábět kolem 800 tisíc aut, což v přepočtu na počet obyvatel řadí Česko mezi evropské automobilové velmoci. Zvláště když se připočte hustá síť nových výrobců součástek.

Malé peugeoty, citroëny a toyoty půjdou v první řadě na export do západní Evropy. Tam si díky větší kupní síle lidé mohou dovolit druhé či třetí auto do rodiny a kde tvoří zajímavou skupinu i mládež, která v Česku jezdí spíš vlakem.

Jak Toyota, tak tandem Citroën/Peugoet věří, že díky levné pracovní síle a nízkým nákladům dokážou proniknout na trh městských miniaut, který jako jeden z mála v EU nyní roste.

V Česku je však miniauto za čtvrt milionu moc velký přepych. "Zvětšuje se trh ojetin, kterých se letos možná prodá více než nových aut. Jako první je samozřejmě na ráně segment malých vozů," uvádí ředitel českého zastoupení Toyoty Roman Mäsiar.

ČTĚTE TAKÉ
Auta z Kolína se odhalila
Trpaslíci z Kolína jsou tu!
S cenou nové malé Toyoty Aygo se podle něho nepůjde za každou cenu až na dno. Současná strategie značky je prodávat auta s lepší výbavou. Do ceny se také může promítnout tlak evropské centrály Toyoty na sjednocení cen v rozšířené EU.

"U nás jsou malá auta levnější než na Západě. Počínaje Aygem chce Toyota začít ceny srovnávat," říká Mäsiar.

Nástup tří nových miniaut tedy bude obnášet hodně práce, aby se automobilky v Česku nespálily jako konkurence. "Co není v této kategorii pod 200 tisíc, prodává se těžko.

Naše zkušenost je, že zákazníci chtějí v této kategorii plnohodnotné, větší auto," uvádí Jan Klíma, zástupce značek VW a Seat. Malých Seatů Arosa se po premiéře před pěti lety prodalo kolem 200 ročně a pak se auto z Česka stáhlo. Malý VW Lupo do země vůbec nedorazil.

Nová auta z Kolína - Peugeot 107, Toyota Aygo

Nová auta z Kolína - Toyota Aygo, Citroen C1

Peugeot 107

Toyota Aygo

Citroen C1