Do 14 dnů bude možné vypovědět smlouvy sjednané přes internet nebo telefonicky. Kdo podepsal osobně, může spoléhat jen na dobrou vůli pojišťoven... (ilustrační snímek)

Do 14 dnů bude možné vypovědět smlouvy sjednané přes internet nebo telefonicky. Kdo podepsal osobně, může spoléhat jen na dobrou vůli pojišťoven... (ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Odstoupit od uzavření penzijního spoření lze. Ale musíte být rychlí

  • 29
Kdo podepíše smlouvu o penzijním spoření a vzápětí zjistí, že se pro něj tento produkt vůbec nehodí, má šanci to napravit. Do 14 dnů od podpisu bude možné vypovědět smlouvy uzavřené přes internet nebo telefonicky. Pojišťovny naznačují, že budou vstřícné i k ostatním klientům, když budou jednat rychle.

"Občanský zákoník říká, že pokud je smlouva uzavřena mimo prostory obvyklé k podnikání nebo na dálku, klient od ní může do 14 dní odstoupit," říká Miloš Borovička, právní poradce spotřebitelského časopisu dTest, který prověřuje i finanční produkty. U smlouvy uzavřené například v kavárně s poradcem tato možnost padá, pokud dotyčný pracuje pro penzijní fond na základě mandátní smlouvy.

Speciální příloha o penzijním spořeníČtěte v úterý 27. listopadu

MF DNES v počítači
MF DNES pro iPad a iPhone

Podle informací ministerstva financí se smlouva nedá vypovědět, jakmile ji zaregistruje Centrální registr smluv, který spravuje Specializovaný finanční úřad. "Klient bude moci od smlouvy uzavřené na dálku odstoupit ve lhůtě stanovené obecnými právními předpisy, nejpozději však do zaregistrování smlouvy finanční správou," říká Dušan Hradil z ministerstva financí.

Pokud se lidé rozhodnou uzavřít penzijní pojištění pro druhý pilíř důchodového systému po internetu, musí jim penzijní společnost dát 14 dní na odstoupení od smlouvy a teprve pak může smlouvu poslat do registru.

Penzijní společnost tvrdí, že chtějí pomoci i ostatním klientům. "Pokud si to rozmyslí velmi rychle, tak klientům vyjdeme vstříc. Prokazatelně nám úmysl odstoupit od smlouvy musí doručit před tím, než smlouvu odešleme do centrálního registru smluv," říká Karel Svoboda, šéf PF ČSOB Stabilita. Zřejmě by tak mělo stačit poslat žádost o odstoupení od smlouvy.

Na dobrou vůli pojišťovny spoléhat nelze

"Klient může smlouvu o důchodovém spoření vypovědět, odstoupit od ní nebo se dohodnout na ukončení smlouvy do té doby, než je smlouva zaregistrována v registru," říká Dagmar Koutská z Allianz pojišťovny. "Požadavek o odstoupení budeme také neprodleně po jeho obdržení předávat do registru," potvrzuje Aleš Poklop z PF České spořitelny. Klíčové pro rozhodnutí bude datum doručení žádosti o odstoupení od smlouvy.

Jak do 2. pilíře

1.1.2013 - od tohoto data budete moci uzavřít smlouvu o penzijním spoření. Penzijní společnost ji zašle do Centrálního registru smluv (CRS) při Specializovaném finančním úřadu. Jakmile vám CRS registraci potvrdí, od druhého následujícího měsíce začínáte spořit.

Svou účast ve 2. pilíři však musíte nahlásit zaměstnavateli, který začne odvádět tři procentní body důchodového pojistného a dvě procenta z vaší hrubé výplaty finančnímu úřadu. Živnostník může celou částku odesílat až na konci roku. FÚ peníze přepošle penzijnímu fondu. Ten vás jednou ročně bude informovat o stavu penzijního účtu; některé fondy chystají i nahlížení přes internet.

Informace o tom, co bude v praxi možné a co ne, ještě nejsou zcela jednotné, v současné době probíhá "dojasňování" detailů mezi fondy a registrem smluv. Na dobrou vůli penzijní společnosti, aby lidem dovolila od smlouvy odstoupit, však nelze spoléhat. "Platí právní zásada, že smlouvy se mají dodržovat, pokud neporušují zákon," vysvětluje Borovička.

Penzijní fondy avizují, že se zasíláním smluv do registru ze zákona nemohou a ani nebudou zbytečně otálet, aby mohli klienti co nejdřív začít spořit. Ze zákona trvá proces od podepsání smlouvy do její účinnosti dva měsíce, peníze odcházejí na penzijní účet až s výplatou za daný měsíc, tedy o měsíc později.

Nemožnost vypovědět smlouvu během samotného spoření bude zřejmě velký blok pro řadu lidí. Desetina dotázaných podle průzkumu agentury Ipsos má v souvislosti se zavedením spoření v druhém pilíři obavy z toho, že smlouvu nepůjde vypovědět.

"Očekáváme, že významná většina klientů se pro druhý pilíř nerozhodne. Hlavně proto, že by museli uzavřít dohodu, ze které nemohou vystoupit, a navíc podstoupit politické riziko změny celého systému," myslí si Petr Stuchlík, šéf poradenského Fincentra.