Každé šesté prodané auto v Česku je už terénní, trh však prudce padá

  11:09aktualizováno  11:44
V Česku dál roste podíl terénních aut na celkových prodejích nových vozů. Vozy označované jako SUV jsou v celé Evropě jediným segmentem, který stále roste. V Česku se takovým vozům daří ještě lépe, než je evropský průměr. V prodejích se už blíží šestině trhu. Celkový prodej aut se však v tuzemsku za první čtvrtletí propadl o 16 procent.

Novinka z Nošovic. Hyundai ix35 dostal nový facelift. | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Podle statistik Svazu dovozců automobilů se u nás za první tři měsíce letošního roku prodalo 5 788 aut terénní kategorie SUV, což je 15,87 procenta ze všech prodaných osobních aut. Za loňský rok dosahovala auta SUV podílu necelých patnáct procent.

Prodej aut letos prudce padal

Prodej nových osobních aut v Česku podle Svazu dovozců automobilů v prvním čtvrtletí klesl o 16 procent na 36 453 vozů.

První Škodě se snížil prodej o pětinu na 10 558 automobilů, zejména kvůli postupnému náběhu výroby nové generace octavií.

Druhý se umístil Volkswagen s růstem o téměř šest procent na 3 864 vozů a třetí skončil Hyundai s poklesem o osm procent na 3 581 prodaných aut. Následují Ford, Peugeot a Citroën.

Segment SUV loni na evropském trhu zvýšil nejen svůj tržní podíl, ale zaznamenal i růst v absolutním počtu prodaných vozů, přestože trh jako celek klesá. Něco podobného, ale v podstatně menším měřítku, se podařilo jen miniautům. Ukazují to statistiky společnosti JATO Automotive připravené pro MF DNES. Terénní vozy dosahují v Evropě už podílu 12,8 procenta všech prodaných aut.

"Pro většinu automobilek znamená SUV jednu z mála cest, jak přijít se zcela novým modelem a výrazněji si zvýšit příjmy," upozorňuje Jan Malý z automobilové expertní skupiny společnosti PwC. Podle něj celý segment roste i proto, že se kategorie SUV v posledních letech rozšířila o tzv. crossovery, tedy křížence běžného auta s terénním.

"Nejde tak pouze o drahé exkluzivní modely, ale mnohdy i o dostupné vozy za cenu kombi nižší střední třídy. A na to slyší řada zákazníků, kteří se chtějí odlišit, ale nemají peníze na prémiové vozy," dodal Malý.

Podle Reného Skučka, odborníka na automobilový průmysl společnosti 3M, je důvodem úspěchu SUV i fakt, že tyto vozy dobře kombinují uspokojení emotivních potřeb majitelů s jejich racionálními požadavky. "Český zákazník v porovnání s vyspělými evropskými trhy stále přeceňuje význam vozu z pohledu společenského statusu. Proto bude ještě dlouho chtít větší nepraktické auto spíše než malé a praktičtější," podotkl Skuček.

Padá i dlouho zažitý stereotyp, že SUV je vozem především pro manželky bohatých mužů pro jízdy po městě. Zejména u rodin střední třídy a starších movitějších párů nahrazují SUV hlavně vozidla kategorie MPV, tedy víceúčelové prostornější vozy. I když jejich praktičnost a využitelnost jsou obvykle nižší.

Výroba aut klesla o 18 procent

Výroba osobních aut v Česku se v prvním čtvrtletí snížila o 18 procent na 285 715 vozů. Pokles zaznamenaly všechny tři tuzemské automobilky. 

"Je to znatelné i z prodejního mixu: čím nižší je vstupní tržní cena modelu, tím vyšší je podíl prodeje základních benzinových verzí s pohonem dvou kol," dodal Skuček. Růst prodejů a vstup nových modelů výrazně zlevnil i ceny nových modelů v této kategorii.

Nejagresivnější je Dacia, která se svým modelem Duster pronikla v řadě zemí do první desítky nejprodávanějších vozů.

Sázka na zákazníky žádané SUV se přitom zjevně může firmě vyplatit, což ukazuje i fakt, že Dacia a Hyundai patří mezi jedny z mála stále rostoucích značek na klesajícím evropském trhu. Hyundai boduje s modelem ix35, který vyrábí v Nošovicích. Podle mluvčího Petra Vaňka už ix35 na celkové produkci automobilky v Nošovicích tvoří největší podíl. "Letos by měl dosáhnout 45 procent všech vyrobených vozů," uvedl Vaněk.

Autor:

Nejčtenější

Propuštění zaměstnanci Deutsche Bank se míjeli s krejčími obleků pro své šéfy

Krejčí Alex Riley, vlevo, a Ian Fielding-Calcutt nesou kufry mimo budovu...

Největší německá investiční banka Deutsche Bank zahájila ohlášenou restrukturalizaci, v rámci které propustí celkem 18...

Slovenský Volkswagen požádal zaměstnance, aby vrátili část odměn

Ilustrační snímek

Bývalí zaměstnanci slovenské divize německého Volkswagenu musí automobilce vrátit část odměn vyplacených za loňský rok....

První třídou s jízdenkou do druhé. Když je vlak plný, sedne si tam každý

Ilustrační snímek

Pokud cestujete s Českými drahami druhou třídou a vlak je přeplněný, může se stát, že vás průvodčí pustí si sednout,...

Vládě prošel daňový balíček, který zdraží cigarety, alkohol i topení

Místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová ve Sněmovně při...

Daňový balíček, který zdraží například tvrdý alkohol, cigarety, ale i topení plynem, a víc zdaní i hazard, prošel ve...

Mladí nechtějí pít to, co jejich rodiče, říká šéf Jägermeisteru

Jiří Štětina, ředitel Mast-Jaegermeister.

Chystané razantní zvýšení spotřební daně z lihu zdraží láhev lihoviny na pultech o deset až patnáct korun, odhaduje...

Další z rubriky

Sencor svolává do opravy dva modely mobilní klimatizace, hrozí zkrat

Mobilní klimatizace Sencor, kterou společnost Fast ČR stahuje z trhu

Společnost Fast ČR, která je v tuzemsku autorizovaným distributorem spotřebičů Sencor, informuje o problému dvou modelů...

Rozkazy od Pamely přímo do ucha. Tak se pracuje ve skladu Albertu

V distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové využívají technologii...

Po distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové se pohybují lidé se sluchátky s mikrofonem. Po skladu se...

Nejsou lidé ani dřevo. Bednáři vymírají, ale zájem o jejich výrobky roste

A se všemi z nich umí pracovat.

Poslední český bednář se vyučil v 70. letech. V současnosti se ruční výrobě dřevěných sudů a dalších nádob věnuje pouze...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz