Hokej v reklamě vládne médiím

  • 14
Čtyři dny před začátkem hokejového mistrovství světa se české firmy předhánějí v tom, jak moc drží českým hokejistům palce, a televize pouštějí jeden nový reklamní spot za druhým.

Zatímco však anglická fotbalová hvězda David Beckham už teď točí reklamy na téma mistrovství Evropy ve fotbale, čeští hokejisté mají zatím klid.

Dokonce ani agentům největší hvězdy tuzemského týmu Jaromíra Jágra zatím nezazvonil telefon s dotazem: Kolik by stálo mít teď Jágra v reklamě.

"Zájem o účinkování českých hokejistů ze strany firem lze čekat ve chvíli, kdy se týmu bude dařit a bude postupovat ve vyřazovacích bojích," říká Petr Frydrych z agentury, která má práva na zastupování Jaromíra Jágra v tuzemsku.

"My jsme uvažovali o tom, že bychom některou z českých hvězd použili už teď, ale reklama je jednak dost drahá, ale hlavně, kdyby přišel propadák, tak se nevyplatí," říká zástupce jedné z firem, která je partnerem českého hokeje.

Místo lákání hvězd do svých spotů se tuzemské firmy soustředí na levnější formu propagace - většinou pouze oznamují, že fandí českým hokejistům. Taková reklama je většinou nic nestojí a nemusí být ani reklamním partnerem českých hokejistů (a platit jim mnohamilionové příspěvky ročně).

Navíc nemusí kupovat ještě dražší práva na samotné mistrovství nebo používání jeho oficiálních symbolů. Hokejového mistrovství využily ke speciálním marketingovým akcím zejména maloobchodní firmy.

V řetězci Kaufland se například sbírají za určitou hodnotu nákupu papírové puky a soutěží se o vstupenky na šampionát. Prodejce elektroniky Datart zase nabízí, že při zakoupení televizorů Panasonic s úhlopříčkou od 70 centimetrů dostanou zákazníci v případě vítězství českého týmu poukázku na nákup v hodnotě 2000 korun.

Reklamní experti přesto tvrdí, že české firmy neumějí takové akce, jako je mistrovství, dostatečně využít. Podle šéfa asociace reklamních agentur Jiřího Mikeše není mistrovství mimo reklamní bloky televize skoro vidět.

Zatímco při podobných akcích v zahraničí jsou obchody propagačními předměty doslova zaplaveny, v tuzemsku se puk s emblémem šampionátu skoro nedá sehnat.
Celkem firmy za reklamu ve spojitosti s mistrovstvím světa podle odhadů společnosti ARBOmedia vydají zhruba jednu miliardu korun.

Velkou část z toho by však utratily tak jako tak, zvýšení reklamních výdajů podpořené šampionátem lze očekávat v řádu jednotek procent. Čím delší bude pouť českých hokejistů na šampionátu, tím více budou firmy utrácet, říkají reklamní experti.

Jako první na očích budou ty společnosti, které mají reklamní práva na mistrovství, tedy například Škoda Auto nebo Henkel.