Karel Gott spojí své jméno s potravinami

Karel Gott spojí své jméno s potravinami | foto: David Neff, MF DNES

Gott bude prodávat levné jídlo. Zn. Karlův Dvůr

  • 45
Karel Gott bude mít v obchodech svou značku potravin. Společnost Plus Discount, která má v tuzemsku 126 prodejen, oznámila, že Karel Gott se stane kmotrem její vlastní značky potravin Karlův Dvůr. Představí a pokřtí ji slavnostně ve středu.

Do té doby nechtějí zástupci diskontních obchodů poodhalit, nakolik bude Gott s novou značkou svázán a jak ji bude dále propagovat. Podle informací MF DNES budou pod touto značkou prodávány pouze české výrobky. Názory na to, do jaké míry Gott prodeji pomůže, jsou rozdílné.

"Karel Gott je ikona, která má v české populaci hodně velkou sílu. Spojení s ním může slušně fungovat," říká Zdeněk Skála ze společnosti Incoma, zabývající se průzkumy v obchodech.

Šéf reklamní agentury Mather Communications Ondřej Obluk považuje spojení za "neškodné". "Gottovi neublíží, diskontní řadě nepomůže. Těžko uvěřit, že ji Karel Gott bude sám kupovat, navíc se její zákazníci budou rozhodovat podle jediného kritéria - ceny," říká Obluk a dodává, že "hvězdný odlesk" v tomto případě asi fungovat nebude.

Nebude to první Gottova zkušenost s reklamou. Na počátku 90. let propagoval harvardské fondy Viktora Koženého.

Podrobnosti nechce Plus Discount až do středy zveřejňovat. Gott by ale měl být kmotrem širokého sortimentu potravin od mléka, cukru, rýže až po nápoje.

Pro diskontní obchody, jako je Plus, zaměřující boj o zákazníka pouze na cenu, jde o nezvyklý krok.

"V silnější konkurenci panující i mezi diskonty je ale pochopitelná snaha odlišit se jinak než cenou," říká Zdeněk Skála ze společnosti Incoma, která sleduje aktivity obchodníků. Loni Plusu klesl zisk o dvě třetiny na 85 milionů korun.

Prodej výrobků pod vlastní značkou, jako bude i Karlův Dvůr, se ve velkých obchodech v posledních letech rozmáhá. Jde o výrobky, které často vyrábí ten samý výrobce jako značkové máslo či mléko, ale obchody je prodávají pod svojí značkou. Výhodou je, že u nich pak obchodníci dosahují nižší ceny. Na druhou stranu u většiny z nich není příliš důležitá kvalita.

"Diskontéři jsou buldozerem ve vlastních značkách," říká Skála. V Lidlu je takových výrobků více než polovina, v Plus Discountu či Penny Marketu o něco méně. Zvláštností diskontů ale je, že neprodávají tyto výrobky pod vlastním jménem jako Tesco či Albert, ale pod takovým, který simuluje klasickou značku. Plus má přitom kromě značky Karlův Dvůr požádáno ještě o registraci značky Karlova Koruna.

Nové značky v Tesku i Sparu
Výrobky pod novými značkami se do konce roku objeví i v Tesku a Intersparu. Oba řetězce se rozhodly cílit na zákazníky s naditější peněženkou vyhledávající speciality.

"Během vánočního období rozšíříme sortiment o luxusnější výrobky, jako je Tesco Finest," říká mluvčí britského řetězce Jana Matoušková. Doposud v Česku nabízeli pouze dvě řady výrobků Tesco Standard a Výhodný nákup zaměřené na nižší cenu. Po Novém roce představí ještě řadu s biovýrobky a pro zdravý životní styl.

Novou řadu biovýrobků Spar Natur*pur zavede letos i Interspar.