V restauraci Červený Jelen v Praze měli z třiceti zářijových dní 26 obsazených firemními akcemi. „Šedesát procent z nich mělo charakter vánočního večírku, respektive jejich konání bylo náhradou za předchozí či nadcházející vánoční období. V Plzni má obdobný charakter přibližně 30 procent akcí,“ říká Luboš Kastner, který provozuje restaurace v Praze i v Plzni.
Ani v říjnu firemní večírky neopadávají a zájem o prostory v restauracích je enormní. „Říjen máme komplet plný a dvě třetiny všech akcí jsou typu vánočního večírku,“ potvrzuje Kastner.
Podle jeho zjištění je několik důvodů, proč se firemní akce pořádají v takovém předstihu. Firmy se často nechtějí spoléhat na záruku vlády, že v případě covidu-19 opět nenastanou restriktivní opatření.
V minulém roce byla z toho důvodu zrušena nebo přesunuta většina vánočních akcí. „Firmy se obávají, že restauratéři budou extrémně šetřit a nebudou topit. V nejisté době se může také stát, že ceny, které platí nyní, se před Vánocemi znatelně změní a restauratéři výrazně zdraží služby,“ doplňuje Kastner.V loňském roce se většina firemních akcí rušila kvůli vládním opatřením. Letos si firmy a zaměstnanci společné setkání nechtějí nechat ujít, a to ani navzdory tomu, že ceny v restauracích výrazně vzrostly.
Všichni se chtějí pobavit
„Pozorujeme, že po dlouhé době pandemie a izolace se nyní firmy snaží podpořit sounáležitost zaměstnanců s firmou, rozvoj neformálních vztahů v týmech a firemní kulturu pořádáním akcí a oslav. I samotným zaměstnancům chyběly sociální kontakty a vítají možnost jít se někam pobavit a setkat s kolegy. Vánoční večírky se ve velké míře konat budou, i když na firmy doléhají rostoucí náklady a nejistá perspektiva dalšího roku. Některé firmy proto plánují večírky na dřívější dobu. Atraktivní lokace jsou totiž již teď v zajímavých termínech obsazené,“ potvrzuje trend manažer náboru a marketingu ManpowerGroup Jiří Halbrštát.
Cateringové společnosti, které různé firemní akce zajišťují, potvrzují vysokou poptávku již teď na podzim, ale také na přelomu roku či v lednu. „Září a říjen jsou pro nás tento rok silné měsíce, poptávky na cateringové služby a pronájmy prostor jsou vysoké. Troufám si říct, že jsme téměř na maximální kapacitě a v porovnání s covidovými roky je to samozřejmě enormní nárůst. Firmy se letos na podzim nebojí utrácet, chtějí se potkávat a bavit, a to jak se svými zaměstnanci, tak s klienty,“ říká člen představenstva a obchodní ředitel Vyšehrad 2000 Martin Pánek.
Podle Pánka ovšem spíš než přímo o vánoční večírky se v těchto podzimních měsících jedná o firemní akce a setkání nejrůznějšího typu, jako jsou tiskové konference, formální večeře, ale i rauty pro klienty firem.“Odhadem bude letošní rok co se týká tržeb za cateringové služby velmi dobrý a pro nás je to určitě zahojení se po ztrátových covidových letech, za což jsme moc rádi,“ doplňuje Pánek.
Hospody čelí dalším problémům. Češi se přesouvají do levnějších bister |
Některé firmy si termíny rezervují již od srpna, aby si zajistili vyhovující termín. Ovšem stále častěji se akce pořádá v listopadu, či dokonce až v lednu. „Hlavním důvodem může být klidnější doba, bez shánění vánočních dárků, stromků či kaprů,“ potvrzuje majitel Café Louvre a prezident asociace restauratérů Apron Silvio Spohr.
Potvrzuje, že situace nejen v gastroprovozech je obtížná již třetím rokem. „Nejdříve covidová opatření, nyní energetická krize. My se však musíme chovat, že se nic neděje, jinak bychom vůbec nemohli podnikat. Dívat se kamkoliv, dopředu nebo dozadu je pro nás hrůza,“ dodává prezident asociace Apron.
I když mezi zaměstnanci panují obavy, že by vedení firem kvůli obavám z ekonomického vývoje rozpočty na večírky v průběhu podzimu škrtla, žádná z oslovených to nepotvrdila. Naopak jsou připravené podpořit akcemi místní restauraci.Pro firmy jsou vánoční večírky letitou tradicí, kterou nechtějí měnit.
„Letos počítáme s tím, že akci pojmeme jako novoroční party v lednu. Je to jedna z mála příležitostí, kdy se může osobně sejít většina našich zaměstnanců,“ říká Martina Machová, personální ředitelka Sodexo Benefity.